Hoofdpunten

DIGITALE TRANSFORMATIE
marketing transformation
500 Views

Marketing en digitale transformatie: kies de juiste tools


Digitale transformatie is een proces dat de hele onderneming op zijn kop zet. Maar wat doet het specifiek met het marketingdepartement? Hoe kies je bijvoorbeeld goede software tools en hoe geef je contentmarketing daarin de juiste plek?

Dat almaar meer bedrijven de stap zetten naar digitale transformatie en hoever ze daarin staan, legden we uit in twee eerdere blogpost (één over de rol van content en één dat helpt om in te schatten hoe ver je organisatie staat).

Volgens het MIT Center for Digital Business staat digitale transformatie intussen in de top drie van managementuitdagingen voor het komende jaar. En nog eentje: volgens Gartner zullen bedrijven hun budgetten hiervoor dit jaar met bijna een derde opkrikken.

Je marketing digitaal transformeren

Vertalen we deze uitgangspunten even door naar het bord van de contentmarketer, dan start een oefening rond digitaliseren zeer vaak bij het nadenken over het transformeren van het totale marketing management. Inclusief contentmarketing.

Vooral in contentmarketing heeft marketing automation de voorbije jaren zijn strepen verdiend, maar hoe ga je als contentmarketer om met de vraag van je CMO om die inzichten te integreren in het totale marketingbeleid? Hoe maak je de match tussen de performante automatisering van je contentmarketing en de wil om dat breder te trekken in de marketingorganisatie?

Begin met strategie

Het basisantwoord ligt uiteraard bij strategie. Idealiter sluit je contentmarketing aan bij de bouwstenen die de algemene strategie definieert: de businessdoelen, de marketingdoelen, de doelgroepen, de buyer personas.

Dat zijn de elementen die je moeten toelaten om uniform de vaak complexe uitdagingen van een marketing departementen te structureren. En er met andere woorden voor te zorgen dat de transformatie die je als contentmarketeer voltrekt op één lijn zit met wat bijvoorbeeld de event marketeer even verderop uitvoert.

Software tools

softwareOp dat moment komen software en automatisering opnieuw om de hoek gluren. Je kan je content distributie, nurturing, optimalisering en ga zo maar door netjes automatiseren, maar als een bedrijf digitaal wil transformeren, dan houdt het geen steek om dit geïsoleerd te doen.

Dat brengt ons bij de kernvraag: hoe vind je als onderneming de tools die je toelaten om dit goed te combineren. Dat klinkt als een immens moeilijke uitdaging, maar zelfs zonder hier alle software pakketten op functionaliteit te gaan vergelijken, kunnen we een reeks van elementen naar voor schuiven die je bedrijf helpen om de juiste inschatting te maken.

De campagne-uitdaging

Een eerste belangrijke match is die tussen de continue stroom van content die je als contentmarketeer verspreidt en het meer campagnegericht denken van de rest van het marketingdepartement.

De uitdaging van een goede tool om dit te counteren zit in het multichannel denken. De campagnes werken met een doordachte mix van touchpoints en dat zijn zeer vaak ook touchpoints waar je als contentmarketeer je producties verspreidt. Zorg ervoor dat de software die je inschakelt in elk geval duidelijk maakt op welke sites, netwerken of e-mailplatformen je campagnes mag verwachten, zodat de mix met content distributie in evenwicht blijft.

Laten we het voorbeeld van e-maildistributie nemen. Het is goed om uit te zoeken of de tools waarmee je werkt verder kijken dan planning. Je wil uiteraard de timing van een reclamemail afstemmen op die van je contentmails, maar kijk ook verder.

share

'Zorg ervoor dat de software die je inschakelt in elk geval duidelijk maakt op welke sites, netwerken of e-mailplatformen je campagnes mag verwachten, zodat de mix met content distributie in evenwicht blijft.'

Wat biedt de software op vlak van productie (handige templates, call-to-actions, etc.), wat vertelt de software over conversieratio’s, hoe kan je die verder benutten, enzovoort.

Welke bouwstenen heb je nodig?

Het e-mailvoorbeeld geeft het al aan: digitaal transformeren als marketing departement betekent ook dat je in je software over de juiste knoppen moet beschikken. Durf ambitieus zijn: sociale media beheren via software, is vandaag niet langer revolutionair. Het is een commodity in termen van automatisering.

Toch gaat het afstemmen van contentmarketing op algemene marketing verder dan het goochelen met kanalen. Wie goed digitaal beheer wil installeren, moet verder kijken dan dat en bijvoorbeeld ook analyse betrekken. We maken dat concreet: wat moet je kunnen met de tools waarin je investeert?

1. Workflows organiseren. Zorg voor een functionaliteit die toelaat alle noodzakelijke stappen in een proces te coördineren. Zowel voor je content als voor de algemene marketing. Beide hebben dezelfde basis.

2. Voorspellingen. Analytics gaan vandaag ook over het inschatten van de mogelijke vraag en het testen van campagnes. Neem dat mee, want het helpt om je organisatie voor te bereiden en klaar te staan voor wat je publiek gaat vragen.

3. Segmentering. Zorg ervoor dat je doelgroepen kan segmenteren, dat is niet nieuw, maar kijk vooral naar de verfijndheid. Op basis van welke (en hoeveel) dimensies kan je dit doen?

4. Contentmarketing. Zorg dat dit duidelijk een plaats krijgt in de software waarmee alle marketeers aan de slag gaan. Deze integratie helpt ook om content breder te laten leven in de organisatie en om iedereen zicht te laten krijgen op de achterliggende processen.

5. Reclamemanagement. Contentmarketing moet op die manier voor iedereen naast het meer bekende ad management staan (het automatiseren van het aankopen van reclameruimte en van de plaatsing van de advertenties).

6. Promotiemanagement. Net als content of ads is het goed als je software ook rekening kan houden met speciale acties, de sales promo kant. Vergeet die niet bij digitalisering, het gaat om meer dan 5+1 acties in de winkel.

7. Mobile. Nog een tendens. Moderne software houdt expliciet rekening met specifieke analyses van de data die mobile genereert. Dit laat toe om content, ads of promo’s beter af te stemmen op dat specifieke touchpoint.

8. Snelle opvolging. Bekijk ook of software ruimte laat voor snelle ingrepen. Kan je campagnes in real-time opvolgen en bijsturen? Misschien niet heel cruciaal voor contentmarketers, maar niet te verwaarlozen gezien het groeiend belang van paid content.

Koppel terug

De opsomming maakt de verleiding groot om al te technisch te gaan denken. Houd bij het overwegen van een investering in digitale tools één element steeds in het achterhoofd: matcht dit met de basisstrategie en kunnen alle speerpunten (content, ads, promo’s, events,…) hierin gedijen. Is het antwoord ja, dan staat digitale transformatie in het marketing departement met de neus in de juiste richting.





Hubspot demonstratie



Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...