Hoofdpunten

content schrijven
1261 Views

Welke landen en sectoren kunnen het best content schrijven?


Als de Verenigde Staten al de reputatie hebben van voorloper op vlak van contentmarketing, dan moet dat vooral te maken hebben met strategische vaardigheden. Op vlak van content schrijven, scoren de V.S. niet beter dan Europa. Maar algemeen moet het niveau wel nog de hoogte in, zegt een onderzoek van softwareproducent Acrolinx.

The Global Content Impact Index van Acrolinx, een aanbieder van contentsoftware, is gebaseerd op research in de eerste maanden van 2015. Met behulp van taalanalyse nam het bedrijf 150.000 webpagina’s van 340 bedrijven in de hele wereld (in 31 landen) onder de loep.

Goed voor een analyse van 20 miljoen zinnen en 160 miljoen woorden. Acrolinx bouwde met de inzichten een impactindex en dat is een techniek die niet uit de losse pols komt. Ook de klassieke media laten zich in commercieel opzicht meten met een impactbarometer.

Toch is deze studie nog geen impactbarometer, maar wat is het dan wel? Voor we de resultaten toelichten (hier vind je overigens het persbericht), nemen we een duik in de manier waarop Acrolinx content analyseert om te leren wat het bedrijf echt meet.

Zeg niet impact maar kwaliteit

Impact meten heeft zeker een commercieel voordeel op lange termijn, maar het is op dit moment vooral een goede indicator van hoe rijp markten en sectoren zijn op vlak van content marketing.

Daar is een reden voor: Acrolinx interpreteert impact voorlopig nog vrij eng. Het gaat ervan uit dat bedrijven met taalkundig sterke en heldere content automatisch meer impact genereren.

De echte impact (in termen van sales of imago) meet Acrolinx vooralsnog niet. Impact bij Acrolinx is dus vooral ‘mogelijke impact’ en de impactscores moeten we dus eerder zien als een indicatie van de kwaliteit van de content die het bedrijf heeft geanalyseerd.

Zeg niet kwaliteit maar schrijfvaardigheid

Nu is ook kwaliteit uiteraard een rekbaar begrip. Op zich is kwalitatieve content in de eerste plaats content die aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Maar die keuze analyseert Acrolinx evenmin.

Met zijn software meet het op basis van best practices en regels hoe goed content scoort op vlak van grammatica, stijl en begrijpbaarheid. Dat zijn inderdaad essentiële voorwaarden voor kwaliteit, maar je kan ook een stuk schrijven dat 100% scoort op die drie variabelen en toch niet aansluit bij wat je lezers zoeken.

De vraag die deze studie in essentie beantwoordt, is ‘in welke regio’s en sectoren schrijven de contentmakers de taalkundig meest correcte content?” Het sluit niet helemaal aan bij de belofte van de studie, maar het is wel een interessante vraag. Niet omdat we van wedstrijdjes houden, maar omdat het effectief iets zegt over hoe belangrijk content in een land of sector is geworden.

Wie kan nu het beste content schrijven?

Als we de vraag zo exact stellen, dan denken velen automatisch aan de Verenigde Staten als te verwachten koploper. Op dat vlak verrast de studie wel: het verhaal van de V.S. als verre koploper is in dit geval een mythe.

Op een score van 100 benchmarkte Acrolinx dat 72 een score is die als Olympisch minimum geldt (voor taalkundige kwaliteit). Haast geen enkele regio (behalve enkele kleine markten in Oceanië) haalt die score en de V.S. staan al zeker niet verder dan de rest van de wereld.

De V.S. scoren 70,2, net evenveel als bijvoorbeeld Duitsland, de als koploper in Europa. Noord- en Zuid-Amerika samen halen 69,5, Europa en het Midden-Oosten 69,8. Een exacte score voor België is helaas niet beschikbaar.

Wel maakt Acrolinx een interessant onderscheid per sector. Retail springt als enige boven de 72-grens (73,2), terwijl mode en B2B tech er maar net onder blijven (71,3 en 71,2). Het zijn niet verrassend sectoren die ofwel zeer overtuigd zijn van content (b2b techbedrijven) of dicht bij het aankoopmoment staan met hun business model (retail).

Over de content promotie van Acrolinx

Als uitsmijter nog deze les over content promotie: de studie van Acrolinx is zoals gezegd niet helemaal nieuw, maar bleef sinds de lancering op 1 april wat onderbelicht. Dat moeten ze bij Acrolinx ook hebben beseft en dus ging het scheep met het vermaarde Content Marketing Institute van onder andere Joe Pulizzi.

Dat verzond deze week een partnermail die de studie promootte en de link legde naar een pagina waar je in ruil voor je gegevens het onderzoeksrapport kon downloaden. Omdat een van de velden het niet begrepen had op ons e-mailadres, vonden we exact één zoekterm later de pdf van de studie vrij beschikbaar op de site van Acrolinx.

De studie is een halfjaar oud en niet nieuw zoals de intekenaar instinctief verwacht bij het lezen van de partnermail. Op deze manier van content promotie valt dus wat aan te merken, maar het studierapport overtuigt wel en verdient dus aandacht. Of hoe kwalitatieve content toch steeds zijn weg vindt…





21 tips for effective online copy



Recently Published

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...

contentmarketing care
»

Help mijn content werkt niet: EHBO voor contentmarketing

Je investeert in contentmarketing, maar te weinig mensen lezen of ...

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...