Hoofdpunten

Disney contentmarketing
-31536000 de dagen max geleden
1524654780 de post dagen
2454 Views

Disney varieert zijn content als de beste


Sommige ondernemingen vrezen dat ze te weinig content hebben, anderen hebben er haast te veel en ook dat houdt risico’s in. Een goed voorbeeld is Disney. De core business van het bedrijf is content maken, maar hoe pak je dat aan op je owned media? Disney vond de sleutel: in plaats van er nog eens al die content dubbelop te verspreiden, zocht en vond het nieuwe succesvolle invalshoeken.

Van Mickey en Pluto over Peter Pan tot Toy Story, Cars, Planes, nog zoveel meer en in uiteenlopende formaten en kanalen: Disney heeft meer content dan de zee diep is. Maar die luxe brengt ook een nieuwe uitdaging met zich mee. Als je als content producerend bedrijf zelf je contentmarketing goed wil aanpakken, welke keuzes moet je dan maken? Welke elementen uit die schat aan content gebruik je en – vooral – welke gebruik je niet?

Disney vond het juiste ankerpunt

Om die vraag juist te beantwoorden, heeft Disney in termen van contentmarketing keuzes durven maken. Het zette bewust niet het hele advertising model achter zijn filmpromotie op de helling, maar investeerde in digitale contentmarketing als dienstverlening voor de bezoekers van zijn pretparken.

Disney had daar goede redenen voor. In dit artikel lees je hoe contentmarketing al heel vroeg vorige eeuw een rol speelde in de promotie van de parken.

Met de komst van digitale content maakte Disney van Disney Parks een uitmuntend voorbeeld van klantgerichte digitale contentmarketing. De content is er niet om nog eens al de al bekende producten in de kijker te zetten, maar om brand lovers nog meer te helpen en het merk op die manier aan klantenservice te laten doen. En Disney maakt het niet te moeilijk: alles begint bij een blog, de Disney Park Blog is de eyecatcher.

Disney Park Blog

De Disney Park Blog heeft alles wat een goede blog moet hebben. Het leest als een krant, brengt nieuws uit de parken, maar wisselt de ‘officiële’ tips ook af met content die gewoon heel nuttig is voor ouders van kleuters. Ideeën voor een feestje kunnen zo in harmonie leven met info over de duurzaamheidsambities van Disney Parks.

De blog blinkt ook uit in online video – hoeft dat te verbazen – waar veel aandacht is voor de vele werknemers die van de parken een succes maken. Dat zit pal op de trend naar meer menselijke content, al moet gezegd dat de stijl van Disney Parks eerder glad oogt (en ook dat hoeft niet helemaal te verbazen). De gladheid is misschien wel het enige echte minpunt in de inhoudelijke contentmarketingstrategie. Ondanks het feit dat de content niet echt salesgetint is, krijg je toch een sterk promogevoel. Dit is een nog al bij al geslaagd voorbeeld over de snoepjesmakers van Disney.

Vanuit de blog verbreden

De content die je op de blog vindt, is voor Disney Parks een hoofdpunt maar tegelijk ook een startpunt.

Ten eerste omdat de digitale content vervolgens ook goed scoort op andere sociale media. Je ziet hier hoe Disney het doet op YouTube, Google+, Twitter en Facebook.

Ten tweede verbreedt Disney Parks uiteraard ook offline, maar met dezelfde focus op bijvoorbeeld video. Waar de blog zeer breed ingrijpt, zowel in de buyer journey als de customer journey, ontwikkelde Disney Parks ook een zeer mooi traject specifiek voor de customer journey, voor de mensen die op bezoek komen in het park (lees ook onze blogpost over wat buyer journey en customer journey precies zijn).

Klassieke pretparkcontent (brochures, plannetjes) krijgt bijvoorbeeld het gezelschap van video tijdens verplaatsingen (van luchthaven naar hotel onder andere). Lees daarover zeker ook de blogpost van Emily Cretella, een content marketer die de proef op de som nam.

Cretella wil Disney Parks meteen tot beste contentmarketing brand ter wereld bombarderen. Misschien is dat net iets te veel eer, maar voor productiebedrijven van allerhande content is het wel een lichtend voorbeeld van hoe je je eigen focus het best in de markt kan zetten.





Digital content marketing congress 2015



Recently Published

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...

featured snippet
»

Featured snippets: zo kaap je ‘positie 0’ in de zoekrankings

Merkte je ook al dat Google zijn zoekresultaten vaak start met een ...

meta description lengte
»

Google gaat voor een langere meta description

Al gemerkt? In de zoekresultaten van Google staat meer uitleg onder ...

robot
»

Met een robot naar sterkere content, kan dat?

Met een nieuw jaar voor de deur blikken we graag vooruit. Niet met ...