Hoofdpunten

socexo employer brand content
-31536000 de dagen max geleden
1529845260 de post dagen
8151 Views

5 sterke voorbeelden van employer brand content


Employer brand content bestaat nog te vaak uit een stukje corporate website met als titel ‘Vacatures’, ‘Jobs’ of ‘Werken voor’. In ons vorige blogartikel beschreven we de troeven van een meer uitgekiende aanpak van employer brand content. Hieronder geven we vijf sterke voorbeelden mee, die aangeven dat het om meer gaat dan je vacatures ook op LinkedIn plaatsen.

1. Sodexo USA

Een van de belangrijkste internationale referenties op vlak van employer brand content is Sodexo. De internationale groep zette vooral in de Verenigde Staten een employer brand platform neer om u tegen te zeggen.

Het deed dat vooral door een sterke community strategie voor zijn employer brand content en dat is toch lang niet vanzelfsprekend voor een business-to-business merk. De invalshoek van Sodexo zal in dit artikel wel vaker terugkeren: het bedrijf zet vooral zijn eigen mensen in om verhalen te vertellen achter de jobs om zo een verbinding te maken met de werkzoekenden.

De jobsite is een ‘recruiting hub’ geworden, met veel uitleg over de bedrijfscultuur. Maar qua content voegt Sodexo daar heel wat aan toe:

– een YouTube-kanaal (filmpjes over de vacatures, interviews met werknemers, uitleg over opleidingen, enzovoort)

– een Facebook-pagina die zowel huidige, ex- als toekomstige werknemers samenbrengt

– een ‘Career blog’ die in Facebook werd geïntegreerd

– een Twitter account die geïnteresseerden ook echt antwoorden bezorgt (geen vacaturestream).

Sodexo USA heeft ook een LinkedIn-pagina, waar het converseert en zijn waarden in de verf zet, maar het bedrijf wil niet alles op dat ene paard verwedden. Met succes trouwens: 45% van de nieuwe aanwervingen kwam er via de nieuwe kanalen waarin Sodexo investeerde voor de verspreiding van employer brand content. Dat alles deed de reclamekosten voor rekrutering dalen met 300.000 dollar per jaar.

2. Moore Stephens België

Sodexo USA is zonder twijfel een van de best uitgebouwde employer brand platformen van het moment, maar ook andere bedrijven etaleren goede ideeën. Dat gebeurt zowel lokaal als internationaal (met iets grotere budgetten) en vaak zie je onderdelen van de Sodexo-aanpak apart terugkeren.

In eigen land is bijvoorbeeld de consultancy groep Moore Stephens een business-to-business speler die de stap durfde te zetten naar een focus op de eigen mensen om de waarden van de onderneming voor werkzoekenden duidelijk te maken. µ

Het bouwde een careersite, die zoals vele sites de visie, de waarden en de troeven onderlijnt, maar die ook het lef heeft om twaalf bestaande werknemers hun verhaal te laten doen over hun werkgever. Open en bloot, met focus op waarden en ervaringen en minder op de pure taakomschrijving.

3. Zappos

Moore Stephens kleedt die aanpak vrij sereen in, en dat is goed in hun werkveld, maar internationaal zie je ook wel ondernemingen die het een pak losbandiger doen. Zo heeft Zappos een zeer uitbundige jobsite die eigenlijk geen jobsite in de strikte zin van het woord is.

Het is een blik achter de schermen van het bedrijf, weg van de traditionele jobadvertenties en met veel aandacht voor het gevoel dat het bedrijf wil achterlaten. Al slaagt het er desondanks toch ook wel in om goed duidelijk te maken wat het van zijn toekomstige werknemers verwacht.

4. Comcast

Een sterk voorbeeld van de meerwaarde die online video kan hebben, vinden we bij Comcast. Dat bedrijf benut online video voor iets wat nauwelijks goed in een tekst te vatten is. Het filmt een werknemer en volgt hem tijdens de dag om een realistische jobpreview te maken.

Dat kan een overzichtje in een blogartikel nooit zo mooi bevatten. De stijl is sober, ietwat droog zelfs, maar de geïnteresseerde werkzoekende weet wat hij moet weten.

5. Twitter


Maar ben je geen typisch sobere werkgever of zit je in een meer losse sector en zoek je vlotte tech savy jongeren? Dan vul je het principe dat Comcast goed toepast beter anders in. Twitter hoef je die les niet te leren.

Het maakte een online video die quasi hetzelfde beoogt als Comcast (hoe ziet die job er nu echt uit), maar dat zo hilarisch invult dat het op die manier opnieuw de juiste doelgroep weet te vinden. Ook dit filmpje van Dropbox zit in dezelfde dynamiek.

Recently Published

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...