Hoofdpunten

shazam content marketing
1437 Views

Content marketing met een app als Shazam, kan dat?


Shazam is een van de allerpopulairste apps ter wereld en is sinds vandaag een miljoenenbedrijf. De app herkent muziek in de omgeving van je telefoon en vertelt over welk nummer het gaat. Geniaal in zijn eenvoud, maar opent het ook deuren voor content marketers? De eerste Amerikaanse experimenten tonen alvast aan dat het kan.

Shazam is een app die geniaal is in zijn eenvoud. De toepassing zorgt ervoor dat je smarthpone via de microfoon muziek in je buurt herkent. In een oogwenk beantwoordt de app de vraag die haast iedereen zich dan stelt: van wie is dat nummer ook alweer?

Volgens Shazam gebruiken meer dan honderd miljoen mensen de app op zijn minst een keer per maand. Dat publiek heeft de onderneming ook in stuivers omgezet. Bij een nieuwe investeringsronde haalde het bedrijf 26 miljoen euro op, raakte vandaag bekend. Het Londense techbedrijf rondt op die manier de kaap van meer dan 1 miljard totale waarde.

Shazam en content marketing

Op zich is de toepassing zo eenvoudig dat je zou vermoeden dat ze nauwelijks van nut kan zijn in een content marketing strategie. Toch sluit de app in essentie aan bij wat content marketing betekent: mensen helpen bij het vinden van oplossingen tijdens een aankoopproces. Iemand die bij het wandelen in een winkelstraat een nummer hoort dat hem of haar bekoort en opzoekt wie de artiest is, staat aan het begin van een ‘customer journey’.

Die customer journey eindigt anno 2015 doorgaans op iTunes, in een good old platenwinkel, maar net zo goed bij de aankoop van een ticket voor een concert. Shazam faciliteert met andere woorden een van de vroegste stappen in het aankoopproces van muzikale producten en het doet dat met een minimaal stukje content (data over de uitvoerder van muziek).

Daar zit muziek in

Maar een bedrijf met zoveel kapitaal op de bankrekening heeft uiteraard ruimere plannen. Het kapitaal dat Shazam heeft opgehaald, zal naar nieuwe samenwerkingsverbanden gaan. De eigenaars willen dat mensen hun app in almaar meer situaties kunnen gebruiken. Het aantal customer journeys is aan gevoelige uitbreiding toe.

Niet onlogisch, want het is geen geheim dat ook Facebook en Google hun zinnen op dit type diensten hebben gezet. Shazam heeft een verdienmodel dat gebaseerd is op de doorverwijzingen naar muziekwinkels zoals iTunes, Google Play Store of Spotify, aangevuld met muziekstreaming tegen betaling en reclame.

De grote shift voor Shazam schuilt in het verbreden van het retailplaatje. Als het van Shazam afhangt krijgen iTunes of Spotify morgen Wal-Mart en Kinepolis naast zich. In de Verenigde Staten sloot Shazam reeds een deal met NCM (National CineMedia). Dat akkoord brengt Shazam bij 20.000 bioscoopschermen in het hele land tijdens de reclameblokken die aan de film voorafgaan.

Fast content marketing

Dit is het punt waar content marketing helemaal tot ontbolstering kan komen voor Shazam. Een bioscoopganger die reclame ziet voor een nieuwe remtechnologie in SUV-wagens, wacht niet tot thuis (wat hij ook kan vergeten) om op het internet extra content te zoeken. Shazam koppelt de reclame automatisch aan aanvullende content.

De geïnteresseerde consument annex potentiële koper wint dankzij de hulp bij het zoeken naar content, de autoconstructeur wint omdat hij zijn content over het remsysteem bij een mobiel en reeds enigszins geëngageerd publiek kan brengen. Het is content marketing in een hogere zoekversnelling.

Het grote gevaar zit in de vlucht vooruit: adverteerders die dit als een middel zien om kortingen of promoties te voeren, zullen gauw merken dat dit weinig bijbrengt in vergelijking met de klassieke kanalen om korting te promoten.

De meerwaarde van Shazam in content marketing zit ‘em in het aanleveren van niet promotionele content: vlot consumeerbare content die de consument een stapje verder helpt in zijn jonge customer journey, content die hem geboeid houdt, content die ervoor zorgt dat de ontvanger ook na het bioscoopbezoek nog aan die remtechnologie denkt en zo dus al meteen de kiem legt voor een langere relatie.









Recently Published

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het wee zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...

smarketing
»

Van contentmarketing naar content smarketing

Voor je verkoopteam is goede content een godsgeschenk. Content levert ...

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...