Hoofdpunten

Facebook
1464 Views

Facebook zette platte promocontent een hak


Sinds januari hanteert Facebook een veranderde methode om te bepalen welke berichten gebruikers zien opduiken in hun News Feed. De nieuwe manier van werken is belangrijk voor bedrijven, omdat bij de selectie promotionele content minder kans maakt. Hoe ga je daar het best mee om?

Met de ingreep onderschrijft Facebook in essentie een van de basisprincipes van contentmarketing. Bedrijven die content produceren moeten dat in de eerste plaats doen om mogelijke klanten te helpen, eerder dan met die content zeer direct hun producten of diensten verkopen. De aankondiging van Facebook eind vorig jaar ademde al zeer sterk die filosofie uit en de voorbije maand voegde het sociale netwerk van Mark Zuckerberg de daad bij het woord.

Facebook weert pure push

In de praktijk betekent de ingreep vooral dat Facebook het aandeel van pure push marketingboodschappen in de News Feeds wil terugdringen. Autoconstructeurs die hun nieuwe zuinige model in de kijker willen zetten, maken met andere woorden minder kans met een nieuwsbericht als ‘Koop ons nieuw middenklasse model met superlage uitstoot” dan met “Leer alles over hoe je de CO-uitstoot van een middenklassemodel terugdringt”.

Binnen de manier waarop paid, owned en earned media zich verhouden, is de aanpassing van de News Feeds niet onbelangrijk. Facebook evolueert op deze manier namelijk van een netwerk waar je als onderneming je content, ongeacht het karakter ervan, kon publiceren naar een netwerk dat meer strategisch inzicht vraagt om van die publicatie een succes te maken.

Geen reden om af te haken, integendeel

Vooral bedrijven die ervan hielden om hun berichten voor een groot publiek in bulk via Facebook te verspreiden, zouden in de ingreep een reden kunnen zien om het geweer van schouder te veranderen. Redelijk onterecht, want bedrijven die op Facebook hun doelgroep vinden, hebben het in dit geval toch nog steeds over een sociaal netwerk dat op maandbasis een miljard bezoeken kan voorleggen.

Aan de andere kant van het spectrum staan de bedrijven die nu al een punt hadden gemaakt van het weren van zelfpromotie en het investeren in content die in de eerste plaats klanten helpt. Die bedrijven zien de kansen om hun doelgroep te bereiken stijgen, nu de vele concurrerende berichten die uitblinken in zelfpromotie minder kans krijgen.

Hoe ga je hier het best mee om?

1. Schaamteloze zelfpromotie in de prullenbak. Verwijder de al te expliciete promotionele berichten uit je Facebookcontent en uit de contentplanning. Promoten is anno 2015 niet verboden voor alle duidelijkheid, maar het is raadzaam om de content anders aan te brengen, of de pure promoberichten voor outbound te reserveren, of die gewoon via Facebookadvertising te plaatsen. Netjes gescheiden is dat.

2. Bouw een community op juiste gronden. Je bent er in belangrijke mate aan voor de moeite als je een community op Facebook wist op te bouwen in de hoop vervolgens zoveel mogelijk promoberichten te versturen en in de hoop om via een gemiddelde redemptie de leads en sales alvast in te schatten.

Met de nieuwe aanpak is het wijs om een community te bouwen van mensen die tevreden zijn dat je hen met niet-promotionele content hebt geholpen. Blijf die community voeden met content en werk met een langetermijnvisie aan de conversie van deze prospecten.

3. Definieer hoe je wil helpen. Bekijk wie je met Facebook bereikt en hoe dat kan bijdragen tot je missie om een functionele rol te spelen in de customer journey. Welke diensten, welke informatie of welke soort ondersteuning kan de Facebookers in je doelgroep tot engagement aanzetten? Stel die missie op scherp voor je op de nieuwe News Feeds inspeelt.

4. Herdenk je metrics. Niet-promotionele content is moeilijker te relateren met lead generation en verkoop. Stel je metrics of je automationsoftware correct in zodat je in kaart kan brengen in welke mate de content in kwestie aanslaat of reacties oproept.

De hierboven opgesomde maatregelen zijn niet duur, maar vergen vooral inhoudelijke moed. Toch is er geen alternatief voor wie Facebook graag een plaats geeft in zijn strategie rond owned media.

Het kan ook lonen om de Facebookcommunity die je al hebt opgebouwd te diversifiëren en de weg te tonen naar je platformen op pakweg LinkedIn of YouTube. Want finaal bepalen de netwerken de algoritmen en je kan niet verhinderen dat of voorspellen of Facebook volgend jaar opnieuw een andere koers inslaat.









Recently Published

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...