Hoofdpunten

1572 Views

Hoe bouw je een community met content?


Veel bedrijven willen maar wat graag een (klanten)community opbouwen met de hulp van content. Een hechte community kan een schat aan informatie en feedback opleveren, maar draagt ook bij tot wat je als onderneming met je content finaal wil bereiken. Toch is het bouwen ervan een geduldig proces met enkele belangrijke angeltjes. We geven de vijf grote tips mee voor het bouwen van een community.

Bij het definiëren van de zakelijke objectieven van een content marketing strategie monden de meeste denkpistes uit in een doelstelling die aanleunt bij ofwel meerverkoop of imagoverbetering. Toch loopt de lijn tussen strategie en business target niet altijd even rechtstreeks. Een van de populaire marketingdoelstellingen die als tussenstation bij deze denkoefening naar voor komt, is het bouwen van een community. Die community kan er zowel op gericht zijn om het beeld van een onderneming bij te schaven als op sales. Maar in beide gevallen zijn er aantal belangrijke voorwaarden nodig om van een community te kunnen spreken. Het opbouwen van een respectabel bereik staat niet gelijk aan het hebben van een community. Een community draait rond interactie met een welgekozen groep van lezers of kijkers die zich rond jouw merk verzamelen. En die van daaruit interessante informatie aanleveren voor jouw onderneming of even interessante content uitdragen over jouw merk. Maar hoe plant je de zaadjes voor de ontwikkeling van zo’n succesvolle community?

1. Maak community-gevoelige content prioritair

Niet elk type content leent zich even goed tot het opbouwen van een community. Let wel: met content die dat niet doet, is kwalitatief doorgaans niets mis. Maar een bedrijf dat echt op community building mikt, doet er goed aan enkele types content een belangrijke plaats te geven. Specialisten adviseren zonder uitzondering het gebruik van reviews en praktische onderwerpen (how to) om een zekere getrouwheid op te bouwen. Ook gastbloggers met een zekere autoriteit zijn een goed startpunt, net als case studies.

2. Betrek influencers bij je community

Een community is op termijn zeer positief voor de autoriteit van de eigenaar ervan. Als die autoriteit nog afwezig is, kan het helpen om influencers bij je initiatieven te betrekken. De definitie van zo’n samenwerking gaat breder dan het al aangehaalde gastbloggen. Geef hen een rol in het aanleveren van ideeën, in de content productie of in het genereren van trafiek naar je website. Zorg in dat kader voor een content filosofie die ook hen overtuigt: bedrijven die goed kunnen aantonen hoe ze hun sector met content vooruit willen helpen, zullen sneller de medewerking van notoire influencers krijgen.

3. Bouw steen voor steen

Zeker in de opstartfase kan community building nog geen geautomatiseerd proces zijn. Je bouwt een community het best steen voor steen op. Spreek leden persoonlijk aan en in de beginfase, bij die eerste tien of vijftien leden, kan dat perfect via 1-op-1 mails bij voorbeeld. Hoe groter de groep wordt, hoe groter de uitdaging om dat vol te houden, maar op een bepaald moment neemt een viraal effect tussen de leden onderling die ‘persoonlijke’ touch ten dele over. Op zo’n moment kan een deel van de content distributie met een gerust gemoed al in de handen van automatiseringspakketten gegeven worden om de schaal verder uit te bouwen.

4. Varieer qua media maar zorg voor een ankerpunt

Een community heeft een ankerpunt nodig. Vaak is dat dat een blog, maar het kan net zo goed een groep op LinkedIn of een Facebookpagina zijn. Laat dat voor de leden van je community het startpunt zijn, maar benut de mogelijkheid om hen van daaruit naar het volledige pallet van owned mediakanalen te trekken. Laat je community regelmatig iets nieuws ontdekken op een andere plek en koppel dat terug naar het centrale kanaal. Denk in dat kader ook evenementieel, organiseer webinars of andere initiatieven op een afgesproken moment. Online als dat aansluit bij je business, maar ook offline als je voldoende schaalgrootte hebt opgebouwd.

5. Blijf kaatsen

Als je community op poten staat en veel leden telt, ontstaat de misschien wel de belangrijkste hinderlaag. De conversaties rollen als vanzelf en de leden voeden zelf een belangrijk deel van de contentstroom binnen de community. Laat op dat moment de rol van spelverdeler nooit wegglippen. Het is belangrijk om als merk de koers van je community te blijven bepalen, het mag geen schip zonder duidelijke richting worden. Dat kan het best door gericht te blijven interageren. Selecteer bij het maken van content plannen enkele topics die vanuit de community komen. Speel er op in met nieuwe content, standpunten, initiatieven, reacties enzovoort. Het geeft de leden een gevoel van erkenning en het laat jou toe om de community in de juiste strategische richting te stuwen.









Recently Published

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...

»

Kan je aan contentmarketing doen via WhatsApp?

WhatsApp is in essentie een chatapp die je niet meteen met ...

marketing automation
»

De meest gemaakte fouten met marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen, maar het is geen ...

»

5 vragen over de digitale transformatie bij Europ Assistance

Eind vorig jaar haalde Europ Assistance het nieuws met zijn nieuwe ...

Google mobile pop-up
»

Google straft mobiele pop-ups met lagere ranking

Sinds 31 januari geeft Google een lagere ranking aan mobiele websites ...

churn exit volgers
»

Volgers kwijt? Zo leer je eruit

Ook al doe je nog zo hard je best: het is onvermijdbaar dat je soms ...