Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

6 redenen waarom uitmuntende content nodig is

Good is the enemy of great. En dat geldt net zo goed voor de kwaliteit van de content die je in het kader van een content marketing strategie produceert. Hoogkwalitatieve content is vandaag de dag het cruciale schakelstuk geworden in elke goed gefundeerde content marketing strategie. ‘Een beetje goed’ is onvoldoende en wel om volgende zes redenen.

1. Het enige geloofwaardige alternatief voor zelfpromotie

Bedrijven die beslissen om te investeren in content marketing doen dat omdat ze geloven dat het een alternatief vormt voor de klassieke outbound marketing. Die content die je produceert, helpt een (mogelijke) klant bij zijn customer journey. Moderne consumenten zoeken online een oplossing voor een problemen en waarderen de website die hen die oplossing aanreikt, liefst zonder zelfpromotie of expliciete reclamedoelstellingen.

Lees ook: Content als hoeksteen van je B2B-events

Door het leveren van kwalitatieve inzichten over een onderwerp dat je doelgroep interesseert, leg je de eerste steen voor een klantenrelatie. Enkel uitmuntende content die betrouwbaar en origineel is, blijft aan de ribben kleven. En zal de consument overtuigen om later nog eens terug te keren naar die boeiende blog, website of Facebookpagina.

2. Omdat bereik opbouwen cruciaal is

Als de consument die je een eerste keer kon helpen en boeien met uitmuntende content ook daadwerkelijk regelmatig nieuwe sterke content komt zoeken (en vindt), kan je spreken van bereikopbouw. Uitmuntende content is nodig om op termijn een vast publiek aan je content kanalen te binden. Een publiek dat dol is op je content, respect opbouwt voor je onderneming en gaandeweg ook de geloofwaardigheid van de content vertaalt naar je producten of diensten.

3. Enkel uitmuntende content gaat viraal

Om het proces van bereikopbouw de nodige schwung te geven, is het echter nodig om af en toe nieuwe werelden te verkennen. Een ‘inner crowd’ kan handig zijn, maar wie zijn bereik wil opschalen, heeft absoluut die hele sterke content nodig. Enkel die content zal je publiek echt delen, enkel die content gaat echt viraal. De leuze ‘Only great content travels’ is intussen tien jaar oud, maar heeft niets aan relevantie ingeboet. Excellent werk is de enige garantie op een blijvende stijging van je bereik.

4. De bron voor blijvend engagement

In het beste geval blijft niet enkel het bereik stijgen, maar stijgt ook het engagement van je publiek. Uitmuntende content stimuleert klanten of volgers enorm tot engagement (reacties, commentaren, meedoen aan acties,… tot producten aanraden en uitleggen). Maar het is zaak om die content vervolgens ook op niveau te houden. Niets zo afstotend als uitstekende artikels of video’s om mensen te overtuigen die na korte tijd weer plaats maken voor zeer middelmatig werk. Excellent zijn schept een verwachtingspatroon en het is zaak daar zo goed mogelijk aan te blijven beantwoorden.

5. De sleutel om gevonden te worden

SEO is niet enkel een zaak meer van linkbuilding of handige technieken om een pagina bovenaan de Google rankings te krijgen. De nieuwe algoritmen van Google houden wel degelijk rekening met de kwaliteit van content. Wie gevonden wil worden, schrijft op zijn minst content die zich onderscheidt en in het beste geval content waar iedereen volgens Google maar beter meteen bij uitkomt.

6. Uit gelaagd meten leer je meer

Uitmuntende content die veel succes kent, heeft ook een meetkundig voordeel. Bijdragen die pieken door hun inhoudelijke sterkte, zijn vlotter in verband te brengen met andere metrics dan bereik. Sharing, maar ook lead generation of zelfs sales kunnen er een merkbare invloed van ondervinden. Als je content zelden excelleert, is het zeer moeilijk om de impact ervan tastbaar te maken.



14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.