Hoofdpunten

content marketeer
3772 Views

De 4 grote talenten van de content marketeer


De functie van content marketeer of content marketing manager verenigt twee werelden die communicatie als gemeenschappelijk ankerpunt hebben. Dat verhindert echter niet dat ook wel enkele kloven gapen tussen de wereld waar goede teksten of video’s ontstaan en de wereld waar goede marketing heerst. Of anders: schrijven en vermarkten zijn twee aparte disciplines en de content marketeer moet het beste van beide verenigen. Daarvoor heeft deze m/v maar beter een goede talentenmix in huis.

Een content marketeer is een creatieve marketeer die zoals elke marketingprofessional de behoeften van zijn doelgroep kent, maar tegelijk ook sterke voeling heeft met hoe die doelgroep(en) content consumeren in functie van die behoeften. Dat is een basisvaardigheid die bij elke goede content marketeer aanwezig moet zijn en het maakt niet uit of die content marketeer binnenshuis of bij een externe specialist aan de slag is. Daarop bouwend is een content marketeer een duizendpoot, een spin ook wel in een web dat vasthangt aan marketing, aan communicatie, aan redactie, aan HR, aan sales en zeker ook aan business. Toch moet de content marketeer niet over alle skills die eigen zijn aan deze departementen beschikken. Het geheim zit hem in de juiste mix.

Dit moet een content marketeer kunnen

1. De content marketeer kent taal en beeldtaal

Een goede content marketeer kan zich vlot schrijvend en sprekend uitdrukken in de taal waarin zijn onderneming content wil verspreiden. Dat betekent bedreven zijn in spelling, zinsbouw en grammatica, maar ook in het inschatten wat goede foto’s of videomontages inhouden. Is dat geen werk voor gespecialiseerde journalisten, copywriters of regisseurs? In essentie wel, maar wie van hun métier geen kaas heeft gegeten, is niet in staat om hen een degelijke en gefundeerde briefing (in functie van de content marketing strategie) te bezorgen. Content marketing managers moeten net daarom ook goed kunnen communiceren: ze moeten intern en extern helder kunnen verwoorden in welke richting het contentschip moet varen. En ze moeten dat kunnen aanbrengen in meerdere departementen en zo knowhow kunnen bij mensen in uiteenlopende bedrijfsdivisies.

2. De content marketeer verzoent multimediale strategie en dito management

Strategie is de overkoepelende krachtterm van een content marketeer. Weten waar de business van een onderneming naartoe fietst, is één iets. Die wetenschap moet de content marketeer kunnen echter ook verzoenen met de behoeften van de doelgroep (al zou dat in de beste bedrijven een haast organische gebeurtenis moeten zijn) en met de mogelijkheden die uiteenlopende paid, owned en earned media bieden. Daarom moet de content marketeer als strateeg een uitstekende manager zijn die content gericht op de juiste platformen kan verspreiden.

3. De content marketeer analyseert en becijfert elke click

Niet alleen omdat in de C-suite enkele mensen sterk aandringen op return, maar ook omdat hij wil weten wat aanslaat en wat niet. Dat is de reden waarom content marketeers goed overweg moeten kunnen met het pak analyses en cijfers dat (digitale) content marketing oplevert. Google Analytics is de thuis van de content marketeer, maar ook andere tools en bekende softwarepakketten houden al snel geen geheimen meer in. De content marketeer heeft ook het vermogen om op basis van die info zijn visie op content te herzien.

4. De content marketeer is een creatieve avonturier

De doorbraak van digitale content marketing ligt slechts enkele jaren achter ons en dat betekent dat de paden nog lang niet platgereden zijn. Een gezonde dosis zin voor avontuur en voor het uitproberen van nieuwe invalshoeken is allerminst een nadeel. De ideale content marketeer weet wanneer hij veiligheid moet inbouwen en voelt aan wanneer het kan lonen om een risico te nemen. Een portie creativiteit om nieuwe ideeën dynamisch en aantrekkelijk te maken, komen in dat kader meer dan van pas.









Recently Published

GDPR
»

De impact van GDPR op contentmarketing

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar ...

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...