Hoe herken je kwalitatieve content?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 13 april 2015 - 2245 Views

2245 Views

Met stip op één in de lijst van adviezen voor goede contentmarketing staat volgende goede raad: zorg ervoor dat je content kwalitatief is. Dat betekent dat de content die je maakt in staat moet zijn om problemen of vragen van je doelgroep op te lossen. En in één beweging helpt de content dat doelpubliek ook een stapje vooruit in het aankoopproces. Het zijn twee wezenlijke kenmerken, of eerder realisaties, van kwalitatieve content. Maar hoe herken je die kwalitatieve content meteen? Hoe weet je dat je tekst, video of infograph kans op slagen heeft?

Om te weten of je content goede kaarten heeft, hoef je echt niet te wachten tot de eerste data over de consumptie of het delen ervan binnenlopen. Kwalitatieve content laat zich van meet af aan herkennen, meer nog: het is een goed plan om alle content voor het optimaliseren van de vindbaarheid en voor de verspreiding even te toetsen aan dit lijstje met kwaliteitscriteria.

1. Originaliteit

Dit eerste criterium geldt voor iedereen die informatie verspreidt: van het bedrijf dat zijn inzichten in een marktsegment meedeelt tot een krant die artikels over de actualiteit brengt. Content voor of van herkauwers scoort laag op originaliteit en verliest aan kwaliteit. Zoek onderwerpen of invalshoeken waarmee je je kan onderscheiden.

Ook content curatie hoeft zich hierdoor niet aan de kant te laten duwen. Je kan een onderwerp dat eerder aandacht kreeg, perfect opnieuw aanbrengen vanuit je eigen standpunt: met een kritische noot, een specifieke ervaring of andere aanvullende informatie.

2. Kwalitatieve content kent zijn publiek

Toch is zelfs super origineel zijn niet altijd voldoende. De content moet ook aansluiten op de behoeften van je publiek. Zoek naar originaliteit binnen het veld van thema’s dat relevant is voor de doelgroep. En denk niet te snel dat vooral jouw product voor hen relevant is.

Meestal schuilt de relevantie in uitleg over het probleem dat jouw diensten of producten kan oplossen. Dit lijkt evident, maar deze stap is cruciaal: wie fout kiest, trekt ook de foute doelgroep naar zijn owned media.

3. Sterke content vertelt een verhaal

Lezers en kijkers houden van verhalen. Storytelling is een geweldige add-on voor content. Op zich kan die ook wel kwalitatief zijn zonder verhaal, maar zowel kleine als grote verhaalelementen zorgen meestal voor succes. Kleine elementen zijn vaak korte voorbeelden of anekdotes om de theorie te duiden, grote vinden meestal hun weg in cases of interviews.

4. Vormelijk in orde

Kwaliteit hangt niet enkel samen met inhoud. Ook vormelijk moet het snor zitten en dat heeft meerdere dimensies: spelling en grammatica om de meest voor de hand liggende te noemen, maar ook de mogelijkheid om de content zonder problemen op het juiste device te lezen. Schrijf anders voor het internet dan voor papier, maar zorg er ook voor dat je content mobiel even goed te raadplegen is als op het scherm.

Durf ook je gevoel te volgen

Met de bovenstaande tips kan je al iets geruster aan het verspreiden van je content beginnen, maar toch blijft de reactie van je publiek altijd een tikje onvoorspelbaar. Ook content die niet netjes binnen de bovenstaande lijntjes loopt, kan aanslaan. En content die wel nauwgezet de regeltjes volgt, kan floppen.

Daarom geven de meeste specialisten ook de raad om het buikgevoel niet te negeren. Soms voel je gewoon aan dat een artikel of een video klaar is om een groot succes te worden, zonder dat je sluitend kan verklaren waarom. Ook dan moet je durven publiceren.





21 tips for effective online copy



Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...