Hoofdpunten

2626 Views

Mooie content marketing voorbeelden op Instagram


De mobiele fotodienst Instagram haalde recent het nieuws omdat het de grens van 300 miljoen gebruikers heeft overschreden. Daarmee steekt het Twitter (284 miljoen) voorbij en maakt het de investeringsdromen van Facebook bij de overname in 2012 (715 miljoen euro) stilaan waar. Maar ook op vlak van content marketing heeft het sociale netwerk zijn verdiensten. We verzamelden enkele mooie voorbeelden.

Eigenaar Facebook heeft zijn ervaring inzake paid media na de overname uitgerold op Instagram, maar de app blijft het ook goed doen bij merken er die met de nodige visuele elegantie hun eigen brand page vormgeven. Internationaal doen heel wat klinkende namen het intussen met groeiend succes. Waarin schuilt dat succes? Elk van de onderstaande merken is de fase voorbij waarin het louter foto’s van zijn producten in verschillende kaders post. Het gaat om mooie beelden die de promotie aan kant laten en mikken op engagement van de kijker.

Vijf knappe Instagram brandpages

 

Starbucks

Good friends. Good laughs. #ThankfulThursday #regram @a.kela

A photo posted by Starbucks Coffee ☕ (@starbucks) on

De Amerikaanse koffiegigant Starbucks bouwt zijn Instagram-pagina op rond mensen. “Inspiring and nurturing the human spirit — one person, one cup, and one neighbourhood at a time”, laat Starbucks weten en die lijn trekt het door in het fotomateriaal. Heel veel mensen vind je op deze pagina en doorgaans zijn dat niet de personeelsleden van Starbucks, maar wel bezoekers. Achterliggende gedachte is dat het merk meer is dan het product. Starbucks is een ontmoetingsplaats en draait om mensen.

 

Adidas Originals

Veel Instagrampagina’s focussen louter op esthetiek (veel automobielmerken doen het zo), maar net als Starbucks blinkt Adidas uit met een goed achterliggend idee. Het wil met zijn Instagrampagina diversiteit stimuleren en dat lukt wonderwel. De visuals tonen weliswaar het product, maar schuwen daarbij alle platte promotie en accentueren de diversiteit zeer nadrukkelijk. Visuele content marketing op zijn best.

Red Bull

Rock solid. Riding Israel, Lost in the Holy Land #davidcachon #mtb

A photo posted by Red Bull (@redbull) on

Dat ook Red Bull het fraai aanpakt op Instagram hoeft gezien de content marketing reputatie van het merk niet te verbazen. Alles waar Red Bull zich mee associeert, krijgt zijn plek: extreme sporten, leuke outdooractiviteiten en ook hier veel foto’s van de doelgroep waarmee het merk zich wil verbinden. Het eigen product is niet weggegomd, maar zal door de combinatie met de field aanwezigheid (Red Bull events en sponsoring) nog nauwelijks als pure reclame worden gezien.

Nike

Don't let the summit be your peak. #justdoit

A photo posted by nike (@nike) on

Nog een te verwachten succesnummer is dat van Nike. Het merk heeft een groot historisch kapitaal op vlak van engagement en vult dat in met sterk fotomateriaal dat we op twee assen kunnen plaatsen. Nike topsporters uit basketbal, American football of andere sporten enerzijds, de onbekende maar gedreven Nike (Fuelband)-atleet anderzijds. Nike is ook op Instagram van en voor iedereen.

Nasa

RoboSimian and Surrogate are robots that were designed and built at our Jet Propulsion Laboratory in Pasadena, California. Surrogate was designed more like a human — with an upright spine, two arms and a head, standing about 4.5 feet (1.4 meters) tall and weighing about 200 pounds (90.7 kilograms). Its strength is in handling objects, and its flexible spine allows for extra manipulation capabilities. But the robot moves on tracks, which doesn't allow it to move over tall objects. A flight of stairs or a ladder would be problematic for Surrogate, for instance. RoboSimian is more ape-like, moving around on four limbs. It is better suited to travel over complicated terrain, including true climbing. In addition, Surrogate has only one set of "eyes" — two cameras that allow for stereo vision — mounted to its head. RoboSimian lacks a head but has up to seven sets of eyes, so it can see from its front, "stomach" and sides as well. Image Credit: JPL-Caltech #robots #nasa @NASAJPL

A photo posted by NASA (@nasa) on

Een van de toppagina’s op Instagram is die van ruimtevaartorganisatie NASA. Uiteraard is de NASA geen fmcg-brand dat in de verleiding kan komen om aan schaamteloze zelfpromotie te doen, maar het is wel een uitstekend voorbeeld van hoe je met een technologisch ingewikkelde bezigheid mensen kan boeien en engageren. De NASA pagina spreekt een breed publiek aan, maar houdt een les in voor B2B-marketers met Instagram-plannen: breng de fascinerende zijde van je activiteit in beeld.









Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...