Hoofdpunten

asokan nirmalarajah linkbird dcmc2015
2399 Views

Linkbird: “Contentmarketing, PR en SEO zijn een symbiose”


Linkbird is een software, maar ook een filosofie: alles hangt samen. Projectmanagement, online PR, contentmarketing, CRM en SEO mag je volgens dit Duitse groeibedrijf niet los van elkaar beheren. Na vier jaar en succes voor klanten als Zalando mikt linkbird op internationale groei, vertelt Asokan Nirmalarajah, Team Inbound Leader bij linkbird en komende maandag spreker op DCMC2015, in een interview met Mediafortablog.

Hoe is linkbird precies ontstaan, waar liggen de roots van het bedrijf?

Nirmalarajah: “Linkbird werd In 2011 opgericht en ontstond uit een bedrijf dat tools ontwikkelde. De oprichters vertrokken van het besef dat er geen oplossing bestond om de metrics en workflow voor linkbuilding te beheren. Daarom ontwikkelden ze linkbird, dat gaandeweg een breder toepassingsveld kreeg. Al snel bewees het zijn nut voor grote Duitse bedrijven, maar ook voor grote agencies.”

Van merkmonitoring naar leads

Hoe moeten we dat bredere toepassingsveld inschatten?

Nirmalarajah: “Het is een geavanceerde SaaS-dienst, die helpt bij het plannen, uitvoeren en beoordelen van campagnes. Wij geloven in het combineren van de diverse disciplines zoals  linkbuilding, online PR en contentmarketing om tot een ​​betere online zichtbaarheid van een merk te komen. Dat leidt tot meer websiteverkeer en op zijn beurt meer leads en omzet.”

Kan je enkele voorbeelden geven van wat de software zoal kan?

Nirmalarajah: “De software kan bijvoorbeeld je corporate website als een project toevoegen. Vanuit de tool kan je vervolgens alle backlinks zien, die managen, specifieke tools inzetten om de online visibiliteit te verhogen, andere sites onderzoeken die nuttig kunnen zijn, de juiste keywords analyseren. Maar je kan ook ideeën voor campagnes ontwikkelen, je rankings traceren, brand alerts instellen,… het is echt een pakket van middelen waarmee je de workflow achter een project kan organiseren. Analyse is belangrijk, maar linkbird helpt in de eerste plaats om je workflow sneller en efficiënter te maken.”

Zit daar het verschil met marketing automation software zoals Marketo of Hubspot?

Nirmalarajah: “De software van Marketo of Hubspot is meer gefocust op lead generation en lead nurturing. Je kan er je leads mee door de customer journey helpen. Linkbird heeft meer aandacht voor je website en voor de zichtbaarheid van kwaliteitscontent. Bedrijven kunnen onderzoek doen naar wat goede content is, die creëren en verspreiden, maar ook koppelen aan CRM, de zichtbaarheid verbeteren en uiteindelijk ook de positie in de Google-rankings.”

Linkbird spring over de silo’s

Geef eens een voorbeeld van hoe online PR, contentmarketing en SEO concreet kunnen samenwerken in een project.

Nirmalarajah: “Vroeger had je meer hokjes: SEO was technisch, contentmarketing ging over contentcreatie en online PR over het monitoren van je merk. Maar de drie disciplines hebben voordeel bij elkaar en ondersteunen elkaar. Dat is het concept van linkbird. Het is een symbiose idee, een idee dat helpt om die departementen te laten samenwerken. De PR-dienst maakt bijvoorbeeld een persbericht en zet het op de website. Een linkbuilder kan daarop inspelen met brand alerts, een contentmarketer kan aan seeding doen of er op inspelen met een specifiek onderwerp. Het gaat om opportuniteiten die die de drie disciplines kunnen benutten.

De filosofie is mooi, maar in de praktijk hebben veel bedrijven echte silo’s, hoge muren tussen de disciplines die je schetst. Hoe lossen jullie dat op?

Nirmalarajah: “De meeste van onze grote klanten hebben inderdaad verschillende departementen voor PR, contentmarketing en SEO. We zorgen ervoor dat die divisies mekaar toch kunnen vinden. Ze delen dan praktisch accounts in linkbird om ze beter te laten combineren en samenwerken. Ook agencies werken op die manier met hun verschillende departementen. We zien dat meeste van onze klanten dat onder de knie krijgen. Ook hun klanten kunnen inloggen en kijken naar hun ranking, ze kunnen het werk van de agencies bekijken. Ze kopen user accounts om aan hun klanten aan te bieden.”

Is het een kwestie van mentaliteit?

Nirmalarajah: “Grote bedrijven zijn soms moeilijk te overtuigen, maar aankomende bedrijven werken dikwijls van meet af aan vanuit deze filosofie. Je kan niet op slechts één aspect focussen. Vroeg of laat raak je verbrand. Je moet holistisch denken en alle aspecten meenemen. De meeste grote klanten beseffen dat, maar ze hebben tijd nodig om zich aan te passen.”

Meer Duitse gründlichkeit in de workflow

Wat moet nog beter aan linkbird?

Nirmalarajah: “In de nabije toekomst willen we een grote shift maken: we praten veel over hoe je de tool kan gebruiken, maar we willen meer zichtbaar en aanwezig zijn. We willen belangrijke tools en features integreren om het beheer van contentmarketing efficiënter te maken. Eind dit jaar volgt een grotere lancering en volgend jaar staat de definitieve lancering van nieuwe contentmarketing features op stapel. Eerdere klanten kwamen voor linkbuilding en SEO, maar nu willen we ook voor contentmarketing een hoog niveau halen.”

Wat betekent dat precies?

Nirmalarajah: “Dat gaat om toepassingen rond metrics, keywords en ranking analyse om je campagne in kaart te brengen. Maar ook een kalender voor de planning, content creëren en publiceren vanuit linkbird, content bestellen bij derde partijen, enzovoort. We beogen een soort van all-in platform, maar niet iedereen zal met alles hoeven te werken. Zie het als een soort ijsberg, je kan eerst de top zien en daarna andere features ontdekken. Tot nu toe was linkbird beschikbaar in het Engels en het Duits, mar we werken ook aan een versie in het Spaans en het Nederlands. We willen met linkbird ook in het buitenland groeien.”

Waarom blijft workflow in contentmarketing een achilleshiel?

Nirmalarajah: “Bedrijven moeten tot een contentmarketing workflow komen die repetitief is: research, planning, creatie, distributie en analyse. Elk bedrijf heeft een aparte business en een apart publiek, maar je kan wel steeds door die vaste stappen gaan. Tijdens het Digital Content Marketing Congress, zal ik een voorbeeld geven van een publiek dat goed reageert op infographics en tonen hoe je daar in praktijk kan rond werken.  We zien het vaak dat veel bedrijven de workflow niet kennen, ze starten gewoon met iets te doen en trachten dan in te schatten of het werkt of niet. Maar ze analyseren niet grondig. Daarom trachten we voor structuur te zorgen, zo kan je ook terugkijken en inschatten welke resultaten, fouten en successen goede lessen opleveren. Het is trial en error, maar de structuur geeft je een beter overzicht.”





Digital content marketing congress 2015



Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...