Hoofdpunten

MARKETING AUTOMATION
content marketing automation
941 Views

Marketing automation is niet onpersoonlijk


Critici vinden dat de hulp van software om je content te verspreiden industrieel en onpersoonlijk aanvoelt. Dat is onterecht. Marketing automation is een hulpmiddel om gerichter te kunnen werken. Het wordt niet onpersoonlijk zolang je zelf vat hebt op de boodschappen die je de wereld instuurt.

Je contentdistributie automatiseren betekent dat je als bedrijf aan de slag gaat met een software die ervoor zorgt dat je jouw e-mails, posts en tweets vooraf kan programmeren. Door dat programmeren krijgt marketing automation vaak het etiket ‘onpersoonlijk’ opgespeld: de machine verzendt je content, niet jij.

Marketing automation vs. een brief

Dat is, eerlijk gezegd, een valse beschuldiging. Vergelijk het met een klassieke brief. Als je die één op één naar een contact stuurt, dan is het logisch dat je die zeer persoonlijk inkleedt. Maar als je brieven naar een groep van 10.000 contacten verzendt, dan is het toch logisch dat je beroep doet op de kennis en logistieke automatisering van je postbedrijf om die verzending zo gericht mogelijk te maken?

Marketing automation kan onpersoonlijk worden voor wie daarbij vervalt in eenheidsworst. Maar met buyer persona’s in het achterhoofd en een daarop afgestemde contentmarketingstrategie kan het beeld er al meteen heel anders uitzien.

Zo maak je geautomatiseerde distributie toch origineel en vooral efficiënt:

1. Differentieer

Stem je boodschap in sociale media af op je verschillende types doelgroepen. Voorzie een boodschap per buyer persona en richt je geautomatiseerde verzending daarop. Software kan daarbij een grote meerwaarde leveren en ook helpen om nuances aan te brengen.

Stel dat je binnen een bepaald type doelgroep het onderscheid wil maken tussen de mensen die je al volgen op Twitter en zij die dat nog niet doen. Dan kan automatiseringssoftware je bestand met e-mailadressen vergelijken met de e-mailadressen achter de account van je volgers op Twitter. Zo kan je het bestand splitsen en je boodschap gerichter verzenden.

2. Varieer

Het is niet verboden om de geautomatiseerde verzending af te wisselen met niet-geautomatiseerde ingrepen.

Een bedrijfsleider die elke ochtend vanuit zijn persoonlijke Twitter-account een bericht de wereld instuurt naar al zijn volgers hoeft dit zeker niet te automatiseren. Het geeft zelfs dat tikje extra aan de content die je verderop in de dag wel via automatisering en gericht wil versturen.

3. Houd de conversatie persoonlijk

De verspreiding en de opvolging ervan zijn twee aparte elementen in je benadering. Marketing automation kan zeer goed werken voor de distributie van je content, maar minder voor het monitoren van de conversaties die erop volgen.

Laat de software je nog helpen om de conversaties te traceren, maar geef nadien persoonlijke antwoorden. In zijn beste vorm is marketing automation eigenlijk ‘assisted automation’ zoals de specialisten in de Verenigde Staten het omschrijven.

4. Werk op lange termijn

Wie beslist om in de eerste dagen na de publicatie van content zijn publiek geautomatiseerd te bombarderen, zal bedrogen uitkomen. Dat komt geforceerd over en is daardoor minder efficiënt.

Uiteraard is het goed om de publicatie aan te kondigen en te stimuleren, maar overdrijf niet en werk eerder op lange termijn. Blijf de content ook in de weken en maanden erna promoten in nieuwsbrieven of op sociale media.

Dat zal een sterker effect hebben op de groei van je publiek en op het merkengagement.

5. Optimaliseer

Marketing automation is geen toverdoos waar je content inwerpt en hoge conversieratio’s in de plaats krijgt. Test je plannen om te segmenteren en te automatiseren.

Kijk wat werkt, wat engagement oplevert, of je de conversaties die het oplevert de baas kan. Ook daar werkt marketing automation vooral op lange termijn vruchten af.

Tot besluit

– Marketing automation is net wel persoonlijk. Met de juiste mix en goede segmentering kan het zelfs persoonlijker zijn dan een volledig manuele distributie.

– Vergeet het fabeltje dat dit je tijd uitspaart. Ook marketing automation vergt een investering in tijd. Sommige processen zullen sneller verlopen, maar daar zit niet de grote winst. Die schuilt in de gerichtheid.

– Denk op lange termijn. Zowel het verdelen van content als het optimaliseren van die verdeling heeft deugd van een gespreide aanpak. Doe dit niet op een drafje, maar leer en groei.





Hubspot demonstratie



Recently Published

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...