Hoofdpunten

1528 Views

Paid placements tussen inbound en outbound marketing


pay good placementPaid placements zijn stukken digitale content die je als onderneming zelf maakt of laat maken en vervolgens tegen betaling een goede plek bezorgt op een medium naar keuze. Naast de content via owned media en earned media, zit deze paid media techniek in de lift. De betalende plaatsingen duiken zelfs al op in vroege lijstjes met content marketing trends voor 2015. Maar doet u met paid placements nu aan inbound marketing of toch weer aan traditionele outbound marketing?

Dat paid placements nu al opduiken in de trendlijsten voor 2015 heeft een goede technische reden. Voor een keer gaan we niet voort op de voorspellende gaven van de trendwatchers, maar wel op pure wiskunde. De veranderende algoritmes van de sociale netwerken zorgen er immers voor dat betalende content een grotere kans te beurt valt om gezien te worden. En omdat niet elk bedrijf elke week drie stukken content kan publiceren die qua kwaliteit mijlenver boven de concurrentie uitstijgen, zal in de zoektocht naar een groter publiek het belang van paid placements alleen maar toenemen. Of als we de reden even buiten de content producent zoeken: Facebook, LinkedIn, Twitter of Pinterest bouwen elk aan hun eigen verdienmodel en betaalde plaatsingen zijn een belangrijke hoeksteen in hun business model voor de komende jaren. Dat neemt echter niet weg dat paid placements ook goede content moet bevatten. In wezen moet die even goed zijn als de content die je niet betalend verspreidt. Wie zijn betalende plaatsing wil laten renderen, kan er zich echt niet met een goedkoop filmpje vanaf maken en hopen dat de goede plaats de rest zal doen.

Paid placements als outbound marketing

Als digitale content marketingtechniek schurken de paid placements het dichtst van alle mogelijkheden aan tegen de traditionele outbound marketing. Ook daar koop je als adverteerder ruimte in een bepaald medium, je betaalt al naar gelang de bevoorrechte positie die je boodschap krijgt en kan vooraf min of meer inschatten wat de impact op je bereik zal zijn. Toch opent dat laatste element de doos van pandora. Op het moment dat digitale content marketing gekoppeld wordt aan het kopen van bereik (of van shares, of zelfs van leads) komt de fundamentele marketingreflex van inbound marketing enigszins op de helling te staan. De verleiding is op dat moment groot om uit te gaan van een zeker publiek dat op jouw boodschap zit te wachten. Die reflex is te vermijden, wat niet wegneemt dat paid placements zonder die reflex zeer nuttig kunnen zijn: ze helpen bij de investering om je content op de juiste plaats weer te geven.

Paid placements als inbound marketingpaid placement mercedes

Als die invalshoek overeind blijft, kunnen betaalde plaatsingen ten volle hun rol spelen als inbound markting tool. Dat blijft het zolang de content productie en distributie vertrekt vanuit de idee dat je met de content een probleem van je doelgroep oplost zonder meteen je eigen producten te promoten. En dat je op die manier een publiek aanspreekt dat zelf op zoek is naar een oplossing. Dat publiek vindt jouw onderneming (en niet omgekeerd) en dankzij paid placements vindt het jouw onderneming gewoon een tikje vlotter. In zijn beste vorm spelen de betaalde contentplaatsingen dus de rol van SEO: een bijkomende investering die de vindbaarheid van je content verhoogt.

Daarom geven nog voor het eindejaar en nog voor de grote boom aan trends voor 2015 al graag het advies mee: u betaalt voor de plaatsing, maar niet voor het succes. Dat succes kan bij echte inbound marketing enkel van de kwaliteit van de content zelf komen.

Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...