Gratis winkels op termijn niet langer haalbaar?

Guy Vindevogel

Artikel door:
Guy Vindevogel - 09 maart 2016 - 1351 Views

1351 Views

Het is onoverkomelijk. Overal waar ik de laatste weken  kom om het over de uitdagingen van de nieuwe economie en digitale transitie te hebben, wordt ik met de uitlatingen van Jef Colruyt over thuisleveringen in food-distributie, geconfronteerd.

Een pleidooi voor afhaalpunten ? 

En wie ben ik om deze eerbiedwaardige baron en ondernemer tegen te spreken.  Toch denk ik dat je deze visie gewoon in zijn huidige tijd moet plaatsen.  Overschot van gelijk dat het “Amazon”-model zoals de Colruyt topman het noemt, vandaag niet voldoende rendeert.  Maar dat is rendabiliteit anno- 2016.   En ik kan me ook niet van het idee ontdoen dat het hele interview in De Tijd natuurlijk zo gewiekst is bedacht om vooral het eigen Collect&Go concept naar voor te schuiven.  Slim en bij de pinken zijn de bij Colruyt wat dat betreft altijd wel.

Niettemin hebben onze noorderburen het ongetwijfeld ook wel bij het rechte eind om vandaag al volop te experimenteren met maaltijdboxen en thuissupermarkten.  Durven zij iets meer risicokapitaal investeren  hierin? Of hebben ze gewoon beter begrepen dat de consument van morgen allicht niet langer nodeloos tijd wil doorbrengen in de dagelijkse file en winkelsleur.  En dus liever thuis bij een kop koffie winkelt in plaats te stressen om bij de foodstore aan te schuiven;

Tijd, belangrijkse economische factor

Tijd wordt immers in de toekomst het meest kostbare goed op deze wereld.  En gezien we allemaal maar een beperkte houdbaarheidsdatum hebben op deze wereld, en de graagte waarmee we volop van het leven genieten alsnog de overhand neemt op de stijgende levensverwachting, zie ik daar nog niet zo snel verandering in komen. Wel in tegendeel. De generatie die vandaag nog bereid is om elke dag 2 uur in de file te staan om naar een kantoor neemt zienderogen af.  Voeg daar nog een aantal slachtoffers van burn-out en dan twijfel ik zeer sterk of er nog zin, laat staan goesting, overblijft om tijd te verdoen in de supermarkt voor de boodschappen.

Levenskwaliteit in zijn geheel wordt voor de komende generaties allicht ook belangrijker. Die tendens zie je nu al volop, met de bio-winkels, boerderijwinkels, en andere gezondheidsconcepten.  Vandaag nog nichemarkten, inderdaad. Maar dat zoiets snel kan omslaan en gemeengoed worden is ook een feit.  Hoe lang hebben de supermarkten erover gedaan om de kruidenier op de hoek te verdringen ? Juist ja, en vandaag gaat alles gewoon iets sneller, daar moeten we dus ook rekening mee houden.

Ik laat het ecologisch aspect van de thuisleveranciers die met hun bestelwagens de deur-aan-deur leveringen afwerken, ten opzichte van de mensen die hun auto nemen om naar de supermarkt te speedy-en, over aan milieuspecialisten.   Maar qua tijd is er natuurlijk geen vergelijk.   Neem dat zo een besteller gemiddeld per uur een 10 tal leveringen kan afwerken dan is dat 1 man x 60 minuten.  Neem dat in het beste geval die 10 kopers elk een 20 minuten spenderen dan ben je algauw 200 minuten kwijt.   En in 20 minuten naar de supermarkt rijden, parking vinden, boodschappen doen, afrekenen, inpakken en weer terug; daar moet je inderdaad Speedy Gonzalez voor zijn. Soit op zijn minst heel veel tijd dus die economisch beter besteed kan worden.

Wordt het klassieke winkelmodel dan te duur  ? 

Maar laten we even de redenering helemaal omdraaien. Wat als straks meer en meer mensen verkiezen om de noodzakelijke boodschappen van achter hun PC of op hun mobieltje te doen. Of nog liever de slimme ijskasten, gewoon zelf de ontbrekende ingrediënten (deels) doorgeven in een bestelling.  Worden dan de gratis leveringen wel houdbaar, en misschien de evidentie zelve.   Klopt de bewering dat gratis levering een rendabiliteitloos concept is, dan nog wel.  Of zie je dan zo weinig mensen nog in de fysieke winkels langskomen, dat de oppervlakte en uitstalling van goederen, niet meer haalbaar is, en aan de klant dient doorgerekend?  Zullen we dan het relaas in de krant lezen van de bol.com’s en consoorten dat de fysieke winkel teveel geld kost aan gebouwen, licht, dure parkings, …. En dus op termijn niet langer houdbaar ?

Dat het “laagsteprijsgarantie” concept waar Colruyt mee groot geworden is, voorlopig en allicht nog lang niet in het gedrang komt daar ben ik het wel mee eens.  Wie prijs winkelt heeft immers in principe ook iets meer tijd.   Dat anderzijds het supermarkt model zijn beste tijd heeft gehad moeten we ook misschien onder ogen zien.

Vroeger kwamen de brouwer en de melkman toch ook aan huis ?

Ook al ben ik beroepshalve vooral met de toekomst bezig, toch is omkijken naar het verleden ook wel eens goed. Ik vergelijk in die zin de thuiswinkels van vandaag vooral met de venters die met paard en kar hun goederen tot dicht bij de mensen brachten omdat veel mensen toen thuis ambacht verrichten en vrouwen overdag thuis waren en vaak niet mobiel. Nadien kwam de opmars van de supermarkten en grote winkelboulevards op een moment dat gezinnen met twee verdieners uit gaan werken.  En vandaag is het weer tijd om met de veranderingen die de tijd en gewoontes met zich meebrengt.

Maar dat ook Colruyt dat maar al te goed weet en zich terdege laat adviseren door specialisten staat wel vast. Getuige daarvan de talrijke concepten als CRU, Bio-Planet, Collishop, Disj, enz. waarmee ze mee uitpakken.   En met het bewuste persartikel is er alweer veel gepraat en nagedacht over de Colruyt Groep.  Goede content marketing dus en wat mij betreft niet meer dan een moment opname.   Wedden dat ze in Halle ondertussen al heel goed nadenken, en de resultaten van de Noorderburen nauwlettend in het oog houden.









Guy Vindevogel

Artikel door Guy Vindevogel

Guy Vindevogel is al meer dan 20 jaar actief in de wereld van het internet en digitale bedrijfscommunicatie. Na een lange carrière in de automobiel business, waar hij instond voor het uitbouwen en realiseren van tal van interactieve applicaties en de drijvende kracht vormde achter verschillende websites, koos hij ervoor om zijn blikveld te verruimen en te migreren naar agentschapskant. Bij DigitasLBi vervulde hij tal van taken voor heel wat bekende merken en klanten van het bureau. Kenmerkend bij alles wat hij doet is zijn unieke talent om bruggenbouwer te zijn tussen de twee schijnbaar onverzoenbare werelden van Marketing en IT. Een sterke uitgangspositie voor een terdege strategische aanpak, digitaal advies en focus op klantenrelaties. Recent maakte Guy een nieuwe switch om terug te keren naar zijn oude liefde en opleiding, met name Communicatie en Storytelling. Of om met een verhaal, aangepast aan de digitale wereld vol internet en sociale media, bedrijven te helpen om hun business een nieuwe boost te geven.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...