Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1524670020 de post dagen
2483 Views

Wat is de ideale lengte van een blogpost?


Een van de basisvragen die bedrijven zich stellen bij het opstarten van een corporate blog gaat over de lengte van een blogpost. Hoe lang mag een blogpost gemiddeld zijn? Of technisch uitgedrukt: hoeveel woorden mag een artikel tellen? Het juiste antwoord op die vraag bestaat niet. Lang en kort kunnen resultaat opleveren, maar het hangt ervan af wat je wil bereiken.

De discussie over lange en korte teksten is weer helemaal terug. Niet enkel online, maar ook in de gedrukte media doen zich enkele interessante fenomenen voor. Zo zag The Journal of Brief Ideas het daglicht. Het is een vaktijdschrift (normaal gezien de plek bij uitstek voor zeer lange artikels) waar wetenschappers uitsluitend bijdragen van maximum 200 woorden mogen publiceren.

“Wetenschappers schrijven vaak maanden aan één onderzoeksartikel, liet hoofdredacteur David Harris noteren op de site van ‘collega’ Nature, “terwijl ze veel méér goede ideeën hebben, zonder eraan toe te komen die uit te werken. Bedoeling is om die in de openbaarheid te krijgen.”

Aan de andere kant van het spectrum zien we hoe een krant als De Standaard onlangs uitpakte met De Correspondenten. Zeven journalisten krijgen de kans om diepgaand een onderwerp uit te spitten en dat levert lange artikels (3 krantenpagina’s vaak). Die artikels verschijnen overigens ook online (voor abonnees) en de redactie kort ze voor de digitale versie niet in. (230 woorden)

Lange blogposts kunnen nuttig zijn

Nu is De Standaard een nieuwsmerk en geen blog van een bedrijf dat content wil verspreiden. Maar als een krant ervan overtuigd is dat stukken met hoge kwaliteit de doelgroep kan overtuigen om tot het gaatje te lezen, dan is dat relevant voor bedrijven die investeren in kwaliteitscontent.

Een eerste antwoord op de vraag naar de ideale lengte van een blogpost is dus dat lange stukken moeten kunnen. Met lang bedoelen we: 1.000 tekens of meer. Of als we even offline gaan: vergeleken met magazinepers staat 1.000 woorden voor ongeveer twee A4-pagina’s. Achteroverleunend op de sofa geen onoverbrugbare opdracht, maar op het scherm misschien wel. Tenzij de kwaliteit echt goed zit en je ook weet dat Google dat beloont.

Op de site van Forbes legt John Rampton uit hoe dat komt. “Googlebot kijkt naar elk stukje content op een pagina: woorden, titels of andere informatie die je deelt”, zegt hij. “Een post met 1.500 woorden biedt meer flexibiliteit met keywords, waardoor je niet beperkt bent tot één of twee specifieke keywords. In plaats daarvan kan je meerdere minder specifieke keywords integreren die toch relevant blijven voor je onderwerp. Dit systeem werkt omdat Google geen exacte resultaten verschaft, maar resultaten die relevant zijn voor een onderwerp.” (440 woorden)

Korte blogposts kunnen nuttig zijn

Google smaakt lange blogposts dus, maar dat betekent niet korte blogposts per definitie een slecht idee zijn. Een auteur als Seth Godin heeft naam gemaakt met korte krachtige stukjes en los van kwaliteit blijft de kans groot dat je publiek keer op keer de hele post leest.

Die aanpak zorgt ervoor dat ‘kort schrijven’ een soort van format wordt. Je kan een verwachtingspatroon creëren met verschijningsmomenten, maar ook met de vorm van je post. De dag dat Seth Godin een lang stuk schrijf, zal dat ook gelezen worden, maar de lezers komen in de eerste plaats terug voor ‘hun stukje’.

Bovendien kan zo’n aanpak ook zeer complementair zijn met een goed CTA-beleid. Elementen die je al kort en krachtig triggert op de blog, kan je op een andere plek (een ebook, een webinar,…) dieper uitwerken en in ruil voor de persoonsgegevens bijvoorbeeld aan de geïnteresseerde lezer aanbieden. (592 woorden)

De ideale lengte van een blogpost bestaat niet

Size doesn’t matter? Toch wel. Ook al zijn zowel lange als korte blogposts verantwoordbaar, toch kan je afhankelijk van je content doelstellingen zeer goed of zeer fout kiezen. Wie mikt op vindbaarheid, is beter af met langer werk (800 naar 1000 of meer woorden). Wie al gevonden wordt en liever de brug maakt naar leads, is vaak beter af met een kortere blogpost (bijvoorbeeld 500 woorden). Wie op beide mikt kan ook tussen de twee in landen, ook daarmee is niets mis.

En dan nog. Het heeft geen zin om met een uitgekiende lengte van een blogpost uit te pakken als de overige vormelijke elementen niet snor zitten: een coherente schrijfstijl, een goede verschijningsfrequentie, gebruik van tags en meta description, een heldere structuur of het gebruik van illustraties (beelden, video, infographics) zijn net zo goed van groot belang. (738 woorden)





21 tips for effective online copy



Recently Published

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...

featured snippet
»

Featured snippets: zo kaap je ‘positie 0’ in de zoekrankings

Merkte je ook al dat Google zijn zoekresultaten vaak start met een ...

meta description lengte
»

Google gaat voor een langere meta description

Al gemerkt? In de zoekresultaten van Google staat meer uitleg onder ...

robot
»

Met een robot naar sterkere content, kan dat?

Met een nieuw jaar voor de deur blikken we graag vooruit. Niet met ...