Paid placements tussen inbound en outbound marketing

Redactie Mediaforta

Artikel door:
Redactie Mediaforta - 07 oktober 2014 - 2299 Views

2299 Views

pay good placementPaid placements zijn stukken digitale content die je als onderneming zelf maakt of laat maken en vervolgens tegen betaling een goede plek bezorgt op een medium naar keuze. Naast de content via owned media en earned media, zit deze paid media techniek in de lift. De betalende plaatsingen duiken zelfs al op in vroege lijstjes met content marketing trends voor 2015. Maar doet u met paid placements nu aan inbound marketing of toch weer aan traditionele outbound marketing?

Dat paid placements nu al opduiken in de trendlijsten voor 2015 heeft een goede technische reden. Voor een keer gaan we niet voort op de voorspellende gaven van de trendwatchers, maar wel op pure wiskunde. De veranderende algoritmes van de sociale netwerken zorgen er immers voor dat betalende content een grotere kans te beurt valt om gezien te worden. En omdat niet elk bedrijf elke week drie stukken content kan publiceren die qua kwaliteit mijlenver boven de concurrentie uitstijgen, zal in de zoektocht naar een groter publiek het belang van paid placements alleen maar toenemen. Of als we de reden even buiten de content producent zoeken: Facebook, LinkedIn, Twitter of Pinterest bouwen elk aan hun eigen verdienmodel en betaalde plaatsingen zijn een belangrijke hoeksteen in hun business model voor de komende jaren. Dat neemt echter niet weg dat paid placements ook goede content moet bevatten. In wezen moet die even goed zijn als de content die je niet betalend verspreidt. Wie zijn betalende plaatsing wil laten renderen, kan er zich echt niet met een goedkoop filmpje vanaf maken en hopen dat de goede plaats de rest zal doen.

Paid placements als outbound marketing

Als digitale content marketingtechniek schurken de paid placements het dichtst van alle mogelijkheden aan tegen de traditionele outbound marketing. Ook daar koop je als adverteerder ruimte in een bepaald medium, je betaalt al naar gelang de bevoorrechte positie die je boodschap krijgt en kan vooraf min of meer inschatten wat de impact op je bereik zal zijn. Toch opent dat laatste element de doos van pandora. Op het moment dat digitale content marketing gekoppeld wordt aan het kopen van bereik (of van shares, of zelfs van leads) komt de fundamentele marketingreflex van inbound marketing enigszins op de helling te staan. De verleiding is op dat moment groot om uit te gaan van een zeker publiek dat op jouw boodschap zit te wachten. Die reflex is te vermijden, wat niet wegneemt dat paid placements zonder die reflex zeer nuttig kunnen zijn: ze helpen bij de investering om je content op de juiste plaats weer te geven.

Paid placements als inbound marketingpaid placement mercedes

Als die invalshoek overeind blijft, kunnen betaalde plaatsingen ten volle hun rol spelen als inbound markting tool. Dat blijft het zolang de content productie en distributie vertrekt vanuit de idee dat je met de content een probleem van je doelgroep oplost zonder meteen je eigen producten te promoten. En dat je op die manier een publiek aanspreekt dat zelf op zoek is naar een oplossing. Dat publiek vindt jouw onderneming (en niet omgekeerd) en dankzij paid placements vindt het jouw onderneming gewoon een tikje vlotter. In zijn beste vorm spelen de betaalde contentplaatsingen dus de rol van SEO: een bijkomende investering die de vindbaarheid van je content verhoogt.

Daarom geven nog voor het eindejaar en nog voor de grote boom aan trends voor 2015 al graag het advies mee: u betaalt voor de plaatsing, maar niet voor het succes. Dat succes kan bij echte inbound marketing enkel van de kwaliteit van de content zelf komen.

Redactie Mediaforta

Artikel door Redactie Mediaforta

Mediaforta Redactie bestaat uit een team van professionele marketingjournalisten. De redactie scant voor de lezers van deze blog de actualiteit op vlak van content marketing en bundelt de beschikbare informatie tot nuttige artikels die marketers helpen bij het uitwerken en uitvoeren van hun content marketing plannen en strategie.

Bekijk het profiel van de auteur.

Recently Published

content planning
»

Zo leer je deadlines voor content bepalen

Content plannen is deadlines stellen en respecteren. Klinkt ...

digital marketeer
»

Digital marketeer in vier vragen: Gerben De Moor

Eerder legden we al uit hoe een digital marketeer binnen je content ...

digital marketeer
»

Wat doet de digital marketeer in je digitaal contentteam?

Binnen je contentteam is plaats voor uiteenlopende profielen, maar de ...

content organigram
»

Met welke interne organisatie kan je content maken?

Als je als bedrijf content wil maken, dan heb je daarvoor de juiste ...

Content marketing bedrijf
»

Hoe zoek en vind ik een goed contentmarketingagentschap?

In het uitgebreide landschap van communicatiebedrijven is het niet ...

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...