Leadformulieren in ruil voor content: wanneer wel en niet?

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 03 december 2014 - 2053 Views

2053 Views

Een van de krachtige methodes om via content aan leadgeneration te doen, is het ruilen van interessante content voor persoonsgegevens. De geïnteresseerde bezoeker laat zijn gegevens na en kan vervolgens een ebook, whitepaper of video downloaden die hem verder helpt met een specifiek probleem. Maar voor welke content kan je gegevens in ruil vragen en voor welke doe je dat beter niet?

Veel bedrijven met een fraai aanbod aan interessante sectorcontent creëren op hun website een luik waar ze al hun publicaties verzamelen. Bij Mediaforta kan je naast de info op de blog bijvoorbeeld heel wat boeiende contentmarketinginfo terugvinden op de Mediaforta Academy. Zo’n sectie maakt het zowel voor een bedrijf als voor de lezers makkelijk om naast bijvoorbeeld een blog een vaste plek af te spreken waar je kan grasduinen in content. Eens bezoekers er op de juiste content stoten, wacht hen soms een formulier alvorens het downloaden kan beginnen (in de vakliteratuur heet dat overigens ‘content gating’). Voor het bedrijf is het een interessante manier om zijn klanten of prospecten beter te leren kennen, voor de invuller is het vaak maar een kleine gift als hij overtuigd is dat de content hem echt zal boeien. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je als onderneming aan elk stuk content een leadformulier moet koppelen. Te veel lead formulieren werken contraproductief en zorgen ervoor dat je finaal met minder data aan de slag zal kunnen dan wanneer je de lead formulieren op de juiste momenten en juiste plaatsen laat verschijnen.

Wanneer geen leadformulieren?

Leadformulieren zijn vooral uit den boze bij content die zich vroeg in de ‘customer journey’ situeert. Het gaat om content die ervoor moet zorgen dat de brand awareness stijgt, die geloofwaardigheid en vooral een eerste publiek moet opbouwen. In een te vroeg stadium al meteen met leadformulieren staan zwaaien is een te directe vorm van leadgeneration. Bovendien betekent interesse in die ‘vroege’ content niet meteen dat de lezer ervan ook achteraf daadwerkelijk in jouw producten zal geïnteresseerd raken. Hem of haar meteen met mails bombarderen omdat hij een blogpost las, is een brug te ver. Het best van al laat je die mensen met rust. Bovendien weten mensen heel goed dat het geven van contactdata gelijkstaat aan het krijgen van e-mails of andere contactnames. Als de brand awareness nog te zwak is, haakt de lezer snel af. Naast de content uit een vroeg stadium, is ook de content uit een laat stadium niet altijd geschikt voor de koppeling met leadformulieren. Uiteraard omdat je op dat moment al over heel wat data beschikt en andere kanalen voorhanden hebt om die (bijna-)klant nog beter te leren kennen. Maar het zou ook wringen: je verschaft in dit stadium van de customer journey zeer specifieke content zoals demo’s, prijzen, reviews van derde partijen of case studies van andere klanten. Het kan behoorlijk onnatuurlijk overkomen om ook deze content nog te koppelen aan een online vraag voor klantendata.

Wanneer wel leadformulieren?

Het vragen naar contactgegevens via leadformulieren is vooral weggelegd voor content in de middenfase van de customer journey. Het publiek is vertrouwd met het merk of de onderneming, staat klaar om een zeker engagement te tonen en is bereid om gegevens te geven in ruil voor meer interessante content. Het gaat om content die vaak zeer specifiek een probleem oplost en die schaarser is (moeilijker te vinden op andere plekken). Denk aan e-books, een ROI-calculator op maat van je sector, een analistenrapport, een video-opname met een bekende spreker, enzovoort. Eens bezoekers een leadformulier hebben ingevuld is het belangrijk om hen op korte termijn nieuwe vergelijkbare content te bezorgen. Ze moeten het gevoel krijgen dat de ruil van gegevens voor content echt meerwaarde oplevert. Het mag niet enkel blijven bij het verzamelen van data en het starten van een salesproces.









Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

DCMC2018
»

DCMC2018 maakt zijn programma bekend

Het Digital Content Marketing Congress van Mediaforta, dat dit jaar ...

video
»

Hoe zet je video efficiënt in op LinkedIn?

In hun contentdistributie hebben bedrijven video lang geassocieerd ...

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...