Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Storytelling gaat interactief in 2016

Ja, storytelling blijft een trend voor 2016. Het duikt nog steeds op in de trendlijstjes en meer dan terecht, ook al is het al jaren een vast klant in de jaarlijkse voorspellingen. Storytelling blijft ook in 2016 een van de eminente technieken van contentmarketing omdat het zich vlot kan aanpassen aan de manier waarop het vak evolueert. Storytelling is agile, zoals dat heet, maar wat betekent dat in de praktijk?

Het aantal marketers dat gelooft in storytelling groeit zienderogen. Dat valt ten eerste op buiten de contentmarketing om: in traditionele reclamecampagnes zitten almaar meer verhaalelementen. Bovendien is het verhaal vaak de kern van de campagne en niet langer de mooie strik errond.

Dat is fijn nieuws en een opsteker voor de vele contentmarketers die de voorbije jaren heel bewust in storytelling hebben geïnvesteerd. Wat ten tweede blijft storytelling uiteraard ook in contentmarketing een kerntechniek. Alleen hebben contentmarketers begrepen dat het op termijn zeer rendabel is om een verhaalmechanisme blijvend te integreren in de content die je als merk verspreidt.

> Lees ook: Storytelling in consultancy: zo doet Deloitte dat

Mainstream storytelling

Het succes van storytelling heeft er ook voor gezorgd dat er een soort van ‘mainstream’ storytelling is ontstaan de voorbije jaren. En mainstream is daarbij niet per definitie een term die negatief hoeft te klinken.

Zeker in B2B focussen bedrijven nogal vaak op een vast stramien: een verhaal dat de doelgroep zo attractief mogelijk meeneemt in de start van een activiteit, de geboorte van een nieuw idee, de groei van het bedrijf, een blik achter de schermen,… het bedrijfsverhaal maar dan met een storytelling saus.

Fijn en voor sommige doelstellingen zonder meer de gepaste oplossing. Denk maar aan bedrijven die als doel hebben met contentmarketing hun personeel toegankelijker te maken. Dan kan je met storytelling over carrières echt wel een steen verleggen.

Maar het belangrijkste minpunt van die evolutie is dat de focus nog iets te hard op zelfpromotie ligt. Daar moeten bedrijven in 2016 een mouw aanpassen, al is dat niet het enige dat verandert.

1. Minder zelfpromotie

De sterke storytelling companies slagen erin verhalen te ontwikkelen die aansluiten bij de core van het bedrijf, maar toch vooral informatie bevatten over een probleem of een behoefte van de doelgroep. Het is dan ook vooral in die richting dat storytelling in 2016 zal groeien als mechanisme. Durf het eigen verhaal loslaten en vertel het verhaal dat je klanten helpt.

2. Real-time storytelling

In de zoektocht naar geloofwaardigheid kan het goed zijn om te kijken naar B2C, waar nu onder impuls van bijvoorbeeld Snapchat al een evolutie naar real-time verhalen aan de gang is. Snapchat lanceerde dit jaar de storytelling feature ‘discover’. Op discover kunnen consumenten het (merk)verhaal van de dag ontdekken. National Geographic vult zoiets bijvoorbeeld in met foto’s.

Twitter had al een gelijkaardige app met ‘moments’ en videoverhalen doen het ook goed op Meerkat en Periscope. Ze zijn makkelijk te delen en zorgen voor een real-time engagement. Dat betekent echter ook dat storytelling een interactief gegeven wordt.

Na het vertellen van een verhaal zullen bedrijven veel sneller moeten inspelen op de reactie van hun publiek. In de eerste plaats een zorg voor B2C, maar dat die evolutie naar B2B komt, lijkt een certitude.

3. Mobiele storytelling

Als content in stijgende mate mobiel gaat, dan doet storytelling dat ook. Mobiele content focuste tot dit jaar vooral op snelle korte en hapklare informatie die de gebruiker helpt of een vlug antwoord biedt.

De diepgaande content vond eerder zijn weg naar niet-mobiele platformen, maar toch schuilt hier in 2016 een opportuniteit. Mobiele storytelling, of storytelling die een merk ook doortrekt in zijn mobiele content, is niet onmogelijk en wellicht zelfs stilaan broodnodig om de content over de platformen heen coherent te houden.

En het is geen science-fiction, denk maar aan de korte mobiele video’s op Vine of de insta-shares van Instagram.

4. Storytelling wordt (nog) visueler

Als geeft de verwijzing naar Vine of Instagram, of eerder Snapchat, Periscope of Meerkat, het al aan: storytelling zal in 2016 vooral nog veel meer visueel in plaats van tekstueel worden. Koppel het gerust aan de gekrompen aandachtsboog van de consument (van 12 seconden in 2000 tot 8,25 in 2015).

Infographics en foto’s teerden al goed op deze evolutie, korte video’s zijn zeker in B2C al even het nieuwe tovermiddel. Visual storytelling verdient daarom ieders aandacht volgend jaar, al moet het zeker de bedrijven die consumenten bereiken op rustige momenten (het weekend) er niet van weerhouden om ook de tekstuele storytelling verder uit te bouwen.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.