Hoofdpunten

shazam content marketing
1298 Views

Content marketing met een app als Shazam, kan dat?


Shazam is een van de allerpopulairste apps ter wereld en is sinds vandaag een miljoenenbedrijf. De app herkent muziek in de omgeving van je telefoon en vertelt over welk nummer het gaat. Geniaal in zijn eenvoud, maar opent het ook deuren voor content marketers? De eerste Amerikaanse experimenten tonen alvast aan dat het kan.

Shazam is een app die geniaal is in zijn eenvoud. De toepassing zorgt ervoor dat je smarthpone via de microfoon muziek in je buurt herkent. In een oogwenk beantwoordt de app de vraag die haast iedereen zich dan stelt: van wie is dat nummer ook alweer?

Volgens Shazam gebruiken meer dan honderd miljoen mensen de app op zijn minst een keer per maand. Dat publiek heeft de onderneming ook in stuivers omgezet. Bij een nieuwe investeringsronde haalde het bedrijf 26 miljoen euro op, raakte vandaag bekend. Het Londense techbedrijf rondt op die manier de kaap van meer dan 1 miljard totale waarde.

Shazam en content marketing

Op zich is de toepassing zo eenvoudig dat je zou vermoeden dat ze nauwelijks van nut kan zijn in een content marketing strategie. Toch sluit de app in essentie aan bij wat content marketing betekent: mensen helpen bij het vinden van oplossingen tijdens een aankoopproces. Iemand die bij het wandelen in een winkelstraat een nummer hoort dat hem of haar bekoort en opzoekt wie de artiest is, staat aan het begin van een ‘customer journey’.

Die customer journey eindigt anno 2015 doorgaans op iTunes, in een good old platenwinkel, maar net zo goed bij de aankoop van een ticket voor een concert. Shazam faciliteert met andere woorden een van de vroegste stappen in het aankoopproces van muzikale producten en het doet dat met een minimaal stukje content (data over de uitvoerder van muziek).

Daar zit muziek in

Maar een bedrijf met zoveel kapitaal op de bankrekening heeft uiteraard ruimere plannen. Het kapitaal dat Shazam heeft opgehaald, zal naar nieuwe samenwerkingsverbanden gaan. De eigenaars willen dat mensen hun app in almaar meer situaties kunnen gebruiken. Het aantal customer journeys is aan gevoelige uitbreiding toe.

Niet onlogisch, want het is geen geheim dat ook Facebook en Google hun zinnen op dit type diensten hebben gezet. Shazam heeft een verdienmodel dat gebaseerd is op de doorverwijzingen naar muziekwinkels zoals iTunes, Google Play Store of Spotify, aangevuld met muziekstreaming tegen betaling en reclame.

De grote shift voor Shazam schuilt in het verbreden van het retailplaatje. Als het van Shazam afhangt krijgen iTunes of Spotify morgen Wal-Mart en Kinepolis naast zich. In de Verenigde Staten sloot Shazam reeds een deal met NCM (National CineMedia). Dat akkoord brengt Shazam bij 20.000 bioscoopschermen in het hele land tijdens de reclameblokken die aan de film voorafgaan.

Fast content marketing

Dit is het punt waar content marketing helemaal tot ontbolstering kan komen voor Shazam. Een bioscoopganger die reclame ziet voor een nieuwe remtechnologie in SUV-wagens, wacht niet tot thuis (wat hij ook kan vergeten) om op het internet extra content te zoeken. Shazam koppelt de reclame automatisch aan aanvullende content.

De geïnteresseerde consument annex potentiële koper wint dankzij de hulp bij het zoeken naar content, de autoconstructeur wint omdat hij zijn content over het remsysteem bij een mobiel en reeds enigszins geëngageerd publiek kan brengen. Het is content marketing in een hogere zoekversnelling.

Het grote gevaar zit in de vlucht vooruit: adverteerders die dit als een middel zien om kortingen of promoties te voeren, zullen gauw merken dat dit weinig bijbrengt in vergelijking met de klassieke kanalen om korting te promoten.

De meerwaarde van Shazam in content marketing zit ‘em in het aanleveren van niet promotionele content: vlot consumeerbare content die de consument een stapje verder helpt in zijn jonge customer journey, content die hem geboeid houdt, content die ervoor zorgt dat de ontvanger ook na het bioscoopbezoek nog aan die remtechnologie denkt en zo dus al meteen de kiem legt voor een langere relatie.









Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...