Hoofdpunten

Mediaforta
1645 Views

Leadformulieren in ruil voor content: wanneer wel en niet?


Een van de krachtige methodes om via content aan leadgeneration te doen, is het ruilen van interessante content voor persoonsgegevens. De geïnteresseerde bezoeker laat zijn gegevens na en kan vervolgens een ebook, whitepaper of video downloaden die hem verder helpt met een specifiek probleem. Maar voor welke content kan je gegevens in ruil vragen en voor welke doe je dat beter niet?

Veel bedrijven met een fraai aanbod aan interessante sectorcontent creëren op hun website een luik waar ze al hun publicaties verzamelen. Bij Mediaforta kan je naast de info op de blog bijvoorbeeld heel wat boeiende contentmarketinginfo terugvinden op de Mediaforta Academy. Zo’n sectie maakt het zowel voor een bedrijf als voor de lezers makkelijk om naast bijvoorbeeld een blog een vaste plek af te spreken waar je kan grasduinen in content. Eens bezoekers er op de juiste content stoten, wacht hen soms een formulier alvorens het downloaden kan beginnen (in de vakliteratuur heet dat overigens ‘content gating’). Voor het bedrijf is het een interessante manier om zijn klanten of prospecten beter te leren kennen, voor de invuller is het vaak maar een kleine gift als hij overtuigd is dat de content hem echt zal boeien. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je als onderneming aan elk stuk content een leadformulier moet koppelen. Te veel lead formulieren werken contraproductief en zorgen ervoor dat je finaal met minder data aan de slag zal kunnen dan wanneer je de lead formulieren op de juiste momenten en juiste plaatsen laat verschijnen.

Wanneer geen leadformulieren?

Leadformulieren zijn vooral uit den boze bij content die zich vroeg in de ‘customer journey’ situeert. Het gaat om content die ervoor moet zorgen dat de brand awareness stijgt, die geloofwaardigheid en vooral een eerste publiek moet opbouwen. In een te vroeg stadium al meteen met leadformulieren staan zwaaien is een te directe vorm van leadgeneration. Bovendien betekent interesse in die ‘vroege’ content niet meteen dat de lezer ervan ook achteraf daadwerkelijk in jouw producten zal geïnteresseerd raken. Hem of haar meteen met mails bombarderen omdat hij een blogpost las, is een brug te ver. Het best van al laat je die mensen met rust. Bovendien weten mensen heel goed dat het geven van contactdata gelijkstaat aan het krijgen van e-mails of andere contactnames. Als de brand awareness nog te zwak is, haakt de lezer snel af. Naast de content uit een vroeg stadium, is ook de content uit een laat stadium niet altijd geschikt voor de koppeling met leadformulieren. Uiteraard omdat je op dat moment al over heel wat data beschikt en andere kanalen voorhanden hebt om die (bijna-)klant nog beter te leren kennen. Maar het zou ook wringen: je verschaft in dit stadium van de customer journey zeer specifieke content zoals demo’s, prijzen, reviews van derde partijen of case studies van andere klanten. Het kan behoorlijk onnatuurlijk overkomen om ook deze content nog te koppelen aan een online vraag voor klantendata.

Wanneer wel leadformulieren?

Het vragen naar contactgegevens via leadformulieren is vooral weggelegd voor content in de middenfase van de customer journey. Het publiek is vertrouwd met het merk of de onderneming, staat klaar om een zeker engagement te tonen en is bereid om gegevens te geven in ruil voor meer interessante content. Het gaat om content die vaak zeer specifiek een probleem oplost en die schaarser is (moeilijker te vinden op andere plekken). Denk aan e-books, een ROI-calculator op maat van je sector, een analistenrapport, een video-opname met een bekende spreker, enzovoort. Eens bezoekers een leadformulier hebben ingevuld is het belangrijk om hen op korte termijn nieuwe vergelijkbare content te bezorgen. Ze moeten het gevoel krijgen dat de ruil van gegevens voor content echt meerwaarde oplevert. Het mag niet enkel blijven bij het verzamelen van data en het starten van een salesproces.









Recently Published

»

Animatie laten maken? Hoe nu verder?

Je hebt een animatie laten maken om jouw verhaal of concept te ...

»

PepsiCo financiert zijn marketing (deels) met content

Content maken evolueert voor veel multinationale merken naar een ...

whatsapp business
»

Content via WhatsApp: KLM toont de weg

Als contentmarketeer kan je voortaan ook WhatsApp aan je kanalenmix ...

GDPR
»

De impact van GDPR op contentmarketing

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar ...

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...