Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1529829300 de post dagen
1977 Views

Content design: het oog wil ook wat


Bij het uitwerken van een content strategie en een content planning ligt het accent volkomen terecht op de inhoud. In de slipstream van de inhoudelijke keuzes is het echter ook belangrijk om een visie op de vormgeving of het content design te ontwikkelen. Net als bij de inhoud is je doelgroep de basis voor die reflectie.

Nadenken over content design vertrekt net als de content zelf vanuit de buyer personas die je in je content strategie definieert. Het opleidingsniveau, hun voorkennis en hun huidige functie bepalen mee hoe een e-mail, een blog of een whitepaper er moet uitzien. Ga na hoe andere media of andere bedrijven een vergelijkbare doelgroep grafisch aanspreken en koppel dat aan interne feedback van verkoop- of productverantwoordelijken die contact onderhouden met je specifieke doelgroepen. Met die inzichten en met de al bestaande design elementen (een logo, een huisstijl, een brand guide,…) kan je aan de slag. Ofwel intern, ofwel en zoals het steeds vaker gebeurd met de steun van een externe specialist. Die zorgen vaak voor een frisse of bredere kijk op het al bestaande materiaal en op de nieuwe inzichten. Zo’n proces verloopt doorgaans in enkele stappen.

Content design is een werkwoord

Bezorg de designer een stuk afgewerkte content en voeg een basisidee over het content design toe. Dat is vaak niet evident, niet iedereen heeft een grafisch inzicht, maar goede voorbeelden van grafieken, fotografie of lettertypes kunnen een prima eerste aanzet vormen. Geef ook informatie mee over de doelgroep of doelgroepen, zodat de designer weet tot wie hij zich richt. Als antwoord kan je de designer vragen om twee of drie concepten uit te testen voor hetzelfde stuk content (of een deel ervan). Definieer op basis daarvan zo exact mogelijke bemerkingen en vraag de designer om nu enkele echte stijlen te ontwikkelen. Laat de stijlen enkele malen heen en weer gaan en geef aan welke stijlelementen het best bij je content, medium of doelgroep passen, maar gooi het overige werk niet weg. Voor nieuwe content projecten of nog te ontwikkelen owned media kunnen de andere stijlelementen van groot nut zijn.

Tips bij content design

Een eigen content stijl (algemeen, per medium, per doelgroep) laten ontwikkelen, betekent niet automatisch dat elk stuk content grafisch automatisch in de plooi valt. We geven enkele basistips mee die het eindresultaat al gevoelig kunnen beïnvloeden.

1. Consistente titels en tussentitels. Let erop dat het uitzicht van alle titels of tussentitels van een tekst (hoe kort of hoe lang die ook is) herkenbaar is. Een lezer moet op basis van het design meteen kunnen zien waar in het stuk hij zich bevindt.

2. Coherente fotografie. De keuze van de foto’s hangt in de eerste plaats samen met de inhoud, maar vervolgens kan je ook nagaan of foto’s grafisch passen bij stijlen en grafische thema’s.

3. Stem tekst en designkeuzes op elkaar af. Vaak verwijst de tekst naar grafische elementen, zoals een infographic of een beeld. Let erop dat deze correct blijven, denk maar aan de ‘de foto hiernaast’ die uiteindelijk erboven of eronder belandt.

4. Zoek ‘verloren’ tekst. Een grafisch zeer storend element zijn woorden of woordgroepjes die ergens verloren zweven. Denk maar aan de laatste twee woorden van de inleiding van een blogpost die onder de foto naast de inleiding terechtkomen. Werk deze woorden weg, indien nodig door de tekst wat in te korten of uit te breiden.

5. Verifieer de bedrijfselementen. Ga na of typische elementen zoals een logo of een boilerplate goed zijn weergegeven: in de meest recente vorm, op de juiste plaats, enzovoort.

6. Respecteer de logica van langere documenten. Maak je langere content, zoals een ebook, dan is het goed om de logica te controleren. Vermijd bijvoorbeeld onlogische pagina-overgangen (een titel op de laatste lijn bijvoorbeeld) en controleer of paginanummers overeenstemmen met de inhoudstafel.









Recently Published

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...