Hoofdpunten

interne content distributie
-31536000 de dagen max geleden
1529494080 de post dagen
2624 Views

Interne content distributie: de adder onder het gras


Content creëer je als onderneming in de eerste plaats om klanten of toekomstige klanten te helpen bij het invullen van een concrete informatiebehoefte of het oplossen van een concreet probleem. Juiste instelling, maar ze bevat – zeker voor grotere organisaties – een belangrijke valkuil. De content moet ook intern doorsijpelen, zodat elke werknemer (en zeker zij die klantencontact hebben) op dezelfde inhoudelijke lijn blijven. Hoe pak je dat het best aan?

Als autofabrikant stel je vast dat veel potentiële kopers op zoek zijn naar informatie over technologie die zuinig rijden mogelijk maakt. In plaats van of naast een promotiecampagne over je eigen technologie, start je met het produceren van content voor paid, owned en earned media over alles wat zuinig rijden te maken heeft. Op die manier help je lezers en kijkers bij vraagstukken over het onderwerp, engageer je hen en werk je aan je positionering als merk. En vroeg of laat komt het publiek dat je opbouwde in contact met jouw productoplossingen. Content marketing pur sang, die zoals het hoort zeer gericht is op wat de doelgroep wil vernemen over zuinig rijden.

Aan dit proces koppel je vaak een reeks van technieken om de content die je creëert zo efficiënt mogelijk te verspreiden bij de doelgroep. Een vaak over het hoofd gezien onderdeel van die doelgroep, bevindt zich echter binnen de muren van je eigen bedrijf. Eens de focus scherp staat, ontwikkel je als onderneming vaak aan gestaag ritme content, maar het is elementair dat ook intern iedereen op de hoogte blijft van wat je online predikt.

De reden is duidelijk: als je klanten meeneemt in een bepaalde denkrichting en als bedrijf kiest voor een positie en een uitstraling rond bepaalde topics, dan is het cruciaal dat klanten bij ‘live’ contact werknemers spreken die op dezelfde golflengte zitten. Een klant die heel veel heeft gelezen over zuinig rijden en tijdens een opendeurdag bij een van je dealers op een verkoper botst die nauwelijks kaas heeft gegeten van het onderwerp, zal twijfelen aan de oprechtheid van de content die je hebt verspreid. Als de werknemers die in contact komen met je klanten niet op de hoogte zijn van de content die je hebt verspreid, ondermijnt dat altijd de geloofwaardigheid van je content.

Interne content distributie

Om dat euvel te verhelpen, kan het volstaan om aan de externe distributiebenadering een even efficiënte interne distributie te koppelen. Efficiëntie houdt in dit geval meer in dan iedereen ‘verplichten’ om je blog te lezen. Enkele vaak gebruikte technieken:

1. Alert e-mails. Verzend ook intern een alert mail elke keer nieuwe content online komt. Integreer een korte inleiding en leg uit voor welke klanten of prospecten (denk in buyer personas) deze content zeer relevant is en bijgevolg ook voor welke werknemers de nieuwe creatie behoorlijk belangrijk is.

2. Integratie in alle interne communicatie. Een seminarie, een workshop, een brainstormsessie, een wekelijks intern actua-overzicht, de wekelijkse speech van de CEO,… het pallet aan interne communicatiemiddelen in een bedrijf is breed. Benut die diversiteit om de nieuwe content die je als bedrijf hebt verspreid aan te kondigen en kort uit te leggen. Laat werknemers voelen dat de content een concreet werkmiddel van je organisatie is.

3. Stimuleer toepassing van de content. Maar laat het niet bij het aankondigen alleen. Meer dan wijzen op de aanwezigheid van die nieuwe content is het belangrijk om het gebruik ervan te stimuleren. Geef tijdens interne workshops of brainstorms voorbeelden van hoe werknemers de content kunnen integreren in hun dagelijkse activiteiten. Schets het strategische kader (waarom maken we deze content en voor wie) en maak content van daaruit toepasbaar voor elke werknemer (of toch minstens voor de werknemers die frequent in contact komen met je klanten).









Recently Published

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...