Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Waarom content marketing een investering waard is

Content marketing won de voorbije jaren aan belang . De gestegen aandacht voor content marketing hoeft echter niet te betekenen dat alle ondernemingen intussen actief aan hun content marketing strategie werken. Waarom content marketing een investering waard kan zijn, is niet voor elk bedrijf in elke industrie een uitgemaakte zaak. En toch is het dat, en wel om deze redenen.

Lees ook: Vier niet te missen lead metrics voor B2B-content

De basisreden waarom content marketing belangrijk is geworden, is het veranderende gezicht van ons economisch bestel. Helpen heeft het gehaald van louter verkopen en dat heeft een fundamentele impact op hoe je potentiële klanten benaderd.

Je helpt hen tijdens een aankoopproces dat jij als bedrijf niet langer op poten zet. Het is een traject dat de klant in spe zelf opzet, aflegt en waarbij helpende handen appreciatie, engagement en pas dan sales verdienen. Die basisvaststelling vormt het fundament voor de zes kernredenen waarom content marketing vandaag zo hard nodig is.

Waarom content marketing in zes redenen

1. De consument is veranderd.

Geen wereldschokkend nieuws, maar toch: de moderne consument is zoals al jaren beweerd wordt een pak mondiger geworden. Proactief, zelf op zoek naar informatie en niet geneigd om snel in te gaan op verkoopargumenten die hem of haar tegen wil en dank door de strot worden geramd.

Wie een scheerapparaat wenst te kopen, zoekt zelf welk toestel het best bij zijn behoeften en zijn baard past. Het heeft weinig zin om nog van het omgekeerde uit te gaan: de klant heeft de touwtjes in handen en rekent potentiële verkopers af op relevante content die hem helpt tijdens zijn ‘customer journey’.

2. Omdat sales info echt niet meer volstaat

Relevante content staat in die optiek niet gelijk aan sales content. Goed werkende content is informatie die de klant iets bijleert tijdens zijn zoektocht. Die content blijft meestal een heel eind weg van de klassieke zelfpromotie. Een merk van baardtrimmers kan heel wat garen spinnen bij content die uitleg geeft over het verzorgen van een baard, wat je daarvoor nodig hebt, hoe vaak je dat doet, welke resultaten dat oplevert, enzovoort.

Daarin hoeven het eigen merk of de eigen producten en diensten niet eens aan bod te komen. Die zoekt onze proactieve klant vervolgens zelf wel en als het plaatje klopt, dan treft hij bij het zoeken ook jouw producten of diensten aan.

3. Omdat elk bedrijf relevante content bezit (maar dat niet altijd weet)

Wie verder kijkt dan de sales promo ontdekt ook dat een onderneming bijna altijd veel meer content in huis heeft dan verwacht. Die content staat niet altijd op papier, is in veel gevallen ruw en onverwerkt of zit in de hoofden van die veelwetende medewerkers. Het gaat om een mix van klantenkennis en product- of dienstenknowhow, maar ook over marktinzichten, trends of andere relevante wetenschap.

Content marketing specialisten helpen bedrijven om al die content naar boven te halen en op een relevante manier in te zetten binnen de content marketing strategie. Vaak stellen bedrijven op dat moment vast dat het zonde was geweest om al die content niet te delen.

4. Omdat het je business model voedt

Uit content leren niet enkel klanten of prospecten iets bij, maar ook de onderneming zelf. Content marketing heeft het enorme voordeel dat elke click meetbaar is en dat levert een heel pak informatie op over de behoeften en het gedrag van consumenten.

Wat interesseert hen echt? Bij welke producten belanden ze vanuit die behoefte? Wat delen ze met hun netwerk? Verschilt dit alles in functie van het type consument? Vanuit de hulp die je met content verschaft, kan je zelf ook lessen trekken die de toekomstige business strategie kunnen voeden.

5. Omdat het veelzijdig is

Verkoop genereren of het business model voeden, zijn echter slechts twee mogelijke doelstellingen van content marketing. Het pallet aan targets is behoorlijk veelzijdig. Met content marketing kan je naast sales en metrics ook schaven aan klantentrouw en –engagement, een merk bouwen, het imago van het merk verbeteren of de integratie tussen alle marketinginspanningen optimaliseren.

6. Omdat Google het fijn vindt

Heel veel consumenten beginnen hun zoektocht in de aanloop naar een aankoop op Google. Een goede ranking is daarom onontbeerlijk en die hangt meer een meer af van de kwaliteit van je content. Google heeft zijn algoritmes de voorbije jaren bijgestuurd in functie van kwaliteit. Ook daarom is investeren in content marketing meer dan de moeite waard.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.