Hoofdpunten

mobile content marketing
1809 Views

3 basistips om mobile in content marketing te integreren


Mobile was in de marketingsector lang een eeuwige belofte, maar de voorbije jaren werd duidelijk dat mobiele dragers stilaan toch hun beloftestatus aan het waarmaken zijn. Dat heeft ook zijn impact op digitale content marketing. Wie zijn strategie en planning laat rekening houden met de mogelijkheden van mobile kan daar zeer wel bij varen. Maar hoe stem je digitale content marketing het best af op mobile (of vice versa)?

Als sinds midden de jaren 2000 noemen trendwatchers mobile de grote belofte onder de marketingdragers. Vele jaren leidde die voorspelling tot een al even voorspelbare ontgoocheling. De eerste primitieve advertentieformaten voor mobile flopten, opt-in en privacy bleken grotere uitdagingen dan verwacht, technologie als bluetooth kon het tij maar een heel klein beetje keren.

Uiteindelijk waren het de doorbraak van de smartphone en de tablet plus de komst van sneller dataverkeer die mobile volledig op de kaart zetten. Ook in 2015 lijkt de groei nauwelijks te stuiten en dat beïnvloedt de interesse van de marketers positief.

De recente ‘2015 State of Marketing’ van Salesforce (bevraging bij 5.000 marketers mondiaal) toont aan dat een hoog aantal (90%) marketers overtuigd is van de return en meer dan de helft met een mobile team werkt. De andere resultaten leest u in dit rapport.

Mobile in de content marketing strategie

De verdere doorbraak van mobile heeft belangrijke gevolgen voor iedereen die met content marketing te maken heeft. Bedrijven die bij het analyseren van hun buyer personas vaststellen dat het nuttig is om content via mobile bij deze doelgroep(en) te verspreiden, hebben er belang bij om hun digitale content marketing strategie en planning af te stemmen op dit kanaal. Daarbij is het raadzaam om te vertrekken van enkele basisprincipes.

1. Benut de locatie

Klanten die mobiel op zoek gaan naar een oplossing voor een behoefte of een probleem, bevinden zich op een bepaalde locatie die vaak iets te maken heeft met de zoektocht. Denk maar aan een consument die in een elektrozaak voor het eerst een smart-tv ziet staan en beslist om via zijn smartphone uit te zoeken hoe ver de ontwikkeling van deze nieuwe generatie toestellen intussen is gevorderd.

Als elektronicafabrikant kan het dan lonen om de mobiele zoekgegevens goed te benutten in je content. Via Google Trends kan je perfect te weten komen in welke regio’s mensen een stijgende interesse voor dit product etaleren. Maar het gaat verder: ook de meest populaire zoekterm kan verschillen van regio tot regio en het kan mooie resultaten opleveren als je de content en de keywords afstemt op dergelijke voorkeuren.

Als het over keywords gaat, kan je ook al op een eerder niveau ingrijpen: mobiele zoekopdrachten kunnen andere keywords verkiezen dan niet-mobiele. Via een filter in Google Analytics kan je dit vrij eenvoudig te weten komen.

2. Vergemakkelijk consumptie en conversie

Via je smartpone inschrijven voor een nieuwsbrief of een ebook downloaden, is niet altijd even makkelijk. Hou daar rekening mee als je in je content marketing strategie doelstelling definieert voor je mobiele content.

Om conversie anders in te vullen, kan het bijvoorbeeld helpen om lead formulieren eenvoudiger te maken, enkel de strikt noodzakelijk info te vragen en die later via andere dragers uit te diepen. Technisch gezien kunnen automatische invullingen of dropdownmenus (in plaats van tekstvelden) soelaas brengen.

Ook andere elementen uit de content consumptie verdienen aandacht: zet links niet te dicht bij elkaar, laat voldoende aantikruimte tussen verwijzingen naar je andere kanalen (social media, websites,…) of naar een call to action.

3. Benut tekst én video

Zie mobile niet langer als een kanaal waar enkel tekstuele content een plek vindt. Volgens Nielsen is video intussen zelfs het meest populaire contentformat voor mobile. Wie beslist te investeren in video content en een doelgroep heeft die receptief is voor mobile, doet er goed aan om te voorzien in de mogelijkheid om deze content ook mobiel te verspreiden.

Dat hoeft echter niet altijd over lange YouTube-spots te gaan. Weet dat ook Vine of Instagram uitstekend geschikt zijn voor short video op mobiele dragers. De bedrijven die vandaag het voortouw nemen in mobile volgen overigens de omgekeerde weg, waarbij content eerst voor mobile wordt gemaakt en vervolgens aangepast voor distributie op niet-mobiele kanalen.









Recently Published

GDPR
»

De impact van GDPR op contentmarketing

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar ...

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...