Hoofdpunten

original content ideas
2713 Views

Vier tools om originele content te maken


Het advies is bekend: goede content is maar beter uniek, origineel en nieuw. Dat levert een groter publiek op en de content wordt makkelijker vindbaar. Maar het is verdomd moeilijk. Sterke ideeën pluk je niet met bosjes tegelijk. Dit zijn tools die meer dan een handje helpen om originele content te ontwikkelen.

Content marketers die hun bezoekcijfers monitoren merken het snel: artikels of video’s scoren beter als ze een onderwerp bespreken dat niemand eerder heeft aangesneden. En niet enkel de pageviews varen er wel bij: bedrijven die frequent dergelijke content brengen, bouwen sneller autoriteit en leiderschap op rond de bewuste topics.

Originele content maken is hard werken

Het klinkt makkelijk in theorie, maar het is een grote uitdaging in de praktijk. De hulp van externe specialisten zoals strategen, journalisten of regisseurs is vandaag haast een conditio sine qua non om kwaliteit aan originaliteit te koppelen.

Maar ook in het proces vòòr de uitbesteding van content moet originaliteit al een rol spelen. Het heeft geen zin om een briefing te maken op basis van de onderwerpen van je belangrijkste concurrent.

Wie op zoek gaat naar inspiratie, moet echter niet starten vanaf het spreekwoordelijke witte blad. We presenteren een reeks tools die helpen om originele content in de steigers te helpen zetten.

Tools voor originele content

1. Unplag

unplay originele contentOrigineel zijn betekent dat je content nieuw is. Een heel mooie tool om dat te verifiëren is Unplag. Het staat te boek als een betrouwbare plagiaatschecker die zowel op het internet als in een database van eigen bestanden kan vergelijken en de resultaten bewaren. Unplag is echter niet gratis, reeds van bij de eerste scan vraagt de tool om pagina’s te kopen.

2. Topsy

topsy originele contentJe kent het wel: de trending topics van Twitter of andere sociale media. Bij het bedenken van unieke content is het niet fout om te bouwen op bestaande trends. Het is vooral zaak om binnen die trends de invalshoeken te vinden die voor jouw bedrijf coherent zijn en voor je publiek origineel zijn.

Topsy helpt daar uitstekend bij: de tool zoekt en analyseert trends in bepaalde niches en baseert zich op blogposts, video’s, foto’s, tweets, enzvoort. Fijn is dat de tool ook de link legt naar influencers rond die trends, waardoor je originele content meteen ook kan vasthaken aan die mensen.

Vergelijkbaar en ook lang niet slecht is BuzzSumo.

3. InfoActive

infoactive originele contentVeel bedrijven hebben originaliteit in huis, maar weten het niet. Het geheim zit in hun (big) data, die vaak inzichten bevatten die sterk originele content kunnen opleveren. Enkel zijn ruwe data niet altijd de ideale bron om contentspecialisten te briefen. Om data behapbaar te maken is InfoActive een fijne tool.

Complexe gegevens veranderen in begrijpbare rapportjes en interactieve infographics. De ruwe gegevens ogen meteen een stuk duidelijker en zijn een goede basis voor originele content.

4. GoAnimate

goanimate originele contentNet zoals data zijn verhalen niet altijd makkelijk in een goede briefing te gieten. Slaag je er niet goed in om een videoproducent uit te leggen wat je precies wil, dan helpt een tool als GoAnimate om een eerste verhaal uit te werken.

Het bevat een bibliotheek van kant-en-klare karakters en scenario’s. Ideaal om een basisstructuur op tafel te leggen waar specialisten mee aan de slag kunnen.

Hoe omgaan met deze tools?

De aangehaalde tools helpen bedrijven om van bij de start van de contentcreatie originele accenten te leggen. Je zaait er als het ware originaliteit mee die contentspecialisten later kunnen benutten en met hun eigen originaliteit kunnen verrijken.

Zie deze tools niet als programma die meteen voor afgewerkte originele content zorgen. Het internet is rijk aan tools die nog verder gaan en op vlak van foto’s, video en zelfs tekst (via headlines bijvoorbeeld) voor meer originele resultaten zorgt. Het is echter meer aan te raden om zelf de nodige originaliteit in briefings te gieten en daarmee je partners op vlak van content een goede vertrekbasis te geven.





21 tips for effective online copy



Recently Published

»

Animatie laten maken? Hoe nu verder?

Je hebt een animatie laten maken om jouw verhaal of concept te ...

»

PepsiCo financiert zijn marketing (deels) met content

Content maken evolueert voor veel multinationale merken naar een ...

whatsapp business
»

Content via WhatsApp: KLM toont de weg

Als contentmarketeer kan je voortaan ook WhatsApp aan je kanalenmix ...

GDPR
»

De impact van GDPR op contentmarketing

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar ...

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...