Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Content en e-commerce: cases die tonen hoe het moet

In een eerder artikel gaven we al aan waarom het voor webshops zo belangrijk is om zelf kwaliteitscontent te produceren en die bij voorkeur via een eigen blog te verspreiden. Die oplossing is voor heel wat bedrijven bijna meteen bruikbaar, maar de inschatting is soms complexer. We zochten enkele bedrijven die met content een vrij specifiek probleem binnen hun e-commerce wisten op te lossen. Twee cases voor de prijs van één.

> Lees ook: Waarom je webshop een blog nodig heeft

envelopes.comEnvelopes.com tackelt e-commerce uitval met content

Bedrijf. Envelopes.com, een webshop die een printproduct digitaal verkoopt: je vindt er enveloppes in alle vormen en kleuren en voor alle gelegenheden.

Probleem. De webshop kampte met een herkenbaar probleem: een te hoge uitstapratio. Mensen droppen een product in hun winkelmandje, maar kopen finaal toch niet. Een interessant moment, want de bezoeker was een moment overtuigd, maar vindt op zijn weg een element dat hem toch van een transactie afhoudt. De klant laat zijn karretje als het ware staan.

Content-oplossing: Envelopes.com vond het jammer zo dicht bij de meet te stranden en wou net die aarzelende bijna-klanten toch over de streep trekken. Het bundelde content die inspeelt op dat precieze moment in de customer journey. Niet voor een blog, maar voor een gerichte e-mailing die deze doelgroep hielp en finaal moest overtuigen.

Resultaat: de conversieratio van Envelopes.com steeg met 60 procent.

Valkuil: deze techniek houdt ook een risico in. Te weinig content in de e-mail en een te grote focus op de boodschap ‘u heeft uw karretje laten staan’, kunnen een averechts effect hebben.

Belangrijkste les: geef nooit een klant op, een  herinnering gespekt met goede content helpt.

chipotle contentChipotle zet content na de online aankoop

Bedrijf. Chipotle is een keten van grillrestaurants waar je lekker Mexicaans kan gaan eten of online bestellen. In de Verenigde Staten bekend om het eten, in Europa omwille van de creatieve marketing. Drie jaar geleden bekroonden de Cannes Lions Chipotle (onder andere) omwille van zijn content.

Probleem. De keten wil meer doen dan kwalitatief eten verkopen. Het bedrijf focust al op purpose en integreert graag duurzaamheid in zijn strategie, maar wou dat ook op andere vlakken bewijzen. Content werd niet enkel het middel, maar ook het doel: Chipotle besliste om zijn wil om kwaliteit te serveren ook en vooral naar content door te trekken.

Content oplossing. Chipotle zou Chipotle niet zijn als het de wereld daarbij op zijn kop zette. Daarbij zie je soms vreemde kronkels: het heeft een blog, maar die is niet spectaculair en al helemaal niet gekoppeld aan de webshop. Chipotle wil content geven bij de bestelling. Eerder als een soort beloning of incentive. After sales content in plaats van content om te overtuigen of te helpen. Zo engageerde het gerenommeerde pennen, die hun verhalen neerschreven. Chipotle zette die bijvoorbeeld op de cups die het afleverde. Digitaal investeerde het in earned media, met bijvoorbeeld aandacht in bladen als Vanity Fair.

Resultaat. Chipotle werd nog populairder dan het al was op sociale media, het digital brand piekte en de promotie van het merk rond kwaliteitsvoeding (een sterke USP onder de foodketens) kreeg een geloofwaardige extra element in de onderbouw.

Valkuil. De keten engageerde grote schrijvers in zijn content reeks met auteurs. Dat heeft een budgettaire keerzijde die niet voor elk merk haalbaar.

Belangrijkste les. met of zonder grote schrijvers kan content die de doelgroep aanspreekt je uitgangspunt sterk accentueren. Zeker als dat uitgangspunt (een gezonde burrito) er één is dat je via een webshop misschien net iets moeilijker kan uitleggen.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.