Hoofdpunten

social media branding
1766 Views

Coca-Cola personaliseert zijn promoted tweets


Wie sociale media betaalt om zijn content te promoten, moet relevant en innovatief zijn om echt te kunnen scoren met zijn paid media investering. In Atlanta bij Coca-Cola hebben ze dat goed begrepen. Het kocht promoted tweets en besliste om te innoveren met personalisering. De link naar echte content ontbreekt enigszins in deze campagne, maar de techniek is wel een inspirerende nieuwigheid voor adverteerders die het in hun contentmarketing willen integreren.

Je kent ze wel, de direct mailings en de e-mails die je aanspreken met je voornaam, zelfs als de afzender niet echt een bekende van je is. Voor direct mail en e-mailmarketing is personalisering haast een evidentie geworden, maar op de sowieso iets socialere social media bleef de techniek tot nu toe achterwege. Dat was vreemd in een omgeving zoals Twitter bijvoorbeeld, waar gebruikers mekaar graag direct met gebruik van de @naam aanspreken.

Waarom promoted tweets personaliseren?

Coca-Cola kocht vorige maand als eerste grote adverteerder promoted tweets die verschijnen in de Twitter feed en de gebruiker met zijn voornaam aanspreken. De aankoop maakt deel uit van de editie 2015 van de intussen welbekende Share A Coke-campagne van de drankenreus, waarbij – hier komt de relevantie van personalisering – consumenten flesjes met hun naam erop kunnen bemachtigen.

De promoted tweet roept dan ook op een flesje te bestellen (voor 5 dollar overigens). Op zich lijkt dat op doordeweekse promo (en dat is het ook), maar toch valt de ingreep op omdat het de eerste keer is dat een groot merk op die manier de Tailored Audiences van Twitter zo openlijk benut. Twitter bevestigde overigens niet of andere grote merken dit ook op een of andere manier toepassen.

Plus en min

Voor bedrijven die op zoek zijn naar innovatieve manieren om via paid media hun content in de kijker te zetten, houdt de Coca-Cola case enkele interessante lessen in.

1. In de stijl van een grote geïntegreerd denkende adverteerder heeft Coca-Cola de gepersonaliseerde promoted tweets ingezet voor pure sales promo. Het kan ook anders: personalisering wordt efficiënter als je een consument met zijn voornaam aanspreekt en hem ook effectief content aanbiedt die hem in zijn customer journey vooruithelpt. Dat paste wellicht minder in het Share A Coke verhaal, maar is in wezen een enorme oppportuniteit van content marketers.

2. De aanspreking was in Twittertermen eerder gewoon: “Hey Paul”, “Hey Linda”, “Hey John”, enz. Veel sterker en mediumcorrecter zou het zijn om mensen direct via hun account aan te spreken @paul, @john of @linda.

3. De vraag blijft echter of de gemiddelde gebruiker van Twitter sterk onder de indruk is van de personalisering. Of de CTA efficiënter werkt met andere woorden omdat een merk je met je naam aanspreekt. Gezien de inhoud van de actie rond namen op flesjes draait, kan het hier haast niet onnatuurlijk overkomen, maar in een andere sales promo context is het niet zeker of consumenten hier echt happiger van worden. Coca-Cola maakte een goede inhoudelijke match, maar andere merken die hun paid media willen personaliseren, kiezen wellicht beter voor content promo dan voor sales promo in de call-to-action.









Recently Published

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...

contentmarketing care
»

Help mijn content werkt niet: EHBO voor contentmarketing

Je investeert in contentmarketing, maar te weinig mensen lezen of ...

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...