Hoofdpunten

-31536000 de dagen max geleden
1524656640 de post dagen
2195 Views

Paid placements tussen inbound en outbound marketing


pay good placementPaid placements zijn stukken digitale content die je als onderneming zelf maakt of laat maken en vervolgens tegen betaling een goede plek bezorgt op een medium naar keuze. Naast de content via owned media en earned media, zit deze paid media techniek in de lift. De betalende plaatsingen duiken zelfs al op in vroege lijstjes met content marketing trends voor 2015. Maar doet u met paid placements nu aan inbound marketing of toch weer aan traditionele outbound marketing?

Dat paid placements nu al opduiken in de trendlijsten voor 2015 heeft een goede technische reden. Voor een keer gaan we niet voort op de voorspellende gaven van de trendwatchers, maar wel op pure wiskunde. De veranderende algoritmes van de sociale netwerken zorgen er immers voor dat betalende content een grotere kans te beurt valt om gezien te worden. En omdat niet elk bedrijf elke week drie stukken content kan publiceren die qua kwaliteit mijlenver boven de concurrentie uitstijgen, zal in de zoektocht naar een groter publiek het belang van paid placements alleen maar toenemen. Of als we de reden even buiten de content producent zoeken: Facebook, LinkedIn, Twitter of Pinterest bouwen elk aan hun eigen verdienmodel en betaalde plaatsingen zijn een belangrijke hoeksteen in hun business model voor de komende jaren. Dat neemt echter niet weg dat paid placements ook goede content moet bevatten. In wezen moet die even goed zijn als de content die je niet betalend verspreidt. Wie zijn betalende plaatsing wil laten renderen, kan er zich echt niet met een goedkoop filmpje vanaf maken en hopen dat de goede plaats de rest zal doen.

Paid placements als outbound marketing

Als digitale content marketingtechniek schurken de paid placements het dichtst van alle mogelijkheden aan tegen de traditionele outbound marketing. Ook daar koop je als adverteerder ruimte in een bepaald medium, je betaalt al naar gelang de bevoorrechte positie die je boodschap krijgt en kan vooraf min of meer inschatten wat de impact op je bereik zal zijn. Toch opent dat laatste element de doos van pandora. Op het moment dat digitale content marketing gekoppeld wordt aan het kopen van bereik (of van shares, of zelfs van leads) komt de fundamentele marketingreflex van inbound marketing enigszins op de helling te staan. De verleiding is op dat moment groot om uit te gaan van een zeker publiek dat op jouw boodschap zit te wachten. Die reflex is te vermijden, wat niet wegneemt dat paid placements zonder die reflex zeer nuttig kunnen zijn: ze helpen bij de investering om je content op de juiste plaats weer te geven.

Paid placements als inbound marketingpaid placement mercedes

Als die invalshoek overeind blijft, kunnen betaalde plaatsingen ten volle hun rol spelen als inbound markting tool. Dat blijft het zolang de content productie en distributie vertrekt vanuit de idee dat je met de content een probleem van je doelgroep oplost zonder meteen je eigen producten te promoten. En dat je op die manier een publiek aanspreekt dat zelf op zoek is naar een oplossing. Dat publiek vindt jouw onderneming (en niet omgekeerd) en dankzij paid placements vindt het jouw onderneming gewoon een tikje vlotter. In zijn beste vorm spelen de betaalde contentplaatsingen dus de rol van SEO: een bijkomende investering die de vindbaarheid van je content verhoogt.

Daarom geven nog voor het eindejaar en nog voor de grote boom aan trends voor 2015 al graag het advies mee: u betaalt voor de plaatsing, maar niet voor het succes. Dat succes kan bij echte inbound marketing enkel van de kwaliteit van de content zelf komen.

Recently Published

podcast
»

De opmars van de podcast

Als medium om content te verspreiden, is de podcast zeker geen ...

voice searcg
»

Je content afstemmen op voice search, moet dat nu al?

In SEO is voice search zonder twijfel één van de hot topics van het ...

podcast
»

De content comeback van Lance Armstrong

Dopingzondaar Lance Armstrong timmert na vijf jaar op de blaren terug ...

webleads
»

Hoe meet je of je voldoende webleads binnenhaalt?

Het genereren van webleads is zeer vaak een vaste waarde wanneer ...

social selling
»

Aan de slag met social selling

Volgens LinkedIn Sales Solutions is social selling voor verkoopteams ...

marketing dashboard
»

Hoe volg je content KPI’s op met een dashboard?

Bij een goede contentmarketingstrategie horen KPI’s (key ...

featured snippet
»

Featured snippets: zo kaap je ‘positie 0’ in de zoekrankings

Merkte je ook al dat Google zijn zoekresultaten vaak start met een ...

meta description lengte
»

Google gaat voor een langere meta description

Al gemerkt? In de zoekresultaten van Google staat meer uitleg onder ...

robot
»

Met een robot naar sterkere content, kan dat?

Met een nieuw jaar voor de deur blikken we graag vooruit. Niet met ...