Hoofdpunten

1096 Views

Drie manieren om met Meerkat aan contentmarketing te doen


Meerkat is zonder discussie de social media hype van het moment. De livestreaming app is fel besproken om uiteenlopende reden: het geld dat de stichter ophaalt, de strijd met Twitter of de pertinente vragen over privacy. Maar het heeft het medium los van die barrières een marketingtoekomst?

Gezien de hype zou je het nauwelijks vermoeden, maar Meerkat (Engels voor stokstaartje) is nauwelijks een maand jong. Gebruikers kunnen met de app live beelden streamen en delen. Het maken van een eigen livestream is niet nieuw (ook Ustream deed al iets vergelijkbaar).

Nu mobiele datanetwerken aan capaciteit winnen lijkt Meerkat vooral op het goede moment gekomen. Als vervolgens enkel beroemdheden mee op de kar springen, is de trein al gauw vertrokken. Gevolg: de waarde van de app wordt op 40 miljoen dollar geschat en stichter Ben Rubin haalde bij een kapitaalronde 14 miljoen dollar op.

Dat kapitaal zal Rubin nodig hebben aangezien Twitter zijn app minder gunstig gezind lijkt. Meerkat maakte gebruik van de social graph van Twitter om automatisch te herkennen welke Twitter-gebruikers ook op Meerkat actief waren. Twitter kocht met Periscope echter een concurrerende dienst en weerde Meerkat van zijn social graph.

En dan is er nog de juridische knoop. Het is momenteel namelijk onduidelijk wat de impact van livestreaming kan zijn gezien de internationaal verschillende regels rond portretrecht. Dat mensen ook ongevraagd in beeld komen via Meerkat, is immers nauwelijks te vermijden.

Meerkat en contentmarketing

Aan uitdagingen geen gebrek dus voor Rubin. Krijgt zijn app echt voet aan de grond dan wacht de oefening rond het creëren van een sluitend verdienmodel. Laten we niet vergeten dat ook Facebook, LinkedIn of Twitter daar jaren mee worstelden.

Voor de pioniers was contentmarketing vaak de eerste bouwsteen en ondanks de jonge leeftijd lijkt Meerkat bij contentmarketers alvast op enthousiasme te kunnen rekenen. Online video had sowieso al een streepje voor, maar livestreaming opent nieuwe poorten.

1. Real-time interviews met echte mensen

Meerkat heeft in de eerste plaats troeven op vlak van authenticiteit. Live vragen stellen aan een bedrijfsleider is zoveel geloofwaardiger dan een vraag via Twitter die mogelijk door een computer wordt beantwoord.

Merken kunnen hun menselijke kant op een ‘echte’ manier neerzetten om op een vernieuwende manier in ‘real time’ antwoorden op klantenvragen te definiëren.

2. Andere storytelling

Storytelling is vandaag binnen contentmarketing vaak een verhaal van goed voorbereide, netjes uitgestippelde verhalen over een bedrijf. Daar is niets mis mee, maar met Meerkat kan je opnieuw een laag echtheid toevoegen.

Livestream verhaalelementen bieden de kans om nieuwe episodes in een brand story te integreren en af te stemmen op context en actualiteit.

3. Event content

De meest geciteerde toepassing van livestreaming content via Meerkat vinden we in de evenementiële richting. Bij een productlancering kan Meerkat toegevoegde waarde bieden om de werking van het product te illustreren.

Dat kan bijvoorbeeld de start betekenen voor een wekelijkse livestream afspraak om het publiek over een product of een productcategorie te informeren. Denk maar aan kookdemonstraties of uitleg over softwarepakketten.

Maar het kan net zo goed voor congressen of seminaries, waar het volgen vanop afstand met hulp van een hashtag nu een extra dimensie kan krijgen via livestreaming. Niet enkel om de sprekers van te tonen, maar door bijvoorbeeld extra content toe te voegen (achter de schermen, interviews met aanwezigen, enz.).

Live wordt key

Of Meerkat een business toekomst heeft, zal de tijd uitwijzen. Maar dat livestreaming apps een marketingopportuniteit zijn, ligt voor de hand. Met dank aan de capaciteit van mobiele netwerk zal ‘live’ een cruciaal gegeven worden wanneer bedrijven beslissen om content voor hun klanten of prospecten te produceren. µ

Niet omdat het hip en leuk is, maar omdat de consument mettertijd echte live conversaties zal verwachten om zijn customer journey met de juiste content te spekken. Laten live conversaties voorlopig nog geen trend voor 2016 noemen, maar de evolutie is nu echt wel ingezet.









Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...