Hoofdpunten

Einde van een blogpost
2508 Views

Hoe schrijf je een goed einde aan een blogpost?


Bij het geven van advies over het schrijven van goede artikels, is het maken van een aantrekkelijke inleiding terecht één van de kernpunten. Het schrijven van een goede einde aan een blogpost krijgt vaak minder aandacht, maar toch is het minstens even belangrijk. Die lezer die je eerst hebt overtuigd om te lezen, moet je ook na het artikel kunnen vasthouden. De slotparagraaf is daarvoor het eerste middel. Maar hoe brei je een goed sluitstuk aan een artikel op je blog?

De verleiding is groot: na het zwoegen op een kwalitatief artikel rondt de auteur een artikel af zonder echte conclusie. Het artikel eindigt gewoon op een logisch punt, na een opsomming bijvoorbeeld. Op zich doet dat geen afbreuk aan de kwaliteit van het stuk, maar eigenlijk is het een gemiste kans.

Een goed slot is een troef om de relatie met de lezer of het opgebouwde engagement verder uit te bouwen. Het is de plaats waar je – in functie van de doelstellingen van je blog – reactie kan uitlokken, de lezer kan aanzetten om de content te sharen, om zich in te schrijven, om extra content op te zoeken en te consumeren, om zijn gegevens achter te laten of zelfs om een afspraak te maken met iemand van je bedrijf.

Net als bij de andere content in het artikel kan dat en gebeurt dat het best zonder al te veel zelfpromotie, al is dat niet altijd vanzelfsprekend. Hoe pak je dat aan?

Wat maakt een goed einde aan een blogpost?

1. Koppel terug of kijk vooruit

Inhoudelijk gaat een goed einde aan een blogpost terug naar het begin. Dat kan door te verwijzen naar de vraag die je in de inleiding opwierp of door de belangrijkste conclusies nog even samen te vatten. De cirkel rond maken, is voor veel lezers handig als de content van het artikel eerder complex is.

Gaat het om relatief behapbare content, dan kan het echter ook lonen om een andere ‘afsluittechnieken’ meer prominent naar voor te schuiven. De bekendste inhoudelijke techniek is zonder twijfel de link naar een volgend artikel.

Leg je uit hoe goede contentmarketing op Instagram eruitziet, dan kan het lonen om al te verwijzen naar het artikel met voorbeelden dat enkele dagen later zal volgen.

2. Vraag input van de lezer

Blogs die mikken op interactie met de lezer, doen niets fout door die reactie in de slotparagraaf ook expliciet te vragen. Het is eenvoudig om te vragen wat de lezers ervan vinden of om hun ervaringen te delen, maar in al zijn eenvoud is het vaak wel een manier om een dialoog op gang te schieten.

Toch is het wenselijk om er zuinig mee om te springen. Aan het einde van elke blogpost om reactie vragen oogt wat zielig en lokt finaal nog weinig reactie uit. Spaar de vraag om reactie bijvoorbeeld voor zeer open artikels (content rond een actualiteit) of voor artikels die controversieel kunnen zijn.

3. Gebruik een call-to-action

Het vragen om een reactie of om commentaar is op zich al een ‘call-to-action’, maar dat sluit andere calls niet uit. Verwijs naar een webinar, een ebook over hetzelfde onderwerp en durf zelfs af en toe een link te laten naar de plek waar lezers een afspraak kunnen maken.

Overdrijf daar zeker niet in en gebruik voor dergelijke call-to-actions aparte buttons. Schrijf het niet, maar plaats een visueel doorverwijselement dat toch duidelijk gerelateerd is aan de content in het artikel.

4. Geef lezers stof tot nadenken

De meest krachtige maar ook meteen moeilijkste manier om een blogartikel af te sluiten, is inspireren. Laat een ballonnetje op, maak een confronterende vergelijking, wijs de lezer nog eens efficiënt op de kern van de zaak met een voorbeeld dat hem aanzet om na te denken over wat je net hebt neergeschreven.

Terugkoppelen, samenvatten, input vragen, een call-to-action plaatsen of stof geven tot nadenken: had jij er ooit over nagedacht om een blopost op die manier af te sluiten of doe je het op een heel andere manier?

Wij doen het voor de gelegenheid even allemaal in één conclusie. Laat ons weten hoe jij professioneel afscheid neemt. Clicks op de onderstaande call-to-action zijn uiteraard ook van harte aan te bevelen.









Recently Published

GDPR
»

De impact van GDPR op contentmarketing

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar ...

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...