Hoofdpunten

Deloitte contentmarketing
1979 Views

Storytelling in consultancy: zo doet Deloitte dat


Wat doe je met je digitale contentmarketing als je heel veel weet over heel veel sectoren? Verhalen vertellen, dat klopt, maar hoe vermijd je een sprookjesboek dat niemand gelooft en waarin niemand de weg nog vindt? Deloitte beheerst die twee uitdagingen met succes in zijn digitale contentmarketing.

De grote en ook minder grote consultancybedrijven van deze wereld hebben op vlak van contentmarketing allen een vergelijkbare uitdaging: focus vinden. Hun activiteiten zijn immers breed en omvatten – en dan zijn we nog niet exhaustief – auditing, consultancy, financieel advies, fiscaliteit en risicomanagement.

Dat dienstenpakket bieden ze aan in zowat alle grote en minder grote industrieën, maar ook bij de overheid. En ook al is kennis dan de grote troef van deze bedrijven, toch is het geen wandeling door het park om al die content in de onderneming op een coherente manier in een contentmarketingstrategie te gieten.

De focusuitdaging

Van de big four is Deloitte de naam die het meest opduikt als casestudy van hoe je de focusuitdaging het best in een sluitend b2b-verhaal giet. Het bedrijf had al een goede reputatie dankzij de gidsen die het als expert in vele industrieën publiceerde, maar intussen heeft het ook zijn digitale contentmarketing echt op de rails gekregen.

Je merkt het met name aan de owned media van Deloitte, die zowel vormelijk, inhoudelijk als qua formats heel inspirerend zijn. Bovendien is Deloitte er doorheen die variatie goed in geslaagd om buyer personas in uiteenlopende sectoren aan te spreken met gerichte content. Deze drie voorbeelden kunnen elk B2B-bedrijf aan het denken zetten over digitale contentmarketing.

1. De homepage van Deloitte

De corporate site is lang niet zo duf als je zou verwachten van een bureau dat boekhoudkunde en fiscaliteit tot zijn kernvaardigheden rekent. Deloitte lijkt de mosterd eerder bij Pinterest dan bij tax-on-web te hebben gehaald, maar met dat verschil dat achter de ‘pins’ uit deze lay-out telkens goed gemaakte nieuwsverhalen te vinden zijn.

Dat kan gaan over het eigen huis of zelfs over de eigen diensten, maar je vindt er ook stukken over recente onderzoeken of doorlichtingen van sectoren.

De corporate site slaagt erin om een algemene toegangspoort te zijn voor het hele Deloitte publiek, maar legt ook meteen de link naar Deloitte University Press of Deloitte Life, waar het de content meer gericht positioneert.

2. Deloitte University Press

Deloitte University Press is het magazine waarmee Deloitte hoge ogen gooit in digitale contentmarketing. Hier brengt het al zijn kennis van veel sectoren samen. De contentmarketers mijden de zelfpromotie en slagen erin om iedereen te bedienen zonder chaos te organiseren. Het University-label mikt hoog, maar inhoudelijk zit het goed. De content heeft alle autoriteit die nodig is om dit etiket te claimen.

De homepage licht een reeks van recente en opvallende artikels uit, een beetje zoals de cover van een magazine, maar dan zonder de beperkingen van een A4-blad. Daarnaast tonen vier simpele tabs de weg doorheen de site.

‘Topics’ en ‘Industries’ tonen bezoekers snel de weg via cruciale onderwerpen of op sectorniveau. ‘Featured’ doet onder andere via de auteurs, ‘Periodicals’ werkt met een reeks van vaste ‘uitgaves’ die duidelijk mikken op een trouw lezerspubliek.

Met University Press bewijst Deloitte dat B2B bedrijven geen papieren magazine meer nodig hebben omdat ze digitaal duidelijker, sneller en beter hun ei kwijt kunnen.

3. Life at Deloitte

Deloitte is evenmin blind voor de kracht van human storytelling. Life at Deloitte toont de wereld hoe de bedrijfscultuur van een mastodont als Deloitte in elkaar zit. Dat doet het vooral aan de hand van biografieën van medewerkers.

Onderscheidt het zich op nieuwsniveau door zijn verhalen toegankelijk te maken op University Press, dan onderscheidt Deloitte zich hier met profielen die lezen als een kortverhaal, zin hebben voor visuele variatie en potentiële toekomstige werknemers warm moeten maken voor het bedrijf. De verhalen geven het bedrijf een gezicht en ook dat is geen sinecure in de harde wereld van de big four.

Lessen uit Deloitte

1. Het is zeker mogelijk om als B2B bedrijf met een breed pallet aan doelgroepen gerichte en goede content op enkele centrale owned media helder te publiceren.

2. Gebruik de technieken van good old print als houvast voor je publiek: rubriceer op onderwerpen, sectoren, publicaties of auteurs. Jouw digitale doelgroep en de printdoelgroep: dat zijn dezelfde mensen en ze lezen op dezelfde manier.

3. Hoe ‘droger’ je business, hoe groter het belang van mensen in je storytelling. Zet ze waarachtig neer en laat ze verhalen vertellen die ertoe doen. “Mijn firma is de beste” is niet altijd de sterkste boodschap.

4. Je hoeft niet alles op je corporate homepage te vertellen. Bouw ademruimte in, laat de bezoeker nadenken over wat hij wil en reik hem de juiste links aan.









Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...