Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Hoe integreer je een quiz in je contentmarketing?

Brood en spelen. De Romeinen hadden al begrepen dat business en ontspanning hand in hand gaan, maar ook in contentmarketing werkt de formule. Kijk maar naar het stijgende succes van de quiz als content format, ook in B2B. Een quiz oogt snel en eenvoudig te maken, maar er zitten genoeg addertjes onder het gras.

Het quiz-format maakt intussen een tweetal jaar een gestage opmars in contentmarketing. In 2013 was een quiz het meest bezocht stukje content op de website van de nochtans gereputeerde website van The New York Times. Intussen is een quiz al langer meer dan een leuk speeltje voor op je Facebookpagina.

Het is een gesmaakt format in uiteenlopende industrieën. Het dankt het succes uiteraard aan het spel-element, maar ook wie content creëert, is er vaak dol op omdat het ondanks het plezier toch toelaat om verdieping te brengen in de boodschap die je beoogt.

Tegelijk zorgt een quiz voor directe feedback van je publiek, je leert meteen iets bij over het kennisniveau en de kennisbehoeften van je doelgroep.

> Lees ook: Zo gebruik je met succes online video in B2B contentmarketing

Wat is sterke content voor een quiz?

Net als bij alle andere formats binnen contentmarketing, blijft de inbound systematiek ook voor een quiz gelden: maak kwaliteitscontent die je publiek vooruithelpt en voor engagement zorgt zonder je producten of diensten al te plat te promoten.

Maar hoe ziet kwaliteit eruit bij een quiz, die zich bijvoorbeeld op een B2B-publiek richt? Start niet lukraak, maar gebruik je contentmarketingstrategie en -planning als basis. Stel jezelf eerst deze vragen voor je anderen vragen stelt via een quiz:

– Wat zijn de marketing- en businessdoelstellingen die je met content nastreeft?

– Welke accenten leg je inhoudelijk?

– Welke boodschappen moeten in essentie de doelgroep bereiken?

– Rond welk onderwerpen en thema’s wil je je sterk profileren?

– Wat zijn belangrijke keywords waarop je inzet?

Met het antwoord op die vragen kan je een onderwerp bepalen dat zich leent tot het maken van een quiz en ook de inhoud van de quiz uitdiepen. Stem het resultatenoverzicht van de quiz – bijvoorbeeld een samenvatting die aangeeft hoe goed iemand op de hoogte is van een onderwerp – af op wat je het publiek wil leren.

Mik je als fabrikant van avontuurlijke artikelen op retailers die spullen verkopen voor een publiek dat graag trektochten in verre landen onderneemt? Dan kan je de informatie met essentiële wetenswaardigheden om zo’n tocht goed te organiseren, bundelen in tien quizvragen.

En aan het einde van de rit aangeven in welke mate de retailer klaar is om zijn klanten daarover te informeren. Het is vaak een subtiele hint om op zoek te gaan naar meer informatie op jouw kanalen of zelfs naar informatie over jouw producten.

Quiz creatie: makkelijk, maar niet automatisch snel

Een van de elementen die de doorbraak van de quiz als format voor contentmarketing heeft versneld, is de komst van software die toelaat om op vrij toegankelijke wijze een quiz te creëren en integreren op je owned media. De bekendste op dit moment is Qzzr, maar bijvoorbeeld ook Buzzfeed of Playbuzz hebben oplossingen in huis.

Ondanks de toegankelijkheid zou het een foute inschatting zijn om te stellen dat een quiz maken snel gaat. Het resultaat is een snelle quiz (maximum een drietal minuten), maar het vergt heel wat meer inspanning om de quiz te creëren.

Op vlak van content productie vergt het gemiddeld minstens evenveel tijd als het voorbereiden en schrijven van een goed artikel. Een quiz uitbesteden aan een specialist is daarom geen gek idee, maar een externe partner kan ook meerwaarde bieden omwille van de uitdaging om de inhoud goed aan de strategie te linken.

Integreer een call-to-action of een viraal element

Vanuit de resultaten van de quiz is het mogelijk en aan te raden om een element te integreren dat het engagement uitbreidt. Vaak is dat de mogelijkheid om het resultaat te delen via de sociale netwerkaccounts van de deelnemer. Dit is vooral een manier om de quiz viraal te laten gaan en het bereik op te drijven.

Maar je kan ook de resultaten afstemmen op een extra inhoudelijke call-to-action om naast het bereik ook leads te genereren die je vervolgens kan blijven voeden. Als blijkt dat een quizzer fout antwoordde op de vragen rond de wetgeving in jouw industrie, dan kan het bijvoorbeeld handig zijn om hem daarover een CTA met een ebook over het onderwerp aan te bieden.

Een quiz biedt info over de gaten in de kennis van de deelnemers, dus zou het zonde zijn om die kans niet te benutten. In de B2C-sector in de Verenigde Staten duiken ook reeds voorbeelden op van retailers die deelname (of zelfs het resultaat) van een quiz koppelen aan een heel concrete beloning, zoals een e-coupon.

Kan zeker werken, maar zorg zeker ook dat de ‘inhoudelijke’ beloning, de kennis en content die je overdraagt, op niveau blijft.

Tips voor een goede quiz

Samengevat is het niet gek om te stellen dat een quiz een ietwat verraderlijk format is: snel ingevuld, maar met in verhouding tot de tijd die een bezoeker ervoor neemt, is de investering in productietijd hoog. Gelukkig kan ook de impact groot zijn, als je het goed aanpakt. Dat betekent:

– Quiz niet lukraak: stem de inhoud van de quiz ook echt af op je contentmarketingstrategie. Hulp van een contentmarketingpartner is geen overbodige luxe.

– Quiz niet te lang: de beste quizzen zijn snel, maar inhoudelijk goed uitgediept.

– Koppel de juiste virale elementen en CTA’s aan je quiz.

– Test je quiz bij mensen die het onderwerp goed en minder goed kennen. Kijk of de uitkomst en de content die je hen op basis van die uitkomst biedt coherent zijn.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.