Hoofdpunten

social media branding
1294 Views

ESA brengt kookcontent uit de ruimte


Op het eerste zicht lijkt het gewoon een grappige online video, een gimmick, maar wie blijft hangen tot het einde (of gewoon graag wraps eet) ontdekt dat de ESA (European Space Agency) goed naar de contentmarketing van grote broer NASA heeft gekeken. Content uit de ruimte heeft een groot potentieel en dat wil de ESA met meer daadkracht gaan benutten.

Wat content astronaut Chris Hadfield kon of kan voor de NASA, moest de Italiaanse astronaute Samantha Cristoforetti het voorbije half jaar waarmaken voor de ESA: met content meer mensen warm maken voor de projecten die de ruimtevaartorganisatie in het Internationaal Ruimtestation (ISS) uitvoert.


In het bovenstaande filmpje zien we hoe Cristoforetti in ware Jeroen Meus-stijl uitlegt hoe ze haar favoriete maaltijden in de ruimte klaarmaakt. Het gaat om een wrap met kip, champignons, bruine rijst en bonen, wat in termen van content niet onbelangrijk is.

De aantrekkelijkheid van het filmpje schuilt in hoe je zoiets klaarspeelt zonder de hulp van de zwaartekracht. Prop maar eens bonen op een rondzwevende tortilla.

Koken meets science

Net als Hadfield had Cristoforetti de tijd aan haar zijde: ze verbleef ruim zes maanden in het ISS. Als vrouw met de langste ononderbroken ruimtevlucht op haar naam, was ze dan ook meer dan geschikt om als gezicht dienst te doen voor de contentmarketing van de ESA.

Intussen is Cristoforetti enkele dagen terug op aarde, maar in het voorbije half jaar maakte ze nog wel meer lifestyle getinte online video content: een blik op de plek waar al de snacks zich bevinden, je leert hoe je makreel met quinoa bereidt, hoe je je nagels en je haar op een aanvaardbare manier verzorgt, hoe je in conditie blijft (space gym, jawel) of hoe de badkamer van het ISS eruitziet. µ

Ze is minder rock ’n roll dan Chris Hadfield, maar haar versie van Imagine (voor Unicef) is een van de beter bekeken filmpjes. En uiteraard mag ook de wetenschap niet ontbreken en zet ze net als bij de NASA regelmatig proefjes op video.

Views zeggen niet alles

Al kan je de cijfers van de ESA niet vergelijken met die van de NASA. Cristoforetti haalt op YouTube tot 60.000 views, terwijl de Space Oddity hit van Chris Hadfield momenteel 25 miljoen views heeft verzameld. Hadfield duikt in de Verenigde Staten op in talkshows en is echt een ambassadeur geworden van de ruimtevaart.

Zo ver zijn we bij Cristoforetti nog lang niet en de vraag is zelfs of het ooit gebeurt. Wat ze wel meer doet dan Hadfield is een bewuste call-to-action integreren: aan het einde van kookfilmpjes roept ze kijkers om het thuis met zwaartekracht ook te proberen en het resultaat te delen.

De plek die Cristoforetti’s content krijgt binnen de ESA-strategie is echter duidelijk. Je kan dit namelijk niet los zien van andere owned en earned media uitingen en dan vooral van de aandacht die ESA genereerde voor de komeetlander Philae. Content als Philae landt, content als Philae in slaap valt, content als Philae weer wakker wordt omdat de zon tot bij zijn panelen raakt, enzovoort.

ESA brengt gespecialiseerde content naar een breed publiek

De ESA heeft goed begrepen dat een impactvol evenement de perfecte lanceerbasis is om als non-profit organisatie contentmarketing op te bouwen. Een maanlanding zit er niet meteen in, maar andere grote projecten hebben ook een potentieel.

Ze helpen om bij een groter publiek de missie van de organisatie te definiëren. De grote media schenken er aandacht aan en via sociale media kan je als organisatie heel wat extra content toevoegen. Cristoforetti’s content toont aan hoe breed je daarin kan gaan met je doelgroepenstrategie.

De ESA kijkt met andere woorden verder dan de views op YouTube en heeft een contentmarketingstrategie die op vier vlakken succesvol is:

1. ESA heeft met succes een groot project of event (Philae) in de markt gezet.

2. De doelgroepselectie is doordacht. Of het nu wetenschap, charity of lifestyle content is, ESA draagt steeds de boodschap uit dat de organisatie ons helpt begrijpen hoe de ruimte in mekaar zit. Door de breedte van de content (tot in de badkamer van het ISS) bereiken ze een ruimer publiek dan enkel space nerds.

3. ESA is uit de traditionele sociale mediasfeer gebroken. De video’s kregen niet enkel aandacht op gespecialiseerde websites, maar viel ook in de smaak van populaire websites en creëerde daar fans om zo opnieuw dat ruimere publiek aan te spreken.

4. De betrokkenheid groeit met de dag. ESA slaagt er goed in om een soort van eenheid rond zijn projecten te creëren. Toen Philae op een komeet landde, vond het een publiek om dat live te streamen. Maar ook als Cristoforetti terugkeert op aarde, volgen filmpjes van de landing en interviews erna. De kijker voelt zich haast deel van het team.









Recently Published

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...

contentmarketing care
»

Help mijn content werkt niet: EHBO voor contentmarketing

Je investeert in contentmarketing, maar te weinig mensen lezen of ...

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...