Hoofdpunten

Disney contentmarketing
1605 Views

Disney varieert zijn content als de beste


Sommige ondernemingen vrezen dat ze te weinig content hebben, anderen hebben er haast te veel en ook dat houdt risico’s in. Een goed voorbeeld is Disney. De core business van het bedrijf is content maken, maar hoe pak je dat aan op je owned media? Disney vond de sleutel: in plaats van er nog eens al die content dubbelop te verspreiden, zocht en vond het nieuwe succesvolle invalshoeken.

Van Mickey en Pluto over Peter Pan tot Toy Story, Cars, Planes, nog zoveel meer en in uiteenlopende formaten en kanalen: Disney heeft meer content dan de zee diep is. Maar die luxe brengt ook een nieuwe uitdaging met zich mee. Als je als content producerend bedrijf zelf je contentmarketing goed wil aanpakken, welke keuzes moet je dan maken? Welke elementen uit die schat aan content gebruik je en – vooral – welke gebruik je niet?

Disney vond het juiste ankerpunt

Om die vraag juist te beantwoorden, heeft Disney in termen van contentmarketing keuzes durven maken. Het zette bewust niet het hele advertising model achter zijn filmpromotie op de helling, maar investeerde in digitale contentmarketing als dienstverlening voor de bezoekers van zijn pretparken.

Disney had daar goede redenen voor. In dit artikel lees je hoe contentmarketing al heel vroeg vorige eeuw een rol speelde in de promotie van de parken.

Met de komst van digitale content maakte Disney van Disney Parks een uitmuntend voorbeeld van klantgerichte digitale contentmarketing. De content is er niet om nog eens al de al bekende producten in de kijker te zetten, maar om brand lovers nog meer te helpen en het merk op die manier aan klantenservice te laten doen. En Disney maakt het niet te moeilijk: alles begint bij een blog, de Disney Park Blog is de eyecatcher.

Disney Park Blog

De Disney Park Blog heeft alles wat een goede blog moet hebben. Het leest als een krant, brengt nieuws uit de parken, maar wisselt de ‘officiële’ tips ook af met content die gewoon heel nuttig is voor ouders van kleuters. Ideeën voor een feestje kunnen zo in harmonie leven met info over de duurzaamheidsambities van Disney Parks.

De blog blinkt ook uit in online video – hoeft dat te verbazen – waar veel aandacht is voor de vele werknemers die van de parken een succes maken. Dat zit pal op de trend naar meer menselijke content, al moet gezegd dat de stijl van Disney Parks eerder glad oogt (en ook dat hoeft niet helemaal te verbazen). De gladheid is misschien wel het enige echte minpunt in de inhoudelijke contentmarketingstrategie. Ondanks het feit dat de content niet echt salesgetint is, krijg je toch een sterk promogevoel. Dit is een nog al bij al geslaagd voorbeeld over de snoepjesmakers van Disney.

Vanuit de blog verbreden

De content die je op de blog vindt, is voor Disney Parks een hoofdpunt maar tegelijk ook een startpunt.

Ten eerste omdat de digitale content vervolgens ook goed scoort op andere sociale media. Je ziet hier hoe Disney het doet op YouTube, Google+, Twitter en Facebook.

Ten tweede verbreedt Disney Parks uiteraard ook offline, maar met dezelfde focus op bijvoorbeeld video. Waar de blog zeer breed ingrijpt, zowel in de buyer journey als de customer journey, ontwikkelde Disney Parks ook een zeer mooi traject specifiek voor de customer journey, voor de mensen die op bezoek komen in het park (lees ook onze blogpost over wat buyer journey en customer journey precies zijn).

Klassieke pretparkcontent (brochures, plannetjes) krijgt bijvoorbeeld het gezelschap van video tijdens verplaatsingen (van luchthaven naar hotel onder andere). Lees daarover zeker ook de blogpost van Emily Cretella, een content marketer die de proef op de som nam.

Cretella wil Disney Parks meteen tot beste contentmarketing brand ter wereld bombarderen. Misschien is dat net iets te veel eer, maar voor productiebedrijven van allerhande content is het wel een lichtend voorbeeld van hoe je je eigen focus het best in de markt kan zetten.





Digital content marketing congress 2015



Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...