Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Tien tips voor een succesvolle bedrijfsblog

bedrijfsblogEen bedrijfsblog is een van de meest kosteneffectieve en gemakkelijkste manieren om je bedrijf te promoten. Als je het goed aanpakt, kan dit het verkeer naar je website en je omzet verhogen. Verder kan het een uitstekende manier zijn om een relatie op te bouwen met je klanten en je merk op die manier te versterken. Ook helpt een blog bij het uitbouwen van een reputatie van autoriteit in je branche. Helaas beseffen veel kmo’s het voordeel van een bedrijfsblog niet altijd. De grootste uitdagingen zijn een gebrek aan tijd en aan creatieve ideeën voor het schrijven van kwalitatieve blogberichten. Hier zijn onze tien belangrijkste tips voor het schrijven en opbouwen van een succesvolle bedrijfsblog.

> Lees ook: De voordelen van bloggen voor je contentmarketing

Tip 1: Schrijf een bedrijfsblog niet voor jezelf

Een bedrijfsblog is helemaal iets anders dan een persoonlijke blog: het gaat niet om jou en in essentie ook niet om je onderneming. Je bedrijfsblog is bestemd voor je klanten. Onthoud altijd dat de mensen die je blog gaan lezen klanten of mogelijke klanten zijn, dus schrijf voor hen. Je blogposts moeten ernaar streven om eventuele vragen die lezers kunnen hebben te beantwoorden en ze verrijken met nieuwe inzichten over de branche waarin je bedrijf aanwezig is.

Tip 2: Plan de inhoud van je blog op voorhand

Zin 1: “Er is simpelweg geen tijd voor!” Zin 2: “Ik heb geen idee waarover ik moet schrijven!” Het zijn zonder twijfel de twee meest voorkomende excuses voor het niet hebben van een bedrijfsblog. Beide problemen kan je oplossen door een goede blogplanning. Met een eenvoudige planning aan het begin van elke maand, kan je op deze manier genoeg ideeën verzamelen om je blog up-to-date te houden voor verschillende weken. Werk niet ad hoc, maar maak aan het begin van elke maand een planning die de publicaties voor de komende weken in kaart brengt. Houd er wel rekening mee dat het up-to-date houden van je blog betekent dat een blogpost per week een absoluut minimum is (maar later hierover meer).

Tip 3: Onderschat nooit de kracht van een goede titel

De kracht van een goede blogtitel uit het oog verliezen, is een veel gemaakte fout. De titel heeft immers een invloed op hoe een blogpost te vinden is in de zoekmachines. Het eerste wat een potentiële lezer doet, is naar de titel kijken. Je titel trekt de aandacht van deze lezers en vertelt hen waar deze blogpost over gaat. Een goede manier om met titels om te gaan is het gebruiken van actieve werkwoorden en vraagstellingen. Houd zeker ook rekening met het vinden van gepaste kernwoorden voor je blogpost. De titel boven deze post focust op de vraag hoe je een bedrijfsblog aanpakt, maar ook de vraag “Moet je een blog toevoegen aan je website?” kan net zo goed een gepast alternatief zijn. Het trekt de aandacht en het is een vraagstelling met de kernwoorden ‘blog’ en ‘website’.

Tip 4: Creëer constructieve inhoud

Het aanbieden van waardevolle inhoud voor je lezers is de sleutel tot een succesvolle bedrijfsblog. Het is een manier om je bedrijf er in je sector te doen uitspringen. Schrijven over wat je weet, is de makkelijkste manier om te schrijven. Schrijf berichten over de sector en de kernactiviteit van je bedrijf. Zorg vooral dat het gaat over relevante en interessante inhoud, het moet niet per definitie over je onderneming gaan. Is je bedrijf bijvoorbeeld gespecialiseerd is in debietregelaars in de ijzerindustrie: schrijf dan berichten over trends in die specifieke industrie, maar geef het helder weer en formuleer adviezen waar de lezers mee vooruit komen. Als je je lezers berichten aanbiedt die informatief zijn en die al hun vragen rond een specifiek onderwerp beantwoorden, dan zullen ze je belonen met getrouwheid. Zorg ervoor dat je klanten zien dat jij de concrete oplossing bent voor hun problemen.

Tip 5: Houd blogposts kort maar frequent en consistent

Blogposts zijn geen essays, dus houd ze kort en krachtig. Mik tussen de 250 en 500 woorden per bericht, al is dit slechts een richtlijn en zeker geen vaste regel. Als je 1.000 of zelfs meer woorden nodig hebt om de boodschap over te brengen (zoals dit bericht), dan is dat absoluut prima zolang je maar niet te veel uitweidt. Wat de frequentie betreft luidt de vaste regel: post gemiddeld tweemaal per week en onderhoud dit consistent op lange termijn. Zet op voorhand een vaste dag vast waarop je een blogpost zal uploaden en houd je hieraan. Zoekmachines zijn verzot op nieuwe inhoud. Hoe vaker je je blog updatet, hoe hoger de website zal scoren in de ranking.

Tip 6: Betrek het hele team

Een bedrijfsblog moet je zien als de verantwoordelijkheid van slechts één persoon. Het risico bestaat dat de schrijver snel te kampen krijgt met tijds- of inspiratiegebrek. In elk bedrijf is reeds relevante content, deze is aanwezig bij elk personeelslid. Geef iedereen – van CEO tot koffiejongen – daarom een kans om mee na te denken en te brainstormen over blogposts. Aarzel niet om de interne input te schematiseren en het eigenlijke redactiewerk uit te besteden aan een specialist (zie ook tip 9).

Tip 7: Laat je inspireren door je klanten

Vergeet zoals gezegd nooit dat de klanten je lezers zijn. Soms hebben klanten specifieke vragen. Maak daarom niet zomaar gebruik van een FAQ-sectie. De vraag beantwoorden door het schrijven van een bericht zorgt voor een beter resultaat. Interactie! Onderzoek wat klanten zoeken via de zoekmachines. Kijk naar zoeksuggesties en gerelateerde zoekopdrachten. Vind zoekwoorden voor je onderzoek. Je kan een applicatie gebruiken, zoals ‘Google AdWords Keyword Applicatie’ voor het zoeken van sleutelwoorden die kunnen worden gebruikt in blogposttitels die op deze manier meer verkeer naar je blog zal brengen.

Tip 8: Illustreer je blog en maak het zo aangenamer lezen

Een eenvoudige techniek om potentiële lezers om te zetten naar werkelijke lezers is door middel van beelden te gebruiken in je blogposts. Foto’s, grafieken, infographics en video’s hebben de macht om te communiceren in een andere, meer directe manier dan woorden. Beelden trekken meer aandacht dan woorden en ze leveren een toegevoegde waarde aan je blog.

Tip 9: Laat het schrijven over aan een professional

Het schrijven van een blogartikel is een hele klus en het is niet iets dat zomaar is weggelegd voor iedereen. Gebruik daarom voor het schrijven van je blogartikels steeds een expert die zich voornamelijk bezighoudt met het schrijven van blogposts. Op deze manier worden alle blogposts door dezelfde persoon of eenzelfde team geschreven. Dit resulteert in één consistente huisstijl en schrijfstijl wat positief is voor de bedrijfsidentiteit.

Tip 10: Analyseer je blogprestaties

Gebruik een ‘web stats’ applicatie zoals Google Analytics om de prestaties van je website te meten. Het is gratis en is snel te installeren. Je kan het gebruiken om de prestaties van je blog te controleren en een idee te krijgen van de manieren waarop mensen je blog vinden en welke berichten het meest populair zijn. Met al die informatie kan je oordelen over wat al dan niet een succes is geweest en schaven aan de kwaliteit van toekomstige blogposts

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.