Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Content design: het oog wil ook wat

Bij het uitwerken van een content strategie en een content planning ligt het accent volkomen terecht op de inhoud. In de slipstream van de inhoudelijke keuzes is het echter ook belangrijk om een visie op de vormgeving of het content design te ontwikkelen. Net als bij de inhoud is je doelgroep de basis voor die reflectie.

Nadenken over content design vertrekt net als de content zelf vanuit de buyer personas die je in je content strategie definieert. Het opleidingsniveau, hun voorkennis en hun huidige functie bepalen mee hoe een e-mail, een blog of een whitepaper er moet uitzien. Ga na hoe andere media of andere bedrijven een vergelijkbare doelgroep grafisch aanspreken en koppel dat aan interne feedback van verkoop- of productverantwoordelijken die contact onderhouden met je specifieke doelgroepen. Met die inzichten en met de al bestaande design elementen (een logo, een huisstijl, een brand guide,…) kan je aan de slag. Ofwel intern, ofwel en zoals het steeds vaker gebeurd met de steun van een externe specialist. Die zorgen vaak voor een frisse of bredere kijk op het al bestaande materiaal en op de nieuwe inzichten. Zo’n proces verloopt doorgaans in enkele stappen.

> Lees ook: Visual design voor B2B-content is niet te onderschatten

Content design is een werkwoord

Bezorg de designer een stuk afgewerkte content en voeg een basisidee over het content design toe. Dat is vaak niet evident, niet iedereen heeft een grafisch inzicht, maar goede voorbeelden van grafieken, fotografie of lettertypes kunnen een prima eerste aanzet vormen. Geef ook informatie mee over de doelgroep of doelgroepen, zodat de designer weet tot wie hij zich richt. Als antwoord kan je de designer vragen om twee of drie concepten uit te testen voor hetzelfde stuk content (of een deel ervan). Definieer op basis daarvan zo exact mogelijke bemerkingen en vraag de designer om nu enkele echte stijlen te ontwikkelen. Laat de stijlen enkele malen heen en weer gaan en geef aan welke stijlelementen het best bij je content, medium of doelgroep passen, maar gooi het overige werk niet weg. Voor nieuwe content projecten of nog te ontwikkelen owned media kunnen de andere stijlelementen van groot nut zijn.

Tips bij content design

Een eigen content stijl (algemeen, per medium, per doelgroep) laten ontwikkelen, betekent niet automatisch dat elk stuk content grafisch automatisch in de plooi valt. We geven enkele basistips mee die het eindresultaat al gevoelig kunnen beïnvloeden.

1. Consistente titels en tussentitels. Let erop dat het uitzicht van alle titels of tussentitels van een tekst (hoe kort of hoe lang die ook is) herkenbaar is. Een lezer moet op basis van het design meteen kunnen zien waar in het stuk hij zich bevindt.

2. Coherente fotografie. De keuze van de foto’s hangt in de eerste plaats samen met de inhoud, maar vervolgens kan je ook nagaan of foto’s grafisch passen bij stijlen en grafische thema’s.

3. Stem tekst en designkeuzes op elkaar af. Vaak verwijst de tekst naar grafische elementen, zoals een infographic of een beeld. Let erop dat deze correct blijven, denk maar aan de ‘de foto hiernaast’ die uiteindelijk erboven of eronder belandt.

4. Zoek ‘verloren’ tekst. Een grafisch zeer storend element zijn woorden of woordgroepjes die ergens verloren zweven. Denk maar aan de laatste twee woorden van de inleiding van een blogpost die onder de foto naast de inleiding terechtkomen. Werk deze woorden weg, indien nodig door de tekst wat in te korten of uit te breiden.

5. Verifieer de bedrijfselementen. Ga na of typische elementen zoals een logo of een boilerplate goed zijn weergegeven: in de meest recente vorm, op de juiste plaats, enzovoort.

6. Respecteer de logica van langere documenten. Maak je langere content, zoals een ebook, dan is het goed om de logica te controleren. Vermijd bijvoorbeeld onlogische pagina-overgangen (een titel op de laatste lijn bijvoorbeeld) en controleer of paginanummers overeenstemmen met de inhoudstafel.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.