Hoofdpunten

meerkat periscope
-31536000 de dagen max geleden
1529845980 de post dagen
2283 Views

Periscope en Meerkat: het gevecht van het jaar?


Met het uitzenden van ‘Het Gevecht van de Eeuw’ tussen Floyd Mayweather en Manny Pacquiao heeft Twitter zijn dienst Periscope een stevig duwtje in de rug gegeven. De discussie rond de boksmatch toont aan hoe scherp het gevecht tussen Meerkat en Periscope wordt. Tegelijk maakt het echter ook duidelijk hoe groot de impact livestream video voor contentmarketing kan worden.

Het fel besproken duel tussen Floyd Mayweather en Manny Pacquiao is voor Twitter de gelegenheid gebleken om Periscope volop in de spotlights te zetten. HBO en ShowTime vroegen kijkers honderd dollar om de wedstrijd te kunnen volgen, Periscope bood de kamp gratis aan met een lagere beeldkwaliteit.

Dit artikel op Mashable evalueert de kwaliteit en meldt ook dat er tienduizenden kijkers de weg naar de dienst van Twitter vonden. De tweet dat niet Mayweather of Pacquiao de winnaar was, maar wel Periscope, was niet al te ver gezocht (ook al streamden ook Meerkat-gebruikers de kamp).

Stevige strijd

Nadat Meerkat de voorbije weken de hype naar zich toe trok, was het ditmaal dus Periscope dat de aandacht van de wereld vestigde op de kracht van livestream video. De kans is groot dat beide diensten nog even in het middelpunt van de belangstelling blijven.

Reden één daarvoor is Meerkats almaar hechtere relatie met Facebook. De dienst voor livestream video kondigde een integratie aan waardoor de livestreams rechtstreeks op Facebook te zien zijn. Wie de update van Meerkat installeert, kan met andere woorden zijn streams delen via Facebook.

Meerkat lijkt op die manier te willen vermijden dat het geplet wordt onder de power die Twitter momenteel ontwikkelt om Periscope te promoten. Facebook is tot nader order een pak groter dan Twitter en opent met deze integratie een immense markt voor Meerkat. Tot een echte overname komt het (voorlopig?) niet.

Piraterij van Periscope en Meerkat

Reden twee voor de blijvende aandacht is de piraterij-discussie die sinds zaterdag is losgebarsten. Een bokskamp broadcasten die grote jongens als HBO klanten kost, is vragen om herrie. Dat wist Twitter vooraf maar al te goed, ook al argumenteert het nu dat Periscope vooral kijkers lokte die van hun leven geen stuiver voor een bokskamp op televisie zouden betalen.

Dat houdt gezien de beeldkwaliteit steek, maar toch is het deksel van de doos: kan online live video zomaar betalende content pirateren en organisatoren, tv-zenders of hun adverteerders inkomsten laten mislopen?

De kracht van live

De vergelijking met Napster is nooit ver weg, maar ditmaal lijkt de discussie een extra dimensie te hebben. Voor het filmen van sportwedstrijden of concerten valt zonder twijfel een regeling uit de bus. Noch Meerkat, noch Periscope willen à fond een piraat zijn, ze zien een heel klein beetje piraterij veeleer als een handig promotiemiddel of controverse marketing.

Wat ze met piraten- en andere stunts vooral willen aantonen is hoe groot de kracht van livestream video kan zijn. Elke smartphone bezitter kan filmen en meteen verspreiden. Tekst neerpennen (in 140 tekens bijvoorbeeld) en meteen posten, was al langer mogelijk. Maar beeld laat minder interpretatie toe dan tekst en het live-element vermijdt ook elke manipulatie. Livestream is daarom een bijzonder krachtig consumentenmedium.

Maar ook voor adverteerders zit er iets in, zoals we hier al beschreven. Nu lijken de diensten nog een aanval op zuur betaalde advertentieblokken, maar bedrijven die met livestream aan de slag gaan, kunnen een voorsprong opbouwen in het brengen van snelle maar doordachte en bovenal geloofwaardige videocontent.

Misschien en liefst iets minder impulsief dan de filmende consument zal doen, maar met veel extra waarde voor de content en de boodschap die je wil brengen. Meerkat en Periscope voeren onderling misschien het gevecht van het jaar, maar samen werken ze aan een absoluut niet te onderschatten omwenteling in het owned mediagedrag van consumenten en bedrijven.









Recently Published

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...