Content met containers: waarom Maersk excelleert

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 07 augustus 2015 - 3819 Views

3819 Views

Wie nog twijfelt of contentmarketing voor B2B-bedrijven niet te saai, te ver-van-mijn-bed of te moeilijk is: kijk naar Maersk. Met containerschepen als core business in een typische B2B-sector als transport blinkt het bedrijf uit in contentmarketing. Hieronder lees je hoe Maersk dat aanpakt.

Toegegeven: de wereld van havens, rederijen, containerbehandelaars, terminals, douane en zo meer is zeker voor buitenstaanders niet altijd even sexy. Aan de binnenkant huist echter een schat aan informatie over hoe onze consumenten- en andere goederen per boot ons land bereiken en hoe dat transport zo optimaal mogelijk kan verlopen.

Het is ook een wereld die soms meer tech-minded is dan je zou denken. Je vindt er almaar slimme jongens, zoals deze Antwerpenaars van Avantida, die met nieuw cloudapps transport moderniseren. Om maar te zeggen: zo saai is deze business niet.

Kijken we naar de grote bedrijven die er actief zijn, dan spant eentje de kroon op vlak van contentmarketing. Maersk Line (deel van de Deense Maersk Group) is de grootste containerrederij op onze aardbol.

Vloot: 600 containerschepen, capaciteit: 2 miljoen standaardcontainers (dat is zo’n 19% van het wereldtotaal). De content die het bedrijf via zijn eigen en andere kanalen de wereld rondstuurt is om duimen en vingers bij af te likken.

1. Het speerpunt: de Maersk Line website

maersk siteHoewel ze bulkt van de content, ziet de site van Maersk Line er in de eerste plaats heel fraai uit. Weg met dat saai en stoffig havenimago en dat ligt niet enkel aan de kwalitatieve fotografie of vormgeving. Je vindt er bijvoorbeeld ook fraaie tools die toelaten om de hele vloot te volgen op de wereldkaart (de live map tracking fleet). Ook zeker te ontdekken: de mogelijkheid om de grootte van de schepen te vergelijken met monumenten als de Eiffeltoren of de Taj Mahal.

Op vlak van obligate content vinden we stukken zoals de historiek en de missie, een focus op de eigen autoriteit in de sector, maar ook en vooral op artikels en reportages over eigen werknemers.

Dit is een zeer menselijke content focus, die aantoont waarom mensen voor Maersk werken en waarom ze dat goed doen. Voor de pure B2B-lezer heeft Maersk dan weer heel wat marktanalyses in petto. Het juiste evenwicht zeg maar. Deze site profileert zich niet als een blog, maar brengt wel regelmatig nieuwe redactionele content en leest veeleer als een krant over Maersk.

2. Social media

De site geldt ook als startpunt voor de eigen social media van Maersk Line. Je kan er steeds de laatste posts op Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ lezen. Het opgebouwde publiek is zelfs voor een mondiaal B2B-bedrijf op niveau met bijvoorbeeld 1,1 miljoen likes op Facebook en 116.000 volgers op Twitter.

En Maersk verdeelt zijn onderwerpen doordacht: Twitter is goed voor sectorinformatie, vaak echt technisch (denk maar aan de evolutie transittijden), terwijl Facebook meer een plaats is voor mooie beelden en voor de visie van Maersk op thema’s als ondernemen, innovatie, HR, enzovoort.

LinkedIn focust veeleer op pure bedrijfsinfo zoals nominaties voor prijzen, al kan bijvoorbeeld ook het belang van het nieuwe Suez-kanaal niet ontbreken.

3. Top blijven buiten de eigen kanalen

Maersk Line vertrekt van een heel kwalitatieve invulling van de basismix website plus social media, maar koppelt daar ook vrij exclusieve projecten op andere kanalen aan. Die leveren earned media op zoals het geval was dankzij de samenwerking met Lego om een echte Maersk containerboot in Lego op de markt te brengen.

Met Discovery Channel sloot Maersk dan weer een akkoord voor videocontent rond het grootste schip ter wereld. Dat eerder visuele gegeven kwam ook tot zijn recht op YouTube overigens.

De vier sleutels die de contentmarketing van Maersk top maken:

1. Het hoge niveau van de contentcreatie.

2. Het vermogen om in een niet zo sexy industrie toch een groot publiek op te bouwen.

3. Een eenvoudige kanalenkeuze, maar met een goed uitgewerkte verdeling van de onderwerpen.

4. Het oog voor mensen maakt de content over de containerbusiness een stuk toegankelijker.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...