- Contentproductie
Mooie content marketing voorbeelden op Instagram
De mobiele fotodienst Instagram haalde recent het nieuws omdat het de grens van 300 miljoen gebruikers heeft overschreden. Daarmee steekt het Twitter (284 miljoen) voorbij en maakt het de investeringsdromen van Facebook bij de overname in 2012 (715 miljoen euro) stilaan waar. Maar ook op vlak van content marketing heeft het sociale netwerk zijn verdiensten. We verzamelden enkele mooie voorbeelden.
Eigenaar Facebook heeft zijn ervaring inzake paid media na de overname uitgerold op Instagram, maar de app blijft het ook goed doen bij merken er die met de nodige visuele elegantie hun eigen brand page vormgeven. Internationaal doen heel wat klinkende namen het intussen met groeiend succes. Waarin schuilt dat succes? Elk van de onderstaande merken is de fase voorbij waarin het louter foto’s van zijn producten in verschillende kaders post. Het gaat om mooie beelden die de promotie aan kant laten en mikken op engagement van de kijker.
Vijf knappe Instagram brandpages
Starbucks
http://instagram.com/p/werA7gxc8Y/?modal=true
De Amerikaanse koffiegigant Starbucks bouwt zijn Instagram-pagina op rond mensen. “Inspiring and nurturing the human spirit — one person, one cup, and one neighbourhood at a time”, laat Starbucks weten en die lijn trekt het door in het fotomateriaal. Heel veel mensen vind je op deze pagina en doorgaans zijn dat niet de personeelsleden van Starbucks, maar wel bezoekers. Achterliggende gedachte is dat het merk meer is dan het product. Starbucks is een ontmoetingsplaats en draait om mensen.
Adidas Originals
http://instagram.com/p/wYP_DvribK/?modal=true
Veel Instagrampagina’s focussen louter op esthetiek (veel automobielmerken doen het zo), maar net als Starbucks blinkt Adidas uit met een goed achterliggend idee. Het wil met zijn Instagrampagina diversiteit stimuleren en dat lukt wonderwel. De visuals tonen weliswaar het product, maar schuwen daarbij alle platte promotie en accentueren de diversiteit zeer nadrukkelijk. Visuele content marketing op zijn best.
Red Bull
http://instagram.com/p/woaYWllK_e/?modal=true
Dat ook Red Bull het fraai aanpakt op Instagram hoeft gezien de content marketing reputatie van het merk niet te verbazen. Alles waar Red Bull zich mee associeert, krijgt zijn plek: extreme sporten, leuke outdooractiviteiten en ook hier veel foto’s van de doelgroep waarmee het merk zich wil verbinden. Het eigen product is niet weggegomd, maar zal door de combinatie met de field aanwezigheid (Red Bull events en sponsoring) nog nauwelijks als pure reclame worden gezien.
Nike
Nog een te verwachten succesnummer is dat van Nike. Het merk heeft een groot historisch kapitaal op vlak van engagement en vult dat in met sterk fotomateriaal dat we op twee assen kunnen plaatsen. Nike topsporters uit basketbal, American football of andere sporten enerzijds, de onbekende maar gedreven Nike (Fuelband)-atleet anderzijds. Nike is ook op Instagram van en voor iedereen.
Nasa
Een van de toppagina’s op Instagram is die van ruimtevaartorganisatie NASA. Uiteraard is de NASA geen fmcg-brand dat in de verleiding kan komen om aan schaamteloze zelfpromotie te doen, maar het is wel een uitstekend voorbeeld van hoe je met een technologisch ingewikkelde bezigheid mensen kan boeien en engageren. De NASA pagina spreekt een breed publiek aan, maar houdt een les in voor B2B-marketers met Instagram-plannen: breng de fascinerende zijde van je activiteit in beeld.
Hoe Red Bull zijn content vleugels blijft geven
14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt
Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.