Hoofdpunten

Facebook
-31536000 de dagen max geleden
1529682780 de post dagen
1883 Views

Facebook zette platte promocontent een hak


Sinds januari hanteert Facebook een veranderde methode om te bepalen welke berichten gebruikers zien opduiken in hun News Feed. De nieuwe manier van werken is belangrijk voor bedrijven, omdat bij de selectie promotionele content minder kans maakt. Hoe ga je daar het best mee om?

Met de ingreep onderschrijft Facebook in essentie een van de basisprincipes van contentmarketing. Bedrijven die content produceren moeten dat in de eerste plaats doen om mogelijke klanten te helpen, eerder dan met die content zeer direct hun producten of diensten verkopen. De aankondiging van Facebook eind vorig jaar ademde al zeer sterk die filosofie uit en de voorbije maand voegde het sociale netwerk van Mark Zuckerberg de daad bij het woord.

Facebook weert pure push

In de praktijk betekent de ingreep vooral dat Facebook het aandeel van pure push marketingboodschappen in de News Feeds wil terugdringen. Autoconstructeurs die hun nieuwe zuinige model in de kijker willen zetten, maken met andere woorden minder kans met een nieuwsbericht als ‘Koop ons nieuw middenklasse model met superlage uitstoot” dan met “Leer alles over hoe je de CO-uitstoot van een middenklassemodel terugdringt”.

Binnen de manier waarop paid, owned en earned media zich verhouden, is de aanpassing van de News Feeds niet onbelangrijk. Facebook evolueert op deze manier namelijk van een netwerk waar je als onderneming je content, ongeacht het karakter ervan, kon publiceren naar een netwerk dat meer strategisch inzicht vraagt om van die publicatie een succes te maken.

Geen reden om af te haken, integendeel

Vooral bedrijven die ervan hielden om hun berichten voor een groot publiek in bulk via Facebook te verspreiden, zouden in de ingreep een reden kunnen zien om het geweer van schouder te veranderen. Redelijk onterecht, want bedrijven die op Facebook hun doelgroep vinden, hebben het in dit geval toch nog steeds over een sociaal netwerk dat op maandbasis een miljard bezoeken kan voorleggen.

Aan de andere kant van het spectrum staan de bedrijven die nu al een punt hadden gemaakt van het weren van zelfpromotie en het investeren in content die in de eerste plaats klanten helpt. Die bedrijven zien de kansen om hun doelgroep te bereiken stijgen, nu de vele concurrerende berichten die uitblinken in zelfpromotie minder kans krijgen.

Hoe ga je hier het best mee om?

1. Schaamteloze zelfpromotie in de prullenbak. Verwijder de al te expliciete promotionele berichten uit je Facebookcontent en uit de contentplanning. Promoten is anno 2015 niet verboden voor alle duidelijkheid, maar het is raadzaam om de content anders aan te brengen, of de pure promoberichten voor outbound te reserveren, of die gewoon via Facebookadvertising te plaatsen. Netjes gescheiden is dat.

2. Bouw een community op juiste gronden. Je bent er in belangrijke mate aan voor de moeite als je een community op Facebook wist op te bouwen in de hoop vervolgens zoveel mogelijk promoberichten te versturen en in de hoop om via een gemiddelde redemptie de leads en sales alvast in te schatten.

Met de nieuwe aanpak is het wijs om een community te bouwen van mensen die tevreden zijn dat je hen met niet-promotionele content hebt geholpen. Blijf die community voeden met content en werk met een langetermijnvisie aan de conversie van deze prospecten.

3. Definieer hoe je wil helpen. Bekijk wie je met Facebook bereikt en hoe dat kan bijdragen tot je missie om een functionele rol te spelen in de customer journey. Welke diensten, welke informatie of welke soort ondersteuning kan de Facebookers in je doelgroep tot engagement aanzetten? Stel die missie op scherp voor je op de nieuwe News Feeds inspeelt.

4. Herdenk je metrics. Niet-promotionele content is moeilijker te relateren met lead generation en verkoop. Stel je metrics of je automationsoftware correct in zodat je in kaart kan brengen in welke mate de content in kwestie aanslaat of reacties oproept.

De hierboven opgesomde maatregelen zijn niet duur, maar vergen vooral inhoudelijke moed. Toch is er geen alternatief voor wie Facebook graag een plaats geeft in zijn strategie rond owned media.

Het kan ook lonen om de Facebookcommunity die je al hebt opgebouwd te diversifiëren en de weg te tonen naar je platformen op pakweg LinkedIn of YouTube. Want finaal bepalen de netwerken de algoritmen en je kan niet verhinderen dat of voorspellen of Facebook volgend jaar opnieuw een andere koers inslaat.









Recently Published

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...