Hoofdpunten

social media branding
-31536000 de dagen max geleden
1529481600 de post dagen
2765 Views

Coca-Cola personaliseert zijn promoted tweets


Wie sociale media betaalt om zijn content te promoten, moet relevant en innovatief zijn om echt te kunnen scoren met zijn paid media investering. In Atlanta bij Coca-Cola hebben ze dat goed begrepen. Het kocht promoted tweets en besliste om te innoveren met personalisering. De link naar echte content ontbreekt enigszins in deze campagne, maar de techniek is wel een inspirerende nieuwigheid voor adverteerders die het in hun contentmarketing willen integreren.

Je kent ze wel, de direct mailings en de e-mails die je aanspreken met je voornaam, zelfs als de afzender niet echt een bekende van je is. Voor direct mail en e-mailmarketing is personalisering haast een evidentie geworden, maar op de sowieso iets socialere social media bleef de techniek tot nu toe achterwege. Dat was vreemd in een omgeving zoals Twitter bijvoorbeeld, waar gebruikers mekaar graag direct met gebruik van de @naam aanspreken.

Waarom promoted tweets personaliseren?

Coca-Cola kocht vorige maand als eerste grote adverteerder promoted tweets die verschijnen in de Twitter feed en de gebruiker met zijn voornaam aanspreken. De aankoop maakt deel uit van de editie 2015 van de intussen welbekende Share A Coke-campagne van de drankenreus, waarbij – hier komt de relevantie van personalisering – consumenten flesjes met hun naam erop kunnen bemachtigen.

De promoted tweet roept dan ook op een flesje te bestellen (voor 5 dollar overigens). Op zich lijkt dat op doordeweekse promo (en dat is het ook), maar toch valt de ingreep op omdat het de eerste keer is dat een groot merk op die manier de Tailored Audiences van Twitter zo openlijk benut. Twitter bevestigde overigens niet of andere grote merken dit ook op een of andere manier toepassen.

Plus en min

Voor bedrijven die op zoek zijn naar innovatieve manieren om via paid media hun content in de kijker te zetten, houdt de Coca-Cola case enkele interessante lessen in.

1. In de stijl van een grote geïntegreerd denkende adverteerder heeft Coca-Cola de gepersonaliseerde promoted tweets ingezet voor pure sales promo. Het kan ook anders: personalisering wordt efficiënter als je een consument met zijn voornaam aanspreekt en hem ook effectief content aanbiedt die hem in zijn customer journey vooruithelpt. Dat paste wellicht minder in het Share A Coke verhaal, maar is in wezen een enorme oppportuniteit van content marketers.

2. De aanspreking was in Twittertermen eerder gewoon: “Hey Paul”, “Hey Linda”, “Hey John”, enz. Veel sterker en mediumcorrecter zou het zijn om mensen direct via hun account aan te spreken @paul, @john of @linda.

3. De vraag blijft echter of de gemiddelde gebruiker van Twitter sterk onder de indruk is van de personalisering. Of de CTA efficiënter werkt met andere woorden omdat een merk je met je naam aanspreekt. Gezien de inhoud van de actie rond namen op flesjes draait, kan het hier haast niet onnatuurlijk overkomen, maar in een andere sales promo context is het niet zeker of consumenten hier echt happiger van worden. Coca-Cola maakte een goede inhoudelijke match, maar andere merken die hun paid media willen personaliseren, kiezen wellicht beter voor content promo dan voor sales promo in de call-to-action.









Recently Published

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...