Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Hoe werkt paid promotion op Twitter?

Onlangs kon je hier lezen hoe je met tweets (gratis) promotie kan maken voor je content op andere kanalen. Je kan echter ook gebruikmaken van betalende promotie op Twitter. Dat lijkt absurd, of weggegooid geld, maar Twitter voorziet in mogelijkheden die de paid promotion zeker het overwegen waard maken. Welke mogelijkheden zijn dat en hoe werken ze precies?

In totaal kan je op Twitter vijf types van paid promotion inzetten. Die helpen om meer aandacht op je content te vestigen, maar voorzien ook in filters (zo optimaal mogelijk de interessante prospecten bereiken) en in mogelijkheden om lokaal te promoten. Hier lees je meer over de doelgroepmogelijkheden die Twitter via paid promotion aanbiedt.

Op de kansen die je gratis tweets bieden, komt op die manier een extra schil van meer gerichte (en dus betalende) promotietools. Tot die extra schil horen ook de metrics, met onder andere inzichten in het aantal impressies, clicks op links of embedded media, toevoeging aan favorieten, retweets en user profile clicks.

Lees ook: Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

1. Uitgelichte tweets

Een paid promotion tweet heeft de vorm van een klassieke gratis tweet en ze verschijnen in of in de buurt van de homefeed en in de zoekresultaten. Je kan ze retweeten, forwarden of beantwoorden en ze duiken ook op in social media aggregators. Je kan multimedia integreren om het engagement te verhogen, maar algemeen gelden de regels van een klassieke tweet (hier te vinden) bij het opstellen van een goede promotweet.

Praktisch: uitgelichte tweets aankopen loopt via een veilingmodel, vergelijkbaar met Google AdWords en ze worden getarifeerd via CPE (cost per engagement). Je betaalt dus enkel als iemand klikt, retweet, beantwoordt, volgt, enzovoort.

2. Promotie accounts

Promotie accounts verschijnen in de ‘Who to follow’-secties van Twitter en mikken dus vooral op een snelle bereikopbouw. Je schrijft een kort stukje om uit te leggen waarom iemand je bedrijf moet volgen, Twitter biedt daarbij targeting tools aan om je te helpen om relevante mensen te bereiken.

Praktisch: meng het beste van twee werelden, een bondige duidelijk uitleg, maar ook je logo en een sterke call-to-action.

3. Twitter cards

Twitter cards voegen extra content toe aan een tweet via een grote afbeelding, een titel en een CTA-button onder de tekst in de tweet. Met deze vorm van paid promotion mik je vooral op relevante traffic naar bijvoorbeeld een productwebsite of een blogpost. Volgens Twitter zelf scoren tweets met een website card 43% meer clicks.

4. Lead generation cards

Je kan ook kiezen voor de meer specifieke ‘lead generation card’, die de optie inbouwt om gegevens door te sturen vanuit Twitter. Zeer nuttig om bijvoorbeeld het aantal inschrijvingen voor een nieuwsbrief te verhogen. Deze cards kan je inzetten om zowel volgers als niet-volgers aan te spreken.

Praktisch: Twitter laat toe om CRM providers te integreren, waardoor je vergaarde data meteen kan koppelen aan je CRM-database.

5. Sponsored tweets

Sponsored tweets zijn een beetje van een buitenbeentje dat we toch toevoegen, maar dat uit de band springt omdat het niet Twitter zelf is dat de sponsored tweets aanbiedt. Om deze vorm van paid promotion te gebruiken, moet je in zee gaan met een derde partij.

Met sponsored tweets betaal je om andere Twitteraars jouw bericht naar hun publiek te laten verspreiden. Die volgers weten ook perfect dat ze een sponsored tweet te zien krijgen.

Zijn er ook minpunten aan paid promotion op Twitter?

Twitters paid promotion helpt om je content bij een ruimer publiek bekend te maken, om leads te verzamelen, om je merk op te bouwen, om nieuwe producten in de markt te zetten of een event aan te kondigen. Vaak gerichter dan de niet betaalde tweets die je schrijft, maar dat neemt niet weg dat er ook hinderlagen zijn.

Het biedsysteem voor aankoop vergt enige voorzichtigheid, maar werk ook strategisch juist. Leg aparte doelen vast voor paid promotion (niet zomaar ‘meer volgers’) om kostenefficiënt te kunnen werken. Zorg ook dat de content die je promoot van meet af aan uitstekend is (daarna ook nog, maar je start maar één keer).

Heb tot slot geduld: test, meet, herhaal wat goed is en weet dat het enkele maanden zal kosten om echt de vruchten te plukken. In die tijd bouw je ook ervaring op met het bieden en het gericht verspreiden van je paid promotion op Twitter.

 

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.