Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1526976000 de post dagen
2642 Views

Waarom de content van IBM sexier is dan je dacht


IBM is een iconisch merk dat al lang standhoudt in tijden van digitale revoluties. Dat het niet altijd een sexy imago heeft, weerhoudt IBM er echter niet van om een van de lichtende voorbeelden van B2B contentmarketing te zijn. Het merk scoort met een goede strategie, consequente content, eenvoudige boodschappen en een soms verrassende frisheid.

Big Blue, zoals IBM ook wel wordt genoemd, is een pak ouder dan we eigenlijk denken. Het bedrijf bestond al in 1911 en heeft een geschiedenis met ponskaarten, de kartonnen kaarten met gaatjes erin die de late dertigers en oudere lezers zich misschien nog herinneren. Maar IBM is uiteraard vooral het bedrijf dat begin jaren ’80 de personal computer op de markt gooide, maar in 1967 ook al een floppy disk had uitgevonden. Door de jaren heen zag IBM andere IT-bedrijven als Microsoft, Intel of Apple een pak populairder worden, maar het bedrijf bleef wel overeind. Het draait vandaag nog steeds een omzet van meer 90 miljard euro wereldwijd. Een rijke geschiedenis is vaak al een mooie bron voor storytelling en contentmarketing, maar IBM doet het ook om andere redenen goed op dat vlak.

1. IBM houdt van eenvoud

Als we de aloude marketingwijsheid ‘Keep it simple, stupid’ naar contentmarketing zouden moeten vertalen, dan kozen we voor IBM. Het merk is ondanks zijn sterke B2B-focus en zijn niet altijd evidente onderzoeksdomeinen in de computerwetenschap een meester in het brengen van heerlijk mooie en eenvoudige content. Grasduinend in het archief bots je op dit filmpje, “A boy and his atom”. Het onderwerp is geheugenonderzoek (voor computers) en de rol van bewegende atomen. Daarvan gaan de meeste mensen bij het lezen van de titel reeds gillend lopen. Dit filmpje houdt hen ongetwijfeld aan hun scherm gekluisterd.

2. IBM benut de kracht van video optimaal

In de kanaalkeuze van IBM is video prominent aanwezig. Het YouTube kanaal van IBM bulkt van de filmpjes die moeilijke onderwerpen bevattelijk uitleggen. Wie het gehad heeft met de buzzwords in marketing en technologie, gaat naar IBM: big data, the internet of things of cloud? IBM kan het allemaal vrij helder illustreren en beschrijven. Dan heb je als contentbedrijf al een heel grote stap gezet: het moeilijkste obstakel tussen je merk en engagement bij de doelgroep, zijnde de complexiteit van je business, is weggewerkt. Bovendien slaagt IBM erin om dat te doen zonder de ‘geeks’ te ontgoochelen.

3. IBM durft nieuwere social media benutten

Voor IBM stopt digitale content marketing niet bij de mix van zijn eigen website en informatie op YouTube, Facebook en Twitter. Het durft pionieren, dat zit ook hard in het DNA van het merk, en doet dat graag op sociale media die pas om de hoek komen kijken. Verwacht geen snapchat-campagne, maar bijvoorbeeld wel mooi werk op Vine. IBM heeft door dat je er zelfs kan verrassen. Getuige daarvan deze animatie die niet inspeelt op hightec in de toekomst, maar een eighties tikmachine uit elkaar haalt.

Dat nostalgische zit trouwens ook sterk in de Instagram-beelden van IBM.

ibm contentmarketing

4. IBM durft out-of-the-box denken

Wie het YouTube kanaal al doorpluisde, ontdekte ongetwijfeld Watson al. Watson is een technologieplatform dat opnieuw moeilijke materie hapklaar maakt. Het gaat om taalverwerking en werken met machines om grote volumes van ongestructureerde data toegankelijk te maken. Op zich al een mooi platform, maar iemand moet dat ‘hapklaar’ maken zeer letterlijk hebben genomen. Samen met kookinstituut ontwikkelde het een cognitief kookplatform. ‘Chef Watson’ suggereert unieke en ongewone recepten aan de gebruikers en doet dat op basis van de combinatie van ingrediënten met data over hoe mensen tegen voeding aan kijken. Zoiets verdient uiteraard een app, maar IBM brengt zelfs kookboeken uit en trekt met promobussen door de Verenigde Staten.

Het is wellicht het ultieme voorbeeld van hoe IBM moeilijke content uit zijn traditionele format wegrukt en op een vaak supereenvoudige manier toegankelijk maakt voor een breder publiek. De les voor alle B2B-marketers komt van een heel traditioneel merk dat vooral heel hard durft vernieuwen.









Recently Published

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...

featured snippet
»

Featured snippets: zo kaap je ‘positie 0’ in de zoekrankings

Merkte je ook al dat Google zijn zoekresultaten vaak start met een ...