Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

De 5 contentmarketing nadelen

Contentmarketing heeft vele voordelen voor marketers die op een bewuste manier hun marketing de juiste richting willen uit sturen. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel en dus zijn aan het in de praktijk brengen van contentmarketing enkele niet te vermijden risico’s of valkuilen verbonden. We zetten de vijf grootste contentmarketing nadelen op een rijtje.

> Lees ook: De voordelen van bloggen voor je contentmarketing

1. Onderschatting

Contentmarketing is niet hetzelfde als even wat content creëren en die vervolgens via enkele sociale media verspreiden. Wie aan contentmarketing wil doen, investeert tijd en middelen in strategie, productie, distributie, promotie, conversaties, analyse en in het installeren van een content cultuur op de werkvloer. Budgettair is de inspanning misschien niet vergelijkbaar met een traditionele above-the-line reclamecampagne, maar dat mag niet leiden tot onderschatting. Minstens enkele personen in de organisatie moeten de contentmarketing kar trekken, mogelijk in samenwerking met een externe partner. Zonder externe partner stijgt de workload voor mensen die zich engageren om de productie of verspreiding van content op zich te nemen.

2. Overhaasting

Zelfs met een externe partner is contentmarketing, en zeker digitale contentmarketing, een techniek die geniet van een relatief korte keten. Wie om 9u een tekst schrijft, kan die om 10u online verspreiden, hem om 11u promoten via sociale media en een dag later al de reacties inschatten. Die snelheid is verleidelijk en wekt de indruk dat je snel met contentmarketing van wal kan steken. Overhaast van start gaan heeft echter vele bijkomende nadelen: het risico op een onvoldragen onderliggende strategie is groot, de vraag op welke doelgroep de tekst zich richt is vaak niet helder te beantwoorden en organisatorische elementen zoals het publicatieritme of de opvolging zijn meestal niet uitgewerkt. Daarom is het beter om niet te overhaasten, een goede blauwdruk van de plannen op papier te zetten en goed gewapend de contentmarketing investering op gang te schieten.

3. Ongeduld

Overhaasting lijkt op ongeduld, maar dit derde van de contentmarketing nadelen heeft vooral betrekking op de resultaten. Contentmarketing is geen campagne, maar een inspanning op lange termijn waarvan de resultaten pas na een tijd van regelmaat en consequent content verspreiden zichtbaar worden. Vaak moeten bedrijven een termijn van een jaar in acht nemen om echt vooruitgang te boeken en duidelijke vruchten te plukken van hun investering, al is anderhalf jaar ook geen ongewone periode. Moeilijk te budgetteren, zegt de CEO? Dat klopt en daarom raden specialisten aan om contentmarketing projecten te budgetteren op bijvoorbeeld zes maanden om dan met de eerste positieve tendensen een tweede proefperiode te valideren.

4. Overvloed

Overvloed of overkill is een vierde valkuil met twee verschillende dimensies. Ten eerste kan je als onderneming zelf van het goede te veel brengen. Regelmatig publiceren is goed, maar je doelgroep spammen met content mag niet de bedoeling zijn. Creëer vaste afspraken voor publicaties, weet wat je doelgroep kan behappen en stem je strategie daarop af. Ten tweede gaat het aantal bedrijven dat aan contentmarketing doet in stijgende lijn. Het is dus niet onmogelijk dat ook rechtstreekse concurrenten vergelijkbare plannen opvatten, wat jouw content dan weer minder uniek kan maken. Denk in dat geval goed na over een duidelijke niche van je activiteiten waarin extra content een uniek effect kan hebben en spits de inspanning eerst daarop toe.

5. Zelfpromotie

Het laatste der contentmarketing nadelen is geen O-woord, maar heeft alles te maken met navelstaarderij. Veel contentmarketing gaat over de eigen producten of diensten van de onderneming en dat is fundamenteel fout. Content moet klanten of prospecten helpen bij het oplossen van problemen en dus inhaken op die materie. Pas op een volgend niveau zijn producten of diensten relevant. Niet enkel schaamteloze zelfpromotie maar ook een te enge focus op het eigen aanbod kan content marketing onderuit halen.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.