Hoofdpunten

shazam content marketing
1595 Views

Content marketing met een app als Shazam, kan dat?


Shazam is een van de allerpopulairste apps ter wereld en is sinds vandaag een miljoenenbedrijf. De app herkent muziek in de omgeving van je telefoon en vertelt over welk nummer het gaat. Geniaal in zijn eenvoud, maar opent het ook deuren voor content marketers? De eerste Amerikaanse experimenten tonen alvast aan dat het kan.

Shazam is een app die geniaal is in zijn eenvoud. De toepassing zorgt ervoor dat je smarthpone via de microfoon muziek in je buurt herkent. In een oogwenk beantwoordt de app de vraag die haast iedereen zich dan stelt: van wie is dat nummer ook alweer?

Volgens Shazam gebruiken meer dan honderd miljoen mensen de app op zijn minst een keer per maand. Dat publiek heeft de onderneming ook in stuivers omgezet. Bij een nieuwe investeringsronde haalde het bedrijf 26 miljoen euro op, raakte vandaag bekend. Het Londense techbedrijf rondt op die manier de kaap van meer dan 1 miljard totale waarde.

Shazam en content marketing

Op zich is de toepassing zo eenvoudig dat je zou vermoeden dat ze nauwelijks van nut kan zijn in een content marketing strategie. Toch sluit de app in essentie aan bij wat content marketing betekent: mensen helpen bij het vinden van oplossingen tijdens een aankoopproces. Iemand die bij het wandelen in een winkelstraat een nummer hoort dat hem of haar bekoort en opzoekt wie de artiest is, staat aan het begin van een ‘customer journey’.

Die customer journey eindigt anno 2015 doorgaans op iTunes, in een good old platenwinkel, maar net zo goed bij de aankoop van een ticket voor een concert. Shazam faciliteert met andere woorden een van de vroegste stappen in het aankoopproces van muzikale producten en het doet dat met een minimaal stukje content (data over de uitvoerder van muziek).

Daar zit muziek in

Maar een bedrijf met zoveel kapitaal op de bankrekening heeft uiteraard ruimere plannen. Het kapitaal dat Shazam heeft opgehaald, zal naar nieuwe samenwerkingsverbanden gaan. De eigenaars willen dat mensen hun app in almaar meer situaties kunnen gebruiken. Het aantal customer journeys is aan gevoelige uitbreiding toe.

Niet onlogisch, want het is geen geheim dat ook Facebook en Google hun zinnen op dit type diensten hebben gezet. Shazam heeft een verdienmodel dat gebaseerd is op de doorverwijzingen naar muziekwinkels zoals iTunes, Google Play Store of Spotify, aangevuld met muziekstreaming tegen betaling en reclame.

De grote shift voor Shazam schuilt in het verbreden van het retailplaatje. Als het van Shazam afhangt krijgen iTunes of Spotify morgen Wal-Mart en Kinepolis naast zich. In de Verenigde Staten sloot Shazam reeds een deal met NCM (National CineMedia). Dat akkoord brengt Shazam bij 20.000 bioscoopschermen in het hele land tijdens de reclameblokken die aan de film voorafgaan.

Fast content marketing

Dit is het punt waar content marketing helemaal tot ontbolstering kan komen voor Shazam. Een bioscoopganger die reclame ziet voor een nieuwe remtechnologie in SUV-wagens, wacht niet tot thuis (wat hij ook kan vergeten) om op het internet extra content te zoeken. Shazam koppelt de reclame automatisch aan aanvullende content.

De geïnteresseerde consument annex potentiële koper wint dankzij de hulp bij het zoeken naar content, de autoconstructeur wint omdat hij zijn content over het remsysteem bij een mobiel en reeds enigszins geëngageerd publiek kan brengen. Het is content marketing in een hogere zoekversnelling.

Het grote gevaar zit in de vlucht vooruit: adverteerders die dit als een middel zien om kortingen of promoties te voeren, zullen gauw merken dat dit weinig bijbrengt in vergelijking met de klassieke kanalen om korting te promoten.

De meerwaarde van Shazam in content marketing zit ‘em in het aanleveren van niet promotionele content: vlot consumeerbare content die de consument een stapje verder helpt in zijn jonge customer journey, content die hem geboeid houdt, content die ervoor zorgt dat de ontvanger ook na het bioscoopbezoek nog aan die remtechnologie denkt en zo dus al meteen de kiem legt voor een langere relatie.









Recently Published

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...