Hoofdpunten

1837 Views

Webinar : Marketing event van achter de keukentafel


Zelf volg ik met de regelmaat van de klok, zeg maar 3 tot 4 keer per week,  wel één of ander Webinar.  Ik durf nauwelijks te becijferen hoeveel extra energie en reistijd het me zou hebben gekost om dezelfde hoeveelheid informatie te verwerken en nuttige netwerk-contacten op te bouwen zonder de virtuele seminarie-stekken waar ik gebruik van maak.  Laat staan dat ik de investering in zoveel uren informatievergaring, training en duiding zou kunnen verantwoorden. Maar daar gaat deze blog eigenlijk niet over. Wel verbaas ik me erover dat in Vlaanderen nog maar zeer weinig bedrijven gebruik maken van dit voor marketers interessant medium.

…. laten we de kaas van ons brood eten ?

Buiten enkele grote software verkopers, die regelmatig Webinars organiseren om hun nieuwe producten voor te stellen, of hun marketingprogramma’s toe te lichten, zie ik nauwelijks een Belgisch, laat staan Vlaams aanbod.   Niet dat ik meteen een massaal aantal websites verwacht, zoals op de Angelsaksische markt, maar ik merk wel dat bij onze Noorderburen de bedrijfjes die Webinars aanbieden als paddenstoelen uit de grond schieten.  Maar de markt is er blijkbaar wel.   Ik merk dat veel van de Nederlandse spelers, maar daardoor ook meteen de marketingbedrijven die van hun diensten gebruik maken, ook maar al te graag in onze achtertuin vissen als het op het aanbieden van producten en services aankomt.  En ook Brightalk telt meer dan 27 K bezoekers uit België en Nederland, ook al bieden ze voornamelijk Engelstalige kanalen.  Gaan we andermaal de kaas van ons brood laten eten.

… liever een live event-je

Ik hoop alvast van niet. Enerzijds zie ik hier een gebrek aan “early adopters”, die voldoende leergeld willen investeren , om het medium naar hun hand te zetten en daadwerkelijk deel uit te laten maken van hun marketingmix. Anderzijds hoor ik telkens heel wat tegenargumenten.  Blijkbaar zijn we in dat laatste super goed.   Natuurlijk hebben we die bourgondische cultuur, en vinden we een live-event heus wel leuker dan een eenzaam uurtje achter de PC of tablet en is een live seminarie nog pak efficiënter om te netwerken.  Maar als hiervoor naar Brussel of Antwerpen moet, verspeel je alleen al in de file al gauw dat uurtje dat je anders, met een kop koffie van achter je keukentafel, aan een Webinar had kunnen spenderen.

… virtueel aandacht krijgen kun je leren

Een ander veel gehoord argument is dat deelnemers aan een Webinar louter passief waarnemen en weinig feedback geven, veelal tegelijkertijd met andere dingen bezig zijn, en je als spreker ook geen non-verbale retour krijgt om je presentatie of verhaal bij te sturen.   Sommige van deze argumenten zijn zeker valabel en daar moet je ook rekening mee houden. Anderzijds beschikt de meeste software vandaag al over een aantal toeters een bellen en vooral de nodige live-rapportering om de aandacht van de publiek in het oog te houden en indien nodig bij te sturen.   Niet voor niks worden een aantal technieken, zoals bijvoorbeeld polls in de software ingebakken, om het virtuele publiek af en toe wakker te schudden.  Bovendien zullen geoefende presentators in hun betoog ook vaker  pakkende one-liners, een buzz-titel of gewoon opvallende beelden gebruiken om de aandacht erbij te houden.   Een goede coaching, voorbereiding en vooral een degelijke try-out doet op dat vlak worden.  Ook virtueel aandacht krijgen en behouden kun je leren.

… replay, back en forward

Een ontegensprekelijk voordeel voor de deelnemer, is dat je in nagenoeg alle gevallen over de mogelijkheid beschikt een Webinar ook na de go-live te (her)bekijken. Of je de voorstelling nu in zijn geheel hebt gemist, of iets dringends er gewoon doorheen kwam fietsen, je kan nagenoeg bij alle aanbieders zowel de opname bekijken, en ook de slides of een hand-out downloaden. Super handig en efficiënt.  Uit mijn eigen ervaring merk ik, dat ik toch altijd probeer om zoveel mogelijk de live voorstelling te volgen.  De virtuele interactie, ook al is die beperkt tot de mogelijkheid om vragen te stellen of deel te nemen aan een , maakt toch dat je net iets meer gefocust blijft.  Anderzijds is het herbekijken van de opname, of even terug  spoelen naar een interessant onderdeel dat niet volledig was doorgedrongen of begrepen een absolute toegevoegde waarde.

… vergroot je bereik

Voor marketers zijn die opnames trouwens een belangrijk gegeven. Je bereik is immers niet uitsluitend beperkt tot de live deelnemers, maar ook de “on-demand” kijkers vullen dit gestaag aan. In veel gevallen is het “off-air” bereik na verloop van tijd even groot of zelf groter dan de live-audience en je hebt de mogelijkheid om de opnames ook her en der op fora verder beschikbaar te maken.  Niet meteen dat ik nu wil pleiten voor het massaal promoten van de opnames van je event, anders kun je net zo goed podcasts produceren, maar het is wel een additioneel bereik wat je zonder al te veel inspanning of extra kost toevoegt.

… inhoud maakt het verschil

Genoeg stil gestaan bij de vorm. Laten we even naar de inhoud zelf kijken.  Net als bij alle andere media die door marketing worden aangewend is het ook hier natuurlijk van ontzettend groot belang om net die onderwerpen te belichten die interessant en boeiend genoeg zijn voor je doelpubliek.  Als je aan kennisoverdracht wilt doen, moet je natuurlijk die kunde en expertise ook in huis hebben.  Vaak is die kennis er wel, of kan deze in elk geval bij het netwerk van partners en leveranciers gevonden worden, maar veel marketers  durven nog steeds de stap niet te wagen om er ook daadwerkelijk iets mee te doen.  Misschien wel omdat kennis in bedrijven jarenlang de eigendom bleef van product en andere technische departementen, en product managers vaak niet de beste maatjes zijn van de CMO.  Of anderzijds omdat marketers, die de consument jarenlang zoet konden houden met mooie verhaaltjes, zelf nog al te vaak het belang van kennisoverdracht  onderschatten.

… demonstreer leiderschap en expertise

Toch vind ik het de moeite waard om erover na te denken en de stap te overwegen. De investeringskost is overal het algemeen relatief laag, en je kunt C-level al vast geruststellen dat je echt geen bedrijfsgeheimen hoeft prijs te geven om toch voldoende geloofwaardige en interessante informatie te delen.  Maar staar je anderzijds ook niet blind op instant lead-generation en korte termijn resultaat. Webinars kunnen in elk stadium van de “Customer Journey” nut opleveren, maar vooral op vlak van “Nurturing” en het demonstreren van  “Leadership” al dan niet gekoppeld aan andere media zoals blogs, bedrijfswebsites, publicaties en white papers, een welgekomen aanvulling vormen op de bestaande kanalen.

Guy Vindevogel

Artikel door Guy Vindevogel op 8 september 2015

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het wee zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...