Hoofdpunten

employer brand
2110 Views

Employer brand content: werknemers vinden via content


De ontwikkeling van een degelijk employer brand (werkgeversmerk) is een prioriteit voor bedrijven die met succes op zoek willen gaan naar nieuwe werknemers. De rol van content in dat proces is de voorbije jaren belangrijker en gevarieerder geworden. Het gaat om veel meer dan de juiste jobomschrijving in de rekruteringsadvertentie. Hoe onderbouw je een employer brand met kwalitatieve content?

Veel principes en voorbeelden van contentmarketing rusten op een eerder klassieke doelstelling: aan het eind van de rit wil het bedrijf een zakelijke ambitie realiseren, vaak (niet altijd) is dat de verkoop van een product bevorderen.

Employer brand content heeft een bijzonder target: personeel aanwerven en vooral de juiste en meest geschikte toekomstige werknemers aanspreken en vinden.

Sterke content helpt bij het vinden van de juiste mensen, omdat de inhoudelijke informatie voor meer diepgang zorgt, maar ook omdat ze het onderscheidend vermogen bevordert.

Het is belangrijk dat de kwaliteit goed zit, maar een merk dat inzet op content valt ook gewoon meer op de jobmarkt. Doe het echter niet enkel daarom en zorg voor een goede content onderbouw van je employer brand.

1. Draai de knop om: openheid primeert

The war on talent was de voorbije jaren even uit beeld geraakt. Nu onze economie echter weer licht aantrekt, komt het gevecht om talent weer aanzetten. Ervaring uit het vorige decennium leert dat de werkzoekende vanuit die betere startpositie belang hecht aan extra content.

Boei hen met een preview van hoe werken bij jou eruit ziet, zeg meer dan wat ze kunnen vinden op je corporate website, toon sprankels van je bedrijfscultuur en antwoord ook open op vragen in die richting eens je werkzoekenden hebt kunnen boeien.

2. Toon je ideale kandidaat

Meer open zijn over facetten die nu nog vaak verscholen blijven in rekruteringsmarketing, betekent echter niet dat je met losse eindjes moet werken. Toon zelf duidelijk welke kandidaat goed kan aansluiten op bijvoorbeeld jouw bedrijfscultuur.

In termen van content marketing zit dat dicht bij de buyer personas-filosofie, maar dan met een externe bedoeling. Creëer fictieve doelpersonen, met namen, jobs, kenmerken zodat kandidaten er zich makkelijker kunnen in herkennen. Of nog: creëer content over bestaande werknemers om duidelijk te maken welke kandidaten je in gedachte hebt.

3. Meng campagne en lange termijn

Contentmarketing is in principe geen campagnetechniek. Het is een aanpak op lange termijn, waar je als bedrijf gestaag in investeert. Voor rekruteringscommunicatie is dat uitgangspunt complexer: mensen aanwerven gebeurt vaak op campagnebasis, niet elk bedrijf heeft constant nieuwe krachten nodig.

Een gedocumenteerde strategie is de eerste stap om deze horde te nemen. Bepaal wat de ambities op korte en lange termijn zijn en plan wat je aan extra content kan gebruiken, wat blijvend nuttig is, wat regelmatige updates kan gebruiken en ook wat na een tijdje weer kan of moet uitdoven.

4. Trek je content distributie open

De creatie van employer brand content hangt vaak samen het opzetten van specifieke eigen kanalen: denk maar aan een eigen jobsite of specifieke pagina’s op sociale media. Die aandacht voor owned media is meer dan terecht, maar durf de distributie ook open te trekken. Onderzoek op welke kanalen je doelgroep zich begeeft en speel daarop in.

Niet enkel door dat kanaal te benutten voor de verspreiding van je content, maar ook met detailgegevens. Zoek je jongeren met interesse in cultuur en blijkt dat sommige YouTube-kanalen hen zeer weten te boeien? Hou dan bij het publiceren bijvoorbeeld rekening met de piektijden van YouTube (tussen 12u en 13u overigens).

5. Werk met advocaten van je employer brand

Employer branding is uitermate geschikt voor brand advocacy. De mensen die jouw content en jouw employer brand met verve kunnen helpen verspreiden, hoef je echter niet te zoeken via een uitgekiende influencer strategy. Ze werken immers al voor jou en kunnen als geen ander jouw boodschap uitdragen.

Begin met seniors in je onderneming en laat hen via hun eigen digitale kanalen communiceren over de onderneming. Dit hoeft zelfs niet altijd pure rekruteringsinfo te zijn. Ook zij kunnen zorgen voor de sneak preview in je onderneming.

6. Stem je metrics af op employer branding

Net zoals in andere domeinen blijft het produceren, verdelen en evalueren van content op basis van harde data een aanrader. Maar je kan die data over de consumptie en het delen van content wel degelijk afstemmen op je rekruteringsdoelen.

De groei van het aantal volgers zal iets zeggen over de populariteit van je employer brand, het stijgend aantal views of likes van die pagina over maatschappelijke verantwoord ondernemen leert je iets bij over het belang dat werkzoekenden daaraan hechten, de click-through-rate van een bepaalde vacature is een indicator van het aantal antwoorden dat je mag verwachten en van de uiteindelijke kans dat je een geschikte kracht vindt, enzovoort.

De metrics blijven de klassiekers in contentmarketing, maar je moet ze vooraf wel aan de juiste contentmarketing en employer brand targets vasthaken.









Recently Published

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...