Hoofdpunten

E-COMMERCE
webshop
641 Views

Waarom je webshop een blog nodig heeft


Voor contentmarketers is een blog vandaag een basismedium. Heel veel bedrijven schrijven een blog, maar zoeken vaak naar de juiste verhouding met hun groeiende e-commerce activiteiten. Moet een webshop een eigen blog krijgen en hoe kan je dat goed aanpakken?

Een webshop met een eigen blog is zonder aarzeling een goed plan. Zelfs als je als grote onderneming bijvoorbeeld al een corporate blog maakt, kan een aparte blog die vasthangt aan je e-commerce een troef zijn.

Op de corporate blogs wringt het vaak om echt op productniveau bijdragen te schrijven. Je wil je klanten helpen door antwoorden te formuleren op een bepaalde behoefte in de customer journey en info over een product hoort daar niet altijd bij. Maar ook voor wie nog geen weblog heeft, is de start van een webshop vaak een ideaal moment om aan het bloggen te gaan.

De troeven van webshop blogging

1. Meer informatie geven

Op een webshop is de ruimte vaak beperkt en kan je niet altijd vertellen wat je als expert weet over producten of trends. Blogging biedt je die kans wel, je krijgt meer ruimte om content door te geven.

2. Je webshop wordt makkelijker vindbaar

Een blog doet je SEO deugd. Je gebruikt keywords die je in de zoekresultaten naar boven werken en die mensen dus sneller bij je blog en bij je webshop doen belanden. Dat bloggen ook een zeer dynamisch gegeven is, met regelmatige updates, helpt daarbij uiteraard.

3. Je webshop krijgt meer identiteit

Wie blogt, etaleert een visie, een mening. Je geeft een webshop, dat transactioneel getint platform is, een gezicht of een stem. Dat verhoogt de kans op engagement en op identificatie bij wie langskomt in je virtuele winkel. Een kans om je te onderscheiden van de concurrentie met andere woorden.

4. Je webshop wordt interactiever

Het persoonlijke contact dat een webshop ontbeert in vergelijking met een bakstenen winkel, kan je met blogging opnieuw tot leven toveren. Een blog schrijven is ook uitnodigen om commentaar achter te laten of zelfs de gelegenheid scheppen om klanten hun mening te laten geven.

5. Unieke meetkansen

Wie een blog koppelt aan zijn webshop heeft de kans om zeer gerichte data te capteren over wat mensen lezen of bekijken en wat ze vervolgens ook effectief aankopen. De relatie tussen content consumeren en sales is in andere gevallen vaak complexer in kaart te brengen, maar hier loopt de lijn heel direct.

Tips voor een goede blog bij je webshop

De algemene tips voor een goede blog gaan uiteraard ook hier op. Denk niet dat een blog van zelf komt: maak tijd vrij of zoek een partner die je kan helpen bij het bloggen. Verder: schrijf foutloos, breng meerwaarde voor je lezers, breng content die zo origineel mogelijk is, gebruik voldoende beelden, maak de blog ook visueel aantrekkelijk, denk eraan om je content te promoten op sociale media.

Maar er zijn ook tips die specifiek inspelen op de relatie met je webshop:

1. Denk niet enkel aan verkopen

Zelfs gekoppeld aan een webshop hoeft een blog niet altijd promotionele content te brengen. Ingaan op een nieuw product voelt er natuurlijker aan, maar je kan bijvoorbeeld ook handleidingen, tips, foto’s van gebruikers of externe artikels over een product delen.

2. Denk na over je uitstraling en tone-of-voice

Op een blog kan je ook dingen zeggen die de reputatie schaden. Denk vooraf na over welke boodschappen je er wil brengen, hoe scherp je wil zijn en in welke mate dat bijdraagt tot de verkoop op je webshop. Vind de gulden middenweg.

Meerwaarde?

Voor wie het goed aanpakt kan bloggen van goudwaarde zijn voor de webshop. Zowel grote als kleine bedrijven met een niche webshop of een breed publiek kunnen extra waarde putten uit een blog.

Vergeet echter niet dat je niet de enige bent die blogt. Het is een mainstream kanaal geworden. Sterke webshops zullen automatisch een basispubliek verwerven. Maar voor wie met het bloggen het publiek voor zijn shop wil uitbouwen, hebben we nog een laatste tip in petto. Scan de concurrentie, zoek een gat in de markt. Bedenk formats en types content die je concurrenten nog niet brengen, ook al verkopen ze net dezelfde producten.





21 tips for effective online copy



Recently Published

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...

contentmarketing care
»

Help mijn content werkt niet: EHBO voor contentmarketing

Je investeert in contentmarketing, maar te weinig mensen lezen of ...

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...