Hoofdpunten

Intel contentmarketing
1628 Views

Intel investeert in toegankelijke content en wint drie keer


Lange saaie pdf’s met B2B-informatie ombouwen tot vlot toegankelijke en snel bruikbare klanteninformatie. Het lijkt niet meteen een marketingplan waarvoor een CEO zijn marketingdirecteur schouderklopjes zal geven. Maar dat het kan werken, bewees chipproducent Intel. De saaie pdf’s werden intelligente content en dat deed meer dan enkel klanten tevreden maken.

Almaar meer bedrijven maken van hun content verbeterde, intelligente, content. Dat is content die door een goede codering van tekst, beelden, video of audio beter (en meer automatisch) kan verspreid worden via de kanalen waar je doelgroep te vinden is.

De content is intelligent omdat hij kan bouwen op wat je al weet over een klant en zo inspeelt op wat je hem of haar precies bezorgt. Vooral het Content Marketing Institute delft graag in deze evolutie en pakt regelmatig uit met fraaie cases.

Een van de knappe staaltjes van intelligente content komt van Intel. Dat bedrijf staat al enkele jaren te boek als een pionier op vlak van social media marketing, maar beperkt zich lang niet enkel tot dat domein.

Als leverancier van chips aan bedrijven die deze in allerhande mobiele apparaten verwerken, stuitte Intel immers op een probleem van deze tijd. De lange pdf’s waarin uitvoerig te lezen staat hoe die chips te gebruiken, waren niet echt handig.

Klanten moesten met de hulp van de Intel-vertegenwoordigers en -ingenieurs het kaf van het koren scheiden en dan inschatten of de chip hen van pas zou komen. De vorm van de content zat de verkoop met andere woorden in de weg. Een verhaal dat in B2B niet echt zeldzaam is.

Intel lost het op

Het probleem noopte Intel tot het investeren in het toegankelijker maken van die heel specifieke content. Het sprong daarbij meteen op de kar van de intelligente content, bouwde een portaal en zag het nut van online video om klanten wegwijs te maken. Het klavertjevier van Intel ziet er zo uit:

1. Breek de pdf open

De inspanning van Intel begon bij de basis: de lange pdf’s. Het brak de informatie open in klantgerichte onderwerpen en tackelde meteen ook enkele bijkomende problemen. Content die over verschillende documenten verspreid zat, kon het samenbrengen. Daardoor werd het ook makkelijker om later updates uit te voeren (niet langer in verschillende documenten).

2. Maak er intelligente content van

De oefening van Intel was echter meer dan knippen, plakken, inkorten en sorteren van de beschikbare content. Het bracht verrijkingen aan en codeerde de content, waardoor het deze semantisch kon in categorieën indelen.

Dat zet de deur open voor een meer geautomatiseerde verspreiding. Voor klanten is de content beter vindbaar, voor Intel makkelijker herbruikbaar en beter op de klanten te richten. Lees over het intelligente proces en het idee erachter ook dit artikel.

3. Centrale toegang

Eens Intel zijn nieuwe content klaar had, voorzag het meteen ook in een nieuw portaal waar klanten makkelijk de content kunnen opsnorren. Het Intel Mobile Design Center heeft een vlotte interface, een goede zoekfunctie en klanten kunnen zich bijvoorbeeld ook op onderwerpen abonneren. De klanten kunnen de content zelfs weer omzetten naar pdf en daar hun eigen boek mee samenstellen.

Maar vooral: klanten doen het zelf. Waar nodig kunnen Intel-mensen ter hulp komen, maar in principe is dat niet echt meer nodig.

4. Video’s met uitleg

Dat het niet meer nodig is, heeft ook te maken met extra content die Intel creëerde. Het maakte online video die klanten extra uitleg geeft bij interessante onderwerpen. Meer diepgaande content kan volgen, maar de video’s fungeren prima als aandachtstrekker.

Waar zit de ROI?

Intel heeft met dit project een grote inspanning gedaan, maar wat levert het precies op? Want content die voorheen via vertegenwoordigers in lange pdf’s tot bij de klant raakte, is nu snel en handig uit de cloud te plukken.

Zit de winst van die actie in het besparen op sales force? Of rendeert de tijdswinst bij de klant, met een kortere lead time en grotere klantentevredenheid als belangrijkste winsten?

Ongetwijfeld. Intel wint drie keer: de sales verbetert omdat klanten minder lang twijfelen (of zoeken), de productie verbetert omdat ingenieurs meer focussen op hun kerntaken en de klant is Intel dankbaar omdat de time-to-market van zijn apparaten met Intelchip korter wordt.

En, hoe zien de pdf’s van jouw bedrijf eruit?









Recently Published

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het wee zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...