Hoofdpunten

nadelen
3225 Views

De 5 content marketing nadelen


nadelenContent marketing heeft vele voordelen voor marketers die op een bewuste manier hun marketing de juiste richting willen uit sturen. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel en dus zijn aan het in de praktijk brengen van content marketing enkele niet te vermijden risico’s of valkuilen verbonden. We zetten de vijf grootste content marketing nadelen op een rijtje.

1. Onderschatting

Content marketing is niet hetzelfde als even wat content creëren en die vervolgens via enkele sociale media verspreiden. Wie aan content marketing wil doen, investeert tijd en middelen in strategie, productie, distributie, promotie, conversaties, analyse en in het installeren van een content cultuur op de werkvloer. Budgettair is de inspanning misschien niet vergelijkbaar met een traditionele above-the-line reclamecampagne, maar dat mag niet leiden tot onderschatting. Minstens enkele personen in de organisatie moeten de content marketing kar trekken, mogelijk in samenwerking met een externe partner. Zonder externe partner stijgt de workload voor mensen die zich engageren om de productie of verspreiding van content op zich te nemen.

2. Overhaasting

Zelfs met een externe partner is content marketing, en zeker digitale content marketing, een techniek die geniet van een relatief korte keten. Wie om 9u een tekst schrijft, kan die om 10u online verspreiden, hem om 11u promoten via sociale media en een dag later al de reacties inschatten. Die snelheid is verleidelijk en wekt de indruk dat je snel met content marketing van wal kan steken. Overhaast van start gaan heeft echter vele bijkomende nadelen: het risico op een onvoldragen onderliggende strategie is groot, de vraag op welke doelgroep de tekst zich richt is vaak niet helder beantwoorden en organisatorische elementen zoals het publicatieritme of de opvolging zijn meestal niet uitgewerkt. Daarom is het beter niet te overhaasten, een goede blauwdruk van de plannen op papier te zetten en goed gewapend de content marketing investering op gang te schieten.

3. Ongeduld

Overhaasting lijkt op ongeduld, maar dit derde van de content marketing nadelen heeft vooral betrekking op de resultaten. Content marketing is geen campagne, maar een inspanning op lange termijn waarvan de resultaten pas na een tijd van regelmaat en consequent content verspreiden zichtbaar worden. Vaak moeten bedrijven een termijn van een jaar in acht nemen om echt vooruitgang te boeken en duidelijke vruchten te plukken van hun investering, al is anderhalf jaar ook geen ongewone periode. Moeilijk te budgetteren, zegt de CEO? Dat klopt en daarom raden specialisten aan om content marketing projecten te budgetteren op bijvoorbeeld zes maanden om dan met de eerste positieve tendensen een tweede proefperiode te valideren.

4. Overvloed

Overvloed of overkill is een vierde valkuil met twee verschillende dimensies. Ten eerste kan je als onderneming zelf van het goede te veel brengen. Regelmatig publiceren is goed, maar je doelgroep spammen met content mag niet de bedoeling zijn. Creëer vaste afspraken voor publicaties, weet wat je doelgroep kan behappen en stem je strategie daarop af. Ten tweede gaat het aantal bedrijven dat aan content marketing doet in stijgende lijn. Het is dus niet onmogelijk dat ook rechtstreekse concurrenten vergelijkbare plannen opvatten, wat jouw content dan weer minder uniek kan maken. Denk in dat geval goed na over een duidelijke niche van je activiteiten waarin extra content een uniek effect kan hebben en spits de inspanning eerst daarop toe.

5. Zelfpromotie

Het laatste der content marketing nadelen is geen O-woord, maar heeft alles te maken met navelstaarderij. Veel content marketing gaat over de eigen producten of diensten van de onderneming en dat is fundamenteel fout. Content moet klanten of prospecten helpen bij het oplossen van problemen en dus inhaken op die materie. Pas op een volgend niveau zijn producten of diensten relevant. Niet enkel schaamteloze zelfpromotie maar ook een te enge focus op het eigen aanbod kan content marketing onderuit halen.









Recently Published

»

PepsiCo financiert zijn marketing (deels) met content

Content maken evolueert voor veel multinationale merken naar een ...

whatsapp business
»

Content via WhatsApp: KLM toont de weg

Als contentmarketeer kan je voortaan ook WhatsApp aan je kanalenmix ...

GDPR
»

De impact van GDPR op contentmarketing

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar ...

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...