Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Branding op social media: waarop moet je letten?

Content op social media is snel, vluchtig en dynamisch. Dat heeft voordelen, maar het maakt het ook moeilijk om bij elke post of tweet netjes te waken over je merk. Branding op social media is een uitdaging, maar je kan als bedrijf al veel controle creëren door een viertal elementen goed in de gaten te houden.

In een vorige blogpost legden we uit hoe social media je kunnen helpen om meer mensen naar een webshop te lokken, maar bereikopbouw is niet het enige marketingdoel dat je met deze netwerkaccounts kan realiseren.

Wie content plaatst op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest of andere social media doet ook aan branding.

Het basisadvies over branding op social media in essentie hetzelfde als bij alle vormen van branding: verzorg de elementen die samen je merk vormen.

Dat is op zich een zeer fundamentele oefening, die onder andere start vanuit de definitie van merkwaarden die alle marketingcommunicatie van je onderneming, producten en merken zal aansturen.

> Lees ook: Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Branding en content

In dit artikel willen we een laag aanbrengen bovenop die basisreflectie: hoe trek je branding zeer specifiek door in de content die je verspreidt via je de social media kanalen die je in je bezit hebt?

Zelfs als die content erop gericht is om mensen naar een ander owned medium te brengen en zelfs als je die content betalend plaatst, zoals meer en meer bedrijven doen op bijvoorbeeld op Facebook voldoende in de kijker te raken.

Steeds is het raadzaam om volgende merkelementen consequent en correct naar voor te schuiven.

1. Merknaam

social media brandingLijkt de evidentie zelve, maar dat is het niet. Bij het creëren van een social media account heb je als onderneming immers de keuze. Gebruik je de bedrijfsnaam, de naam van de zaakvoerder, de online al bekende nickname van de zaakvoerder, een merknaam of één van je merknamen?

Het juiste antwoord? Overweeg welke term de meeste bekendheid geniet en welke woorden je publiek in zoekmotoren zal gebruiken als het content rond jouw onderneming zoekt.

Zet die term in het centrum van je social media accounts en pas die overal en consequent toe. Vergeet ook de baseline niet in de korte beschrijvingen te integreren om zo je branding te versterken.

2. The voice

Wie overal vanuit eenzelfde naam werkt, kan daar ook een consequente stijl, of brand voice, aan vastknopen. Een authentieke stem bouw je niet in één dag, maar ontstaat door in alle social media content op dezelfde manier om te springen met je schrijfstijl of je filmstijl, maar ook met taalgebruik, vertelstandpunt, enzvoort.

Zo zie je bijvoorbeeld merken die hun CEO heel bewust vanuit de ik-stijl laten vertellen om een echt menselijke merkstem te creëren op hun social media.

3. Merkverhaal
Een merkelement waarover wel vaker misverstanden ontstaan, is het merkverhaal. Aandacht voor je merkverhaal op social media betekent niet dat je om de haverklap moet vertellen hoe je bedrijf is gegroeid en hoe goed je bent.

Het betekent wel dat je je merkwaarden naar voor brengt via storytelling die het publiek helpt tijdens zijn customer journey. Concreet: een klantenverhaal dat toont hoe je merk relevant was voor een klant, een werknemersverhaal dat je merk een menselijk gezicht geeft of zelfs een productverhaal dat bijvoorbeeld overtuigde klanten iets bijbrengt.

4. Merkidentiteit

social media contentMet merkidentiteit bedoelen we hier specifiek de visuele elementen van je merk: het logo, de kleuren, typische beelden. Belangrijkste tip: tracht consequent maar toch gevarieerd te werken.

Zet niet overal het bedrijfslogo als basisvisual, maar voorzie ook terugkerende alternatieven, zoals bijvoorbeeld een foto van de CEO of een campagnebeeld. Verder zijn kleuren belangrijk voor social media branding. Gebruik de merkkleuren consequent op je social media pagina’s, maar denk ook verder.

Is blauw je merkkleur, zet je C-level mensen dan niet op een foto met een groene das en witte broek. Ook op vlak van foto’s kan je guidelines creëren: zwart/wit-fotografie is een vaak voorkomend typerend element. Werken met een vaste fotograaf kan hierbij helpen.

Continue controle

Bedrijven die aandacht besteden aan de vier voorgaande assen komen qua social media branding al een eind ver. Toch is het vooral zaak om permanent te waken over je branding.

Neem de algemene brand guidelines bij de hand en toets wekelijks of de social media content nog steeds de uitgezette lijnen volgt. Meer dan bij een eenmalige oefening, zoals het maken van een website, leeft social media content.

Het is dynamisch, evolueert en heeft dus een groter risico om weg te drijven van de branding. Waakzaam zijn is de boodschap, maar wie erin slaagt om coherent te werken, plukt de vruchten op vlak van bereikopbouw, brand awareness en merkimago.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.