Hoofdpunten

MARKETING AUTOMATION
marketing automation
1142 Views

Marketing automation: argumenten om je CEO te overtuigen


Almaar meer bedrijven laten hun content via een geautomatiseerde software verspreiden, opvolgen of analyseren. We gaan op zoek naar de topredenen die bedrijven overtuigen om voor marketing automation te kiezen.

Het automatiseren van de verspreiding, de optimalisering en de analyse van contentmarketing zit in de lift. Uit een onderzoek van Marketo (2015) blijkt dat negen op tien van de bedrijven die succes boeken met content aangeeft dat marketing automation cruciaal is voor hun goede resultaten. Dat zorgt ervoor dat meer en meer bedrijven het gebruiken. Tussen 2011 en 2014 ging het aantal B2B-bedrijven volgens een studie van SiriusDecisions maal elf.

We kunnen nog wel even doorgaan met deze onderzoeksresultaten: het aantal bronnen dat aangeeft dat het succes van marketing automation bevestigt, is behoorlijk groot. De reputatie van aanbieders als Hubspot, Marketo, Pardot of andere gaat overigens crescendo. Maar waarom zou je moeten kiezen voor deze softwarepakketten? Wat zijn de topargumenten om een investering te verantwoorden?

1. Marketing automation maakt het leven makkelijker

Zo gaat dat met stilaan rijper wordende marketingdisciplines: bedrijven investeren meer in contentmarketing, produceren meer content en botsen op de grenzen van manuele distributie en promotie. Marketing automation helpt om hen repetitieve taken uit handen te nemen en te focussen op de inhoud en de strategie.

Dit argument maakt ook duidelijk dat een investering in contentmarketing in eerste instantie een investering in tijd kan zijn: de systemen onder de knie krijgen, de software leren kennen. Maar eens dat achter de rug is, bespaart automatisering tijd. En vaak werken de softwareleveranciers samen contentbureaus die kunnen helpen bij de implementatie en toepassing.

En hoe vlot dat ook loopt, geduld blijft een kerncompetentie: de meeste bedrijven geven aan dat het vier tot zes maanden wachten is tot de vruchten van automatisering duidelijk worden.

2. Marketing automation reduceert de foutenmarge

Minder manuele handelingen betekent ook dat er minder menselijke fouten in het contentproces sluipen. Kleine fouten in de verspreiding of bijvoorbeeld ook in de verwerking van leads kunnen voor vervelende gevolgen zorgen, vaak zelfs op vrij grote schaal. Bedrijven die met automatisering aan de slag gingen, geven aan dat het aantal errors slinkt.

3. Marketing automation schiet gerichter

Een automatiseringssoftware zet enkele duidelijke poten onder de tafel. Het is geen machine die tweets, posts of berichten afvuurt, maar vertrekt van strategie en doelgroepprofielen. Dat helpt om je content assets (artikels, video’s, blogposts, nieuwsbrieven) gericht te verspreiden.

En dus ook om te zorgen dat prospecten of klanten de juiste content op het juiste moment ontvangen. Op die manier sluit automatisering heel dicht aan op de essentie van contentmarketing en helpt het om de klantenervaring te verbeteren.

4. Marketing automation schiet vaker raak

Wie gericht schiet, schiet ook vaker raak. Al verdient dit wel wat precisering. Automatisering leidt opnieuw volgens Marketo het vaakst tot een hogere conversieratio, maar dat is niet de enige doelstelling die de hoogte inschiet.

Bedrijven geven aan dat ze na de invoering van marketing automation beter gingen scoren op een mix van business- en marketing KPI’s. Qua marketing: meer leads en betere gemiddelden voor het openen van en het doorklikken op content.

Qua business: meer inkomsten en dat in zo’n vier op tien gevallen. Bij andere marketingdisciplines is het verband met sales vaak minder duidelijk of minder groot. Het cijfer van 40% varieert nog wel eens al naar gelang de bron, maar het is in de C-room wellicht een van de krachtigste argumenten: marketing automation verbetert de verkoopcijfers.





Hubspot demonstratie



Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...