Hoofdpunten

webinar
924 Views

Vier tips om op te vallen met je webinar


Het webinar is een content format dat al enkele jaren fors opgang maakt. Ooit kon je je onderscheiden door een webinar te organiseren, maar dat wordt almaar moeilijker nu heel veel bedrijven het doen. Vier tips over hoe je er met jouw webinar kan uitspringen.

We schrijven 2014 toen webinars ook in Europa echt aan het venster kwamen gluren. Meer en meer bedrijven ontdekten de kracht, meer en meer bedrijven gingen op zoek naar advies over hoe je zo’n webinar goed kan organiseren.

Destijds schreven we dit blogartikel dat uitlegt wat de basisvoorwaarden zijn om een goed webinar op poten te zetten: variatie, een goede timing, branding, een vleugje entertainment zelfs. Twee jaar later hebben heel wat bedrijven de stap gezet. Webinars zijn populair bij zowel organisatoren als toeschouwers.

Groeiend succes

En het is zeker geen geïsoleerd fenomeen. Het slaat aan bij grote bedrijven en bij kmo’s, in b2c en in b2b. Een recente studie toont aan dat in Noord-Amerika zelfs in niet zo evidente sectoren het webinar een mooie opgang heeft gemaakt. Het Content Marketing Institute ontdekte dat 54% van de B2B-productiebedrijven het in 2015 in zijn contentmix zitten had. Ter vergelijking: blogs kwamen als basisformat voor contentmarketing in die studie uit op 62%.

Een onderscheidend webinar

De medaille heeft echter ook een keerzijde. Als iedereen van een webinar houdt, wordt het ook moeilijker om je te onderscheiden. Met de tips die we twee jaar geleden gaven, creëer je nog steeds een degelijk webinar, maar wie zich echt wil onderscheiden, moet enkele extra ijzers in het vuur hebben.

1. Kies een onderwerp maar ook een niveau

Wie een webinar wil maken dat aan de ribben blijft kleven, moet meer doen dan het juiste onderwerp kiezen. Uiteraard ga je voor een onderwerp dat aansluit bij de noden van je buyer personas, maar stem dat onderwerp ook af op het gewenste niveau.

Dat doe je door een spreker te engageren die een zeer grondige kennis heeft van het topic. Stem zijn expertise vervolgens af op het niveau van je doelgroep. Maak je een webinar over het plaatsen van paid content op sociale media, ga dan voor een doorwinterde expert.

Maar als je doelgroep bestaat uit kmo’s die dat nog nooit deden, maak dat dan ook duidelijk aan die expert. Dit is een evenwichtsoefening: te moeilijke en te makkelijke info zullen je publiek snel doen afhaken of zelfs het aantal inschrijvingen afremmen.

De gouden raad: kies voor een niveau net onder of bet boven het gemiddelde en laat ruimte voor vragen die extra content toevoegen aan het webinar.

Nog nuttig: werken in series. Een reeks van webinars die een onderwerp in verschillende delen (en eventueel verschillende niveaus) uitwerkt, kan het engagement van het publiek gevoelig verhogen.

2. Werk met partners

Een techniek die vaak succes oplevert, is het kiezen van een partner die het webinar steunt. Niet noodzakelijk als spreker, maar eerder omdat het bedrijf dezelfde doelgroep heeft. Een autofabrikant en een organisatie voor verkeersveiligheid zouden elkaar bijvoorbeeld goed kunnen vinden bij een webinar over mobiliteit.

Kies echter de juiste partners en niet degene met de grootste klantendatabase. Zorg dat jij en je partner op dezelfde mensen mikken, anders wreekt zich dat bij het bepalen van de content in het webinar en drukt het verschil in focus het aantal leads dat je had verwacht.

3. Creëer een marketingmix

Als mini-event zie je dat succesvolle webinars hun eigen marketing goed voeren. Dat is nodig, want door het grote aanbod is een strijd om de agenda van het publiek ontstaan.

In het broodnodige pakket zitten een aparte landingpage en die is er maar beter ruim op tijd: twee tot drie weken vooraf is een Olympisch minimum. Daarna volgen e-mailing, sociale media en andere promotiemiddelen.

4. Haal het maximum uit een webinar

Een webinar is ook na afloop een stukje content dat nog zeer nuttig kan blijven. Net zoals presentaties blijven leven op SlideShare of online video’s op YouTube kunnen webinars een eigen leven krijgen. Op de corporate website uiteraard, maar ook bij derde partijen zoals in dit geval BrightTalk.






Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...