Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

6 redenen waarom de nieuwe WordPress je content versterkt

Sinds januari heeft WordPress een nieuwe versie ter beschikking gesteld. WordPress is een bekend blogplatform waarmee je als bedrijf de content op je corporate blog kan plaatsen. Niks nieuws onder de zon, die updates zien we wel vaker komen, maar ditmaal gooit WordPress hoge ogen. In de commentaren leeft het nodige enthousiasme voer ‘Dinah’ (de bijnaam van WordPress 4.1). Voor wie inzet op kwalitatieve content is Dinah om deze zes redenen een waardevolle verbetering.

For the story: WordPress heeft zijn 4.1 Dinah gedoopt naar jazz-zangeres Dinah Washington (4.0 heette overigens Benny, ook dat is een verbetering). Dat de update als een ‘mijlpaal’ wordt omschreven, heeft zijn impact op de content productie.

WordPress is de motor achter 60 miljoen websites en bijna een kwart van de 10 miljoen meest bezochte websites draait op WordPress. Als WordPress een steen verlegt, dan wordt alle content daar beter van, kunnen we – enigszins kort de door de bocht – wel stellen.

Lees ook: Waarom content marketing cruciaal is bij digitale transformatie

6 redenen waarom WordPress 4.1 zo goed is

1. Het sterke standaardthema

Twenty Fifteen, zo heet het nieuwe ‘default theme’ van WordPress, is een eerste grote stap vooruit voor de content productie. Wie kiest voor het thema krijgt een thema dat de content vlot naar mobiele toestellen brengt. Zoals het moderne blogs betaamt, heeft het thema een strakke voldoende maar niet overdreven gevarieerde typografie.

Veel bedrijven hebben voor hun corporate blog een eigen design uitgewerkt of laten uitwerken, maar zelfs dan kan Twenty Fifteen zeer inspirationeel zijn.

2. De link naar sociale media

Het nieuwe thema laat zich daarnaast opmerken door de vlotte integratie van buttons voor sociale media als Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram of Google+. Wie de moeite doet om een menuutje te creëren met URL’s van sociale profielen, krijgt automatisch perfect geformatteerde icoontjes in ruil.

3. Sneller foto’s aanpassen

Voor tekstadepten is het knutselen met foto’s achter de schermen van een blog vaak een hels karwei. Dinah laat het complexe proces thuis en kiest voor een inline toolbar die toelaat om beelden sneller te bewerken.

4. Schrijven zonder afleiding

Veel schrijvers houden ervan om hun tekst op papier te zetten in ‘Word-omgeving’. Enkel een wit blad en zo weinig mogelijk afleiding door icoontjes, tags, categorieën of andere SEO-modules. WordPress had dit al langer begrepen, maar doet er in Dinah een schepje bovenop met een afleidingsvrije schrijfmodus.

Je kan het tekstveld openklappen, alles errond verdwijnt even en geeft je de kans om meteen in WordPress content te creëren zoals je dat anders in Word deed. De plug-in waarop deze modus is gebaseerd, heet overigens niet voor niets ‘Focus’. Nog op taalkundig vlak heeft 4.1 ook weer zijn aanbod aan taalpakketten netjes uitgebreid.

5. Modern sessiemanagement

WordPress heeft niet alleen zijn design afgestemd op multidevice, maar houdt ook rekening met de uitdaging van werken in verschillende sessies op verschillende toestellen. Dinah geeft gebruikers de kans om te zien vanaf welk toestel ze hebben ingelogd en laat ook toe om vanuit de User-sectie uit te loggen waar dat bijvoorbeeld vergeten is.

Zeker in bedrijven die met meerdere bloggers werken kan dit van grote waarde zijn om bij te houden wie aan een stuk heeft gewerkt of instellen wie vanaf een bepaald toestel aan stukken content kan werken (of niet).

6. Plug-in advies

Content producenten focussen graag op inhoud en zijn minder geneigd om actief op zoek te gaan naar plug-ins die de werking van WordPress verbeteren. Ook dat heeft Dinah goed begrepen. WordPress 4.1 suggereert zijn gebruikers voortaan zelf plug-ins die hen vooruit kunnen.

In 4.0 kreeg je via aparte tabbladen al zicht op nieuwigheden, maar 4.1 gaat een stap verder en doet echt aanbevelingen op basis van wat je eerder al installeerde.

 

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.