Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Hoe schrijf je een goede tweet?

In de beperking toont zich de meester. Geen enkel gezegde past beter bij Twitter dan dit vaak in het Duits geciteerde spreekwoord. Als onderneming die content verspreidt via Twitter, moet je in 280 tekens je punt zien te maken, volgers boeien, inspelen op hun behoeften, aanzetten tot retweeten en toch niet te veel jezelf in de kijker schrijven. Kan dat? Het kan en dit zijn de belangrijkste tips om keer op keer een goede tweet de wereld in te sturen.

Content op Twitter laat zich in sterke mate consumeren zoals titels in een krant of op een nieuwswebsite. Als de korte boodschap de lezer boeit, gaat hij verder en klikt op bijhorende links of onderzoekt andere tweets die je bedrijf heeft verspreid.

Toch is er één markant verschil: een krantenkop moet vooral goed leesbaar zijn, meteen te begrijpen en catchy tegelijk. Een tweet moet de lezer daarbovenop kunnen retweeten. In praktijk kan je uiteraard alles retweeten. Als je boodschap echter dermate geïsoleerd is of context ontbeert, zullen volgers minder snel geneigd zijn om te retweeten.

Lees ook: Branding op social media: waarop moet je letten?

6 tips voor een goede tweet

1. Blijf onder 280 tekens

Het is nuttig om een tweet niet al te lang te maken. Een goede tweet houdt het echter op 240 of zelfs 200 tekens en dat bevordert de kans dat volgers retweeten zonder je boodschap te moeten aanpassen.

Maar dat neemt niet weg dat veel retweeters graag nog een eigen minieme commentaar of hashtag toevoegen. Laat hen wat ruimte.

2. Focus op de link

Zoals gezegd fungeert een goede tweet als een binnentrekker, het startschot van een goed verhaal dat zijn vervolg vindt in extra materiaal.

Dat materiaal kan je delen via een bijhorende link en kan divers zijn: een blogpost, een infographic, een foto, een video, enzovoort. Maar toch is de link niet de enige manier om het ruimere verhaal te schetsen.

3. Lijm je verhaal met hashtags

Vaak zal een tweet een vervolg breien aan een eerder verhaal. Daarom is ook de hashtag cruciaal, om nieuwe lezers de weg te tonen naar wat je al hebt verspreid. Maak hashtags niet te lang, snel herkenbaar en overdrijf niet: één of twee hashtags volstaat echt wel.

Zorg ook voor coherentie: gebruik niet altijd dezelfde hashtag (de bedrijfsnaam is een weerkerende verleiding), maar kies wel consequent een hashtag die hoort bij één van de thema’s die je als bedrijf regelmatig aankaart.

4. Durf te vragen

#durftevragen is zelf een frequent voorkomende hashtag op Twitter, maar in een tweet vragen stellen kan ook zeer efficiënt zijn. Een vraag over de content die je wil aanbrengen, kan de basis zijn voor een goede tweet. De vraag speelt vaak zeer direct in op de vraag die een consument zich stelt als hij op internet op zoek gaat naar concrete oplossingen.

Maar omgekeerd kan zeker ook: het is geen slecht plan om af en toe zelf eens hulp te vragen. ‘Welke spreker zou jij ons aanraden?’, ‘Waar vind je nieuw onderzoeksmateriaal?’ of ‘Wie heeft ervaring met…?’ zijn geen vragen die de autoriteit van de auteur onderuit halen, maar die wel interactie en engagement kunnen stimuleren.

5. Let op je taal

Taalfouten vormen de grote valkuil om een goede tweet toch naar de verdoemenis te helpen. Ook al is het een vlug en soms vluchtig medium, toch is het essentieel om op Twitter foutloos te schrijven.

Begin een zin ook met een hoofdletter en mijd woorden die enkel uit hoofdletters bestaan. Maar weet vooral dat volgers niet graag fouten retweeten en ze nog minder graag zullen corrigeren in een retweet.

6. Bouw een stijl op

Wie de vorige vijf basics onder de knie heeft, kan een stap verder gaan. Een goede tweet heeft karakter, heeft stijl. Het gaat vaak om kleine toevoegingen, een manier van formuleren of eigenschapen die de auteur of het bedrijf zeer herkenbaar maken.

Zeker voor ondernemingen is dit geen evidente klus. Het lukt het best als CEO’s of CMO’s zelf als gezicht van de account fungeren, maar hangt finaal in sterke mate af van het vingertoppengevoel van de redacteur van de tweets.

 

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.