Hoofdpunten

mobile content marketing
-31536000 de dagen max geleden
1527428340 de post dagen
2264 Views

3 basistips om mobile in content marketing te integreren


Mobile was in de marketingsector lang een eeuwige belofte, maar de voorbije jaren werd duidelijk dat mobiele dragers stilaan toch hun beloftestatus aan het waarmaken zijn. Dat heeft ook zijn impact op digitale content marketing. Wie zijn strategie en planning laat rekening houden met de mogelijkheden van mobile kan daar zeer wel bij varen. Maar hoe stem je digitale content marketing het best af op mobile (of vice versa)?

Als sinds midden de jaren 2000 noemen trendwatchers mobile de grote belofte onder de marketingdragers. Vele jaren leidde die voorspelling tot een al even voorspelbare ontgoocheling. De eerste primitieve advertentieformaten voor mobile flopten, opt-in en privacy bleken grotere uitdagingen dan verwacht, technologie als bluetooth kon het tij maar een heel klein beetje keren.

Uiteindelijk waren het de doorbraak van de smartphone en de tablet plus de komst van sneller dataverkeer die mobile volledig op de kaart zetten. Ook in 2015 lijkt de groei nauwelijks te stuiten en dat beïnvloedt de interesse van de marketers positief.

De recente ‘2015 State of Marketing’ van Salesforce (bevraging bij 5.000 marketers mondiaal) toont aan dat een hoog aantal (90%) marketers overtuigd is van de return en meer dan de helft met een mobile team werkt. De andere resultaten leest u in dit rapport.

Mobile in de content marketing strategie

De verdere doorbraak van mobile heeft belangrijke gevolgen voor iedereen die met content marketing te maken heeft. Bedrijven die bij het analyseren van hun buyer personas vaststellen dat het nuttig is om content via mobile bij deze doelgroep(en) te verspreiden, hebben er belang bij om hun digitale content marketing strategie en planning af te stemmen op dit kanaal. Daarbij is het raadzaam om te vertrekken van enkele basisprincipes.

1. Benut de locatie

Klanten die mobiel op zoek gaan naar een oplossing voor een behoefte of een probleem, bevinden zich op een bepaalde locatie die vaak iets te maken heeft met de zoektocht. Denk maar aan een consument die in een elektrozaak voor het eerst een smart-tv ziet staan en beslist om via zijn smartphone uit te zoeken hoe ver de ontwikkeling van deze nieuwe generatie toestellen intussen is gevorderd.

Als elektronicafabrikant kan het dan lonen om de mobiele zoekgegevens goed te benutten in je content. Via Google Trends kan je perfect te weten komen in welke regio’s mensen een stijgende interesse voor dit product etaleren. Maar het gaat verder: ook de meest populaire zoekterm kan verschillen van regio tot regio en het kan mooie resultaten opleveren als je de content en de keywords afstemt op dergelijke voorkeuren.

Als het over keywords gaat, kan je ook al op een eerder niveau ingrijpen: mobiele zoekopdrachten kunnen andere keywords verkiezen dan niet-mobiele. Via een filter in Google Analytics kan je dit vrij eenvoudig te weten komen.

2. Vergemakkelijk consumptie en conversie

Via je smartpone inschrijven voor een nieuwsbrief of een ebook downloaden, is niet altijd even makkelijk. Hou daar rekening mee als je in je content marketing strategie doelstelling definieert voor je mobiele content.

Om conversie anders in te vullen, kan het bijvoorbeeld helpen om lead formulieren eenvoudiger te maken, enkel de strikt noodzakelijk info te vragen en die later via andere dragers uit te diepen. Technisch gezien kunnen automatische invullingen of dropdownmenus (in plaats van tekstvelden) soelaas brengen.

Ook andere elementen uit de content consumptie verdienen aandacht: zet links niet te dicht bij elkaar, laat voldoende aantikruimte tussen verwijzingen naar je andere kanalen (social media, websites,…) of naar een call to action.

3. Benut tekst én video

Zie mobile niet langer als een kanaal waar enkel tekstuele content een plek vindt. Volgens Nielsen is video intussen zelfs het meest populaire contentformat voor mobile. Wie beslist te investeren in video content en een doelgroep heeft die receptief is voor mobile, doet er goed aan om te voorzien in de mogelijkheid om deze content ook mobiel te verspreiden.

Dat hoeft echter niet altijd over lange YouTube-spots te gaan. Weet dat ook Vine of Instagram uitstekend geschikt zijn voor short video op mobiele dragers. De bedrijven die vandaag het voortouw nemen in mobile volgen overigens de omgekeerde weg, waarbij content eerst voor mobile wordt gemaakt en vervolgens aangepast voor distributie op niet-mobiele kanalen.









Recently Published

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...