Hoofdpunten

1397 Views

Waarom de content van IBM sexier is dan je dacht


IBM is een iconisch merk dat al lang standhoudt in tijden van digitale revoluties. Dat het niet altijd een sexy imago heeft, weerhoudt IBM er echter niet van om een van de lichtende voorbeelden van B2B contentmarketing te zijn. Het merk scoort met een goede strategie, consequente content, eenvoudige boodschappen en een soms verrassende frisheid.

Big Blue, zoals IBM ook wel wordt genoemd, is een pak ouder dan we eigenlijk denken. Het bedrijf bestond al in 1911 en heeft een geschiedenis met ponskaarten, de kartonnen kaarten met gaatjes erin die de late dertigers en oudere lezers zich misschien nog herinneren. Maar IBM is uiteraard vooral het bedrijf dat begin jaren ’80 de personal computer op de markt gooide, maar in 1967 ook al een floppy disk had uitgevonden. Door de jaren heen zag IBM andere IT-bedrijven als Microsoft, Intel of Apple een pak populairder worden, maar het bedrijf bleef wel overeind. Het draait vandaag nog steeds een omzet van meer 90 miljard euro wereldwijd. Een rijke geschiedenis is vaak al een mooie bron voor storytelling en contentmarketing, maar IBM doet het ook om andere redenen goed op dat vlak.

1. IBM houdt van eenvoud

Als we de aloude marketingwijsheid ‘Keep it simple, stupid’ naar contentmarketing zouden moeten vertalen, dan kozen we voor IBM. Het merk is ondanks zijn sterke B2B-focus en zijn niet altijd evidente onderzoeksdomeinen in de computerwetenschap een meester in het brengen van heerlijk mooie en eenvoudige content. Grasduinend in het archief bots je op dit filmpje, “A boy and his atom”. Het onderwerp is geheugenonderzoek (voor computers) en de rol van bewegende atomen. Daarvan gaan de meeste mensen bij het lezen van de titel reeds gillend lopen. Dit filmpje houdt hen ongetwijfeld aan hun scherm gekluisterd.

2. IBM benut de kracht van video optimaal

In de kanaalkeuze van IBM is video prominent aanwezig. Het YouTube kanaal van IBM bulkt van de filmpjes die moeilijke onderwerpen bevattelijk uitleggen. Wie het gehad heeft met de buzzwords in marketing en technologie, gaat naar IBM: big data, the internet of things of cloud? IBM kan het allemaal vrij helder illustreren en beschrijven. Dan heb je als contentbedrijf al een heel grote stap gezet: het moeilijkste obstakel tussen je merk en engagement bij de doelgroep, zijnde de complexiteit van je business, is weggewerkt. Bovendien slaagt IBM erin om dat te doen zonder de ‘geeks’ te ontgoochelen.

3. IBM durft nieuwere social media benutten

Voor IBM stopt digitale content marketing niet bij de mix van zijn eigen website en informatie op YouTube, Facebook en Twitter. Het durft pionieren, dat zit ook hard in het DNA van het merk, en doet dat graag op sociale media die pas om de hoek komen kijken. Verwacht geen snapchat-campagne, maar bijvoorbeeld wel mooi werk op Vine. IBM heeft door dat je er zelfs kan verrassen. Getuige daarvan deze animatie die niet inspeelt op hightec in de toekomst, maar een eighties tikmachine uit elkaar haalt.

Dat nostalgische zit trouwens ook sterk in de Instagram-beelden van IBM.

ibm contentmarketing

4. IBM durft out-of-the-box denken

Wie het YouTube kanaal al doorpluisde, ontdekte ongetwijfeld Watson al. Watson is een technologieplatform dat opnieuw moeilijke materie hapklaar maakt. Het gaat om taalverwerking en werken met machines om grote volumes van ongestructureerde data toegankelijk te maken. Op zich al een mooi platform, maar iemand moet dat ‘hapklaar’ maken zeer letterlijk hebben genomen. Samen met kookinstituut ontwikkelde het een cognitief kookplatform. ‘Chef Watson’ suggereert unieke en ongewone recepten aan de gebruikers en doet dat op basis van de combinatie van ingrediënten met data over hoe mensen tegen voeding aan kijken. Zoiets verdient uiteraard een app, maar IBM brengt zelfs kookboeken uit en trekt met promobussen door de Verenigde Staten.

Het is wellicht het ultieme voorbeeld van hoe IBM moeilijke content uit zijn traditionele format wegrukt en op een vaak supereenvoudige manier toegankelijk maakt voor een breder publiek. De les voor alle B2B-marketers komt van een heel traditioneel merk dat vooral heel hard durft vernieuwen.









Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...