Hoofdpunten

E-COMMERCE
social media
1780 Views

Social media zijn sterk lokaas voor je webshop


Social media worden almaar betere publiekstrekkers voor een webshop. Ook al waren er twijfels de voorbije jaren, toch zorgen de netwerken in veel sectoren voor een mooie toevoer van geïnteresseerden en kopers. Wat moet je doen om je content op social media verleidelijk genoeg te maken?

Trendwatchers schuiven het al goed twee jaar naar voor: social media genereren almaar meer traffic naar webshops. Facebook, maar zeker ook Twitter, Instagram of Pinterest slagen erin om mensen vrij gericht naar een webshop te brengen.

Dat Facebook de grootste katalysator onder de netwerken is, hoeft niet te verbazen. Shopify analyseerde 37 miljoen sociale media bezoeken die zorgden voor 529.000 bestellingen.

Bij de analyse stelde het vast dat Facebook dominant is als bron van social traffic en verkoop: twee derde van al de social media bezoeken van het Amerikaanse e-commerceplatform kwam via Facebook en zelfs 85% van de bestellingen uit social media traffic kwam uit die hoek.

Social media als publiekstrekker voor je webshop

Dat we in het begin van dit artikel het gebruik van sociale media voor e-commerce traffic als een trend omschrijven is geen toeval. Het idee dat het kon werken, vond pas in 2015 echt ingang. Eerder waren de kenners vrij kritisch.

Jay Bear bijvoorbeeld omschreef social media in 2013 als publiekstrekker voor een webshop nog als onvoldoende. “Social media zijn niet betekenisvol als directe bron van traffic naar e-commerce sites of van de verkoopconversies. Ze vertegenwoordigen slechts 1,55% van alle traffic en de conversieratio ligt onder het procent (0,71).”

Drie jaar later is de power van sociale media alleen maar toegenomen en geven cijfers als die van Shopify aan dat er mogelijkheden zijn. Maar Bears analyse uit 2013 houdt voor kleine Europese markten toch zeker een waarschuwing in: test eerst.

Bekijk goed of sociale media ook voor jouw sector, in jouw markt een goede traffic generator zijn. Is dat zo, dan kan je aan de slag en kan je je content zeer gericht op die kanalen afstemmen.

Tips om met content social media traffic te genereren

1. Content om te delen, niet om te verkopen

Het kernadvies van goede social commerce content: op sociale media mag je nog niet verkopen. Deel content die interessant is en inspeelt op waar de consument zich in de custormer journey bevindt. Maar prijs nog geen producten aan, zet nog geen promo’s in de kijker. Dat verwacht de consument van een webshop, maar niet van een social media account. Daar verwacht hij content die hem of haar vooruithelpt: verhalen, nieuws, handige tips.

Wat wel kan, is het gebruik van reviews door je klanten. Het is niet fout om die naar voor te schuiven. 88 procent van de consumenten zegt recensies te vertrouwen. Je kan deze reviews ook stimuleren door op strategische plaatsen op de webshop sharing buttons toe te voegen.

Tot slot: delen is ook interactie. Als je wil tonen dat je echt om klanten geeft, dan ga je in interactie: bouw relaties op, organiseer chats, schrijf je in in groepen.

2. Optimaliseer je posts

Vaak is sociale media content kort. Een tweet, een korte Facebookpost, een interessant nieuwsverhaal dat je op LinkedIn deelt. Gebruik daarbij keywords die werken en een hoge conversie hebben. Dat verhoogt de zichtbaarheid van de posts en zo stijgt de kans op groeiende traffic naar je webshop.

Investeren in een zoektocht naar de juiste keywords, is investeren in de bezoekersstroom naar je e-commerce. Optimaliseren betekent ook: visueel werken. De algemene tip voor social media geldt zeker ook in de context van webshops: gebruik beelden en video’s waar mogelijk.

3. Verlies de basics niet uit het oog.

Wie focust op goede engagerende content, mag daarbij enkele basisregels niet verwaarlozen. Wees consistent is er zo één: post regelmatig, plan goed, automatiseer waar mogelijk.

Of nog: maak geen te lange social media posts, gebruik hashtags die goed gekozen zijn voor je webshop en durf (onderbouwd) scherp zijn. Een sterke quote op Facebook wordt gauw een vaak gedeelde tweet en ook dat brengt volk naar je webshop. Of hoe owned media earned media worden…

4. Denk ook aan paid media

Wie owned en earned media op een rijtje heeft en over voldoende budget beschikt, mag ook aan paid denken. Facebook ads, LinkedIn ads, promoted tweets kunnen consumenten eveneens naar een productpagina brengen. Ze zijn ideaal voor wie naast zijn helpende content toch ook meer promotionele content wil brengen. Zorg echter dat ze goed getarget zijn en dan kunnen ze echt voor een mooie boost zorgen van je webshop traffic.









Recently Published

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...