Hoofdpunten

socexo employer brand content
6595 Views

6 sterke voorbeelden van employer brand content


Employer brand content bestaat nog te vaak uit een stukje corporate website met als titel ‘Vacatures’, ‘Jobs’ of ‘Werken voor’. In ons vorige blogartikel beschreven we de troeven van een meer uitgekiende aanpak van employer brand content. Hieronder geven we zes sterke voorbeelden mee, die aangeven dat het om meer gaat dan je vacatures ook op LinkedIn plaatsen.

1. Sodexo USA

Een van de belangrijkste internationale referenties op vlak van employer brand content is Sodexo. De internationale groep zette vooral in de Verenigde Staten een employer brand platform neer om u tegen te zeggen.

Het deed dat vooral door een sterke community strategie voor zijn employer brand content en dat is toch lang niet vanzelfsprekend voor een business-to-business merk. De invalshoek van Sodexo zal in dit artikel wel vaker terugkeren: het bedrijf zet vooral zijn eigen mensen in om verhalen te vertellen achter de jobs om zo een verbinding te maken met de werkzoekenden.

De jobsite is een ‘recruiting hub’ geworden, met veel uitleg over de bedrijfscultuur. Maar qua content voegt Sodexo daar heel wat aan toe:

– een YouTube-kanaal (filmpjes over de vacatures, interviews met werknemers, uitleg over opleidingen, enzovoort)

– een Facebook-pagina die zowel huidige, ex- als toekomstige werknemers samenbrengt

– een ‘Career blog’ die in Facebook werd geïntegreerd

– een Twitter account die geïnteresseerden ook echt antwoorden bezorgt (geen vacaturestream).

Sodexo USA heeft ook een LinkedIn-pagina, waar het converseert en zijn waarden in de verf zet, maar het bedrijf wil niet alles op dat ene paard verwedden. Met succes trouwens: 45% van de nieuwe aanwervingen kwam er via de nieuwe kanalen waarin Sodexo investeerde voor de verspreiding van employer brand content. Dat alles deed de reclamekosten voor rekrutering dalen met 300.000 dollar per jaar.

2. Moore Stephens België

Sodexo USA is zonder twijfel een van de best uitgebouwde employer brand platformen van het moment, maar ook andere bedrijven etaleren goede ideeën. Dat gebeurt zowel lokaal als internationaal (met iets grotere budgetten) en vaak zie je onderdelen van de Sodexo-aanpak apart terugkeren.

In eigen land is bijvoorbeeld de consultancy groep Moore Stephens een business-to-business speler die de stap durfde te zetten naar een focus op de eigen mensen om de waarden van de onderneming voor werkzoekenden duidelijk te maken. µ

Het bouwde een careersite, die zoals vele sites de visie, de waarden en de troeven onderlijnt, maar die ook het lef heeft om twaalf bestaande werknemers hun verhaal te laten doen over hun werkgever. Open en bloot, met focus op waarden en ervaringen en minder op de pure taakomschrijving.

3. Zappos

Moore Stephens kleedt die aanpak vrij sereen in, en dat is goed in hun werkveld, maar internationaal zie je ook wel ondernemingen die het een pak losbandiger doen. Zo heeft Zappos een zeer uitbundige jobsite die eigenlijk geen jobsite in de strikte zin van het woord is.

Het is een blik achter de schermen van het bedrijf, weg van de traditionele jobadvertenties en met veel aandacht voor het gevoel dat het bedrijf wil achterlaten. Al slaagt het er desondanks toch ook wel in om goed duidelijk te maken wat het van zijn toekomstige werknemers verwacht.

4. Comcast

Een sterk voorbeeld van de meerwaarde die online video kan hebben, vinden we bij Comcast. Dat bedrijf benut online video voor iets wat nauwelijks goed in een tekst te vatten is. Het filmt een werknemer en volgt hem tijdens de dag om een realistische jobpreview te maken.

Dat kan een overzichtje in een blogartikel nooit zo mooi bevatten. De stijl is sober, ietwat droog zelfs, maar de geïnteresseerde werkzoekende weet wat hij moet weten.

5. Twitter


Maar ben je geen typisch sobere werkgever of zit je in een meer losse sector en zoek je vlotte tech savy jongeren? Dan vul je het principe dat Comcast goed toepast beter anders in. Twitter hoef je die les niet te leren.

Het maakte een online video die quasi hetzelfde beoogt als Comcast (hoe ziet die job er nu echt uit), maar dat zo hilarisch invult dat het op die manier opnieuw de juiste doelgroep weet te vinden. Ook dit filmpje van Dropbox zit in dezelfde dynamiek.

6. PepsiCo Brazilië


B2B-bedrijven en hippe techbedrijven weten wel raad met employer brand content, maar hoe pakken grote fmcg-reuzen dat aan? Is de focus op het tonen van eigen mensen minder of net meer een uitdaging?

Een inhoudelijk zeer sterk antwoord vonden we bij PepsiCo in Brazilië, dat goed beseft dat het ondanks zijn B2C-focus mensen moet overtuigen met content over hoe zijn business werkt en wat – in dit voorbeeld – de supply chain zoal vereist.

Kan ook op papier, maar PepsiCo is zo slim om hier een snuifje lokaliteit aan toe te voegen: de video ademt zeer sterk uit hoe het is om in Sao Paulo aan de slag te gaan.

 

Recently Published

GDPR
»

De impact van GDPR op contentmarketing

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar ...

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...