Hoofdpunten

twitter
-31536000 de dagen max geleden
1529835840 de post dagen
3155 Views

7 tactieken voor meer volgers op Twitter


Na een investering in kwaliteit produceer je als onderneming voldoende en voldoende interessante content, maar je ervaart dat het opbouwen van een publiek traag gaat? Dat kan, want ondanks kwalitatieve content is ‘bereik’ ontwikkelen een werk van lange adem. Toch laten sommige social media toe om dit proces enigszins te versnellen. Vooral Twitter is daar gevoelig voor.

Twitter is bij uitstek een snel medium en biedt net daarom kansen om onafhankelijk van de kwaliteit van je content en zonder betalende ingrepen je aantal volgers uit te breiden. We verzamelden een aantal technieken die dit mogelijk maken, maar vertellen er meteen ook bij dat ze niet de enige oplossing zijn.

De echte sleutel zit in het creëren van engagement door je doelgroep met content te helpen tijdens, voor of na het aankoopproces. Die hulp is belangrijker dan het cijfertje dat naast de volgers staat. De onderstaande tactieken werpen vooral hun vruchten af om dat cijfertje te laten aangroeien met mensen die echt op hun plaats zitten in jouw publiek.

1. Volg zelf

Operatie Twittervolgers heeft een eenvoudig startpunt: kies 100 of 150 mensen die je zelf interessant vindt en volg hen. Elk zal een melding krijgen en een behoorlijk percentage zal ook jouw profiel checken en met wat meeval jou terugvolgen. Specialisten halen 40% aan als een goed resultaat. Kies vooral Twitteraars die ook jouw concurrenten volgen.

Een handige tool om te vergelijken: followerwonk.

2. Durf snijden in je volgersbestand

Het is niet verboden om mensen te volgen die jou niet terugvolgen, maar die groep mag niet te groot worden. Ook hier wijzen specialisten op de cijfers: van zodra je 10% meer mensen volgt dan er jouw mensen volgen, gaat de groei van een Twitter-account sputteren. Uitzoeken wie jou niet terugvolgt, is echter onmogelijk op Twitter zelf.

Wel een handige tool: crowdfire.

3. Voorzie genoeg eigen waardevolle content

Volgers blijven geen volgers of worden negerende volgers als ze merken dat je te weinig content met toegevoegde waarde brengt. Trap dus niet in de val om je Twitter account enkel te stofferen met retweets of reacties op andere tweets.

Bouw aan een systeem waardoor je systematisch je eigen nieuwe content op de voorgrond brengt en weet dat content met nieuwswaarde (in je sector) altijd een streepje voor kan hebben.

4. Luister naar Twitter

Twitter heet wel eens een café te zijn en op café stellen mensen vragen. Ga op zoek naar die vragen en analyseer ze. Als jij content in huis hebt die het antwoord bevat, dan kan het een pluspunt zijn om die net op dat moment met verwijzing naar de vraag te verspreiden.

Voor je online autoriteit is zoiets van goudwaarde. Het ingeven van de voor jou meest relevante keywords en een vraagteken in Twitter search, kan in geen tijd een lijst van Twittervragen opleveren.

5. Wees een filter voor je volgers

Rondom de eigen waardevolle content kan je vervolgens ‘the best from Twitter’ samenbrengen. Fungeer als een filter voor volgers uit je sector: verzamel de beste content, de leukste quotes, de interessantste reactie of verwijs naar boeiende discussies.

Jouw Twitter-account kan zo een soort startpunt worden voor wie wil weten wat zijn sector op Twitter zoal doet. De zoekmachine op Twitter kan helpen, maar bijvoorbeeld ook een tool als Buzzsumo.

6. Zoek een aantal preferred partners

Ongetwijfeld de moeilijkste en meest delicate techniek, eerder geschikt voor bedrijven die al een voetje aan de grond hebben op Twitter. Al snel leer je welke Twitteraars autoriteit hebben in jouw domein en als dat niet jouw grootste concurrenten zijn, maar bijvoorbeeld onafhankelijke experts, journalisten of academici dan kan het lonen om de banden aan te halen.

Niet door systematisch al hun content te retweeten, maar door bedachtzaam om te gaan met wat ze brengen. Selecteer een groep van vijf tot tien preferred partners, geef regelmatig zichtbaarheid aan hun content, betrek hen in andere media (events, seminaries, voor een quote in een langer artikel, enz.) en wordt zo een schakel in een content netwerk binnen je sector. Overdrijf echter niet en wees kieskeurig.

7. Werk met publieke lijsten

Netwerken op Twitter heeft echter nog een ander gezicht. Je kan interessante Twitteraars op een publieke lijst plaatsen en telkens krijgt de persoon in kwestie een melding. Specialisten zien dit als een complimentje: je plaatst iemand op lijst met belangrijke accounts, je verleent hen zichtbaarheid, maar ook jezelf (via de melding). Een vergeet-me-nietje dat van pas kan komen, bijvoorbeeld op het moment dat je content deelt waarvan je hoopt dat echt veel mensen hem zullen oppikken.

 

Met deze zeven tactieken fiets je als onderneming al een stukje van de wedstrijd. Je optimaliseert je bereik, maar onthoud dat een mooie bereik niets oplevert als de content die je de volgers aanbiedt onvoldoende kracht in huis heeft. De opgesomde middeltjes zijn niet tijdsintensief, maar wel tijdsgevoelig: zet eerst je content productie op punt en schakel zet pas dan stimulansen in om het bereik uit te bouwen.

 

In een vorige editie ging ook Bert Marievoet van Twitter in België tijdens het Digital Content Marketing Congress al in op deze materie. Bekijk de video van zijn presentatie.

Recently Published

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...