Hoofdpunten

shazam content marketing
-31536000 de dagen max geleden
1524674460 de post dagen
1972 Views

Content marketing met een app als Shazam, kan dat?


Shazam is een van de allerpopulairste apps ter wereld en is sinds vandaag een miljoenenbedrijf. De app herkent muziek in de omgeving van je telefoon en vertelt over welk nummer het gaat. Geniaal in zijn eenvoud, maar opent het ook deuren voor content marketers? De eerste Amerikaanse experimenten tonen alvast aan dat het kan.

Shazam is een app die geniaal is in zijn eenvoud. De toepassing zorgt ervoor dat je smarthpone via de microfoon muziek in je buurt herkent. In een oogwenk beantwoordt de app de vraag die haast iedereen zich dan stelt: van wie is dat nummer ook alweer?

Volgens Shazam gebruiken meer dan honderd miljoen mensen de app op zijn minst een keer per maand. Dat publiek heeft de onderneming ook in stuivers omgezet. Bij een nieuwe investeringsronde haalde het bedrijf 26 miljoen euro op, raakte vandaag bekend. Het Londense techbedrijf rondt op die manier de kaap van meer dan 1 miljard totale waarde.

Shazam en content marketing

Op zich is de toepassing zo eenvoudig dat je zou vermoeden dat ze nauwelijks van nut kan zijn in een content marketing strategie. Toch sluit de app in essentie aan bij wat content marketing betekent: mensen helpen bij het vinden van oplossingen tijdens een aankoopproces. Iemand die bij het wandelen in een winkelstraat een nummer hoort dat hem of haar bekoort en opzoekt wie de artiest is, staat aan het begin van een ‘customer journey’.

Die customer journey eindigt anno 2015 doorgaans op iTunes, in een good old platenwinkel, maar net zo goed bij de aankoop van een ticket voor een concert. Shazam faciliteert met andere woorden een van de vroegste stappen in het aankoopproces van muzikale producten en het doet dat met een minimaal stukje content (data over de uitvoerder van muziek).

Daar zit muziek in

Maar een bedrijf met zoveel kapitaal op de bankrekening heeft uiteraard ruimere plannen. Het kapitaal dat Shazam heeft opgehaald, zal naar nieuwe samenwerkingsverbanden gaan. De eigenaars willen dat mensen hun app in almaar meer situaties kunnen gebruiken. Het aantal customer journeys is aan gevoelige uitbreiding toe.

Niet onlogisch, want het is geen geheim dat ook Facebook en Google hun zinnen op dit type diensten hebben gezet. Shazam heeft een verdienmodel dat gebaseerd is op de doorverwijzingen naar muziekwinkels zoals iTunes, Google Play Store of Spotify, aangevuld met muziekstreaming tegen betaling en reclame.

De grote shift voor Shazam schuilt in het verbreden van het retailplaatje. Als het van Shazam afhangt krijgen iTunes of Spotify morgen Wal-Mart en Kinepolis naast zich. In de Verenigde Staten sloot Shazam reeds een deal met NCM (National CineMedia). Dat akkoord brengt Shazam bij 20.000 bioscoopschermen in het hele land tijdens de reclameblokken die aan de film voorafgaan.

Fast content marketing

Dit is het punt waar content marketing helemaal tot ontbolstering kan komen voor Shazam. Een bioscoopganger die reclame ziet voor een nieuwe remtechnologie in SUV-wagens, wacht niet tot thuis (wat hij ook kan vergeten) om op het internet extra content te zoeken. Shazam koppelt de reclame automatisch aan aanvullende content.

De geïnteresseerde consument annex potentiële koper wint dankzij de hulp bij het zoeken naar content, de autoconstructeur wint omdat hij zijn content over het remsysteem bij een mobiel en reeds enigszins geëngageerd publiek kan brengen. Het is content marketing in een hogere zoekversnelling.

Het grote gevaar zit in de vlucht vooruit: adverteerders die dit als een middel zien om kortingen of promoties te voeren, zullen gauw merken dat dit weinig bijbrengt in vergelijking met de klassieke kanalen om korting te promoten.

De meerwaarde van Shazam in content marketing zit ‘em in het aanleveren van niet promotionele content: vlot consumeerbare content die de consument een stapje verder helpt in zijn jonge customer journey, content die hem geboeid houdt, content die ervoor zorgt dat de ontvanger ook na het bioscoopbezoek nog aan die remtechnologie denkt en zo dus al meteen de kiem legt voor een langere relatie.









Recently Published

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...

featured snippet
»

Featured snippets: zo kaap je ‘positie 0’ in de zoekrankings

Merkte je ook al dat Google zijn zoekresultaten vaak start met een ...

meta description lengte
»

Google gaat voor een langere meta description

Al gemerkt? In de zoekresultaten van Google staat meer uitleg onder ...

robot
»

Met een robot naar sterkere content, kan dat?

Met een nieuw jaar voor de deur blikken we graag vooruit. Niet met ...