Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

De periodieke tabel voor contentmarketing

periodieke tabelInfographics zijn een almaar vaker opduikende manier om heel wat content op een overzichtelijke manier te synthetiseren. Infographics over content marketing zijn er bij de vleet en vaak vanuit vele invalshoeken (studies, strategieën, verkoopprocessen, … enzovoort), maar deze grafiek annex tabel vonden we toch te mooi om achterwege te houden: Chris Lake van Econsultancy maakte naar analogie met Mendeljev een periodieke tabel van de contentmarketing. Het resultaat is meer dan bruikbaar.

> Lees ook: Hoe kan je content goed hergebruiken? 

Een periodieke tabel met alle deeltjes uit het universum van contentmarketing is een idee waarvan iedereen zich meteen afvraagt waarom het nog niet eerder is uitgevoerd. Wellicht luidt het antwoord dat het een flinke dosis inzicht en analysevermogen vergt om de juiste mix van onderdelen en categorieën in de tabel te plaatsen. Net daar is Chris Lake met verve in zijn opzet geslaagd.

Hij voorziet een opdeling in formats (artikels, video’s, apps,…), inhoudelijke content types (een review, een interview, een statistiek, …) en platformen (LinkedIn, Facebook, de bedrijfswebsite, Google+, …). Tot zover de voor de hand liggende keuzes van zo’n tabel, maar het is ook fijn om te zien dat de bedenker een plekje voorziet voor de doelstellingen (leads, traffics, branding, sales, …) en voor de metrics (downloads, new leads, bounce rates, nieuwe leden, …).

periodieke tabelGoed gevonden en zeer op hun plaats in zo’n tabel zijn ook de ‘sharing triggers’ die aansluiten bij de andere inhoudelijke elementen. Het gaat hier om elementen als sexy, funny, zeitgeist, tone of voice, brand guidelines, … enzovoort. Het resultaat is een al bij al knappe mix.

Het niveau van de platformen mist enigszins de opdeling tussen paid, owned en earned media. Omdat sommige platformen echter zowel paid als owned kunnen zijn, was dat wellicht een weinig evidente integratie. De auteur heeft bovendien in zijn begeleidende blogpost allerminst de pretentie dat dit dé definitieve tabel moet zijn, de opdeling mag nog evolueren (van Mendeljev naar Darwin dus) en zal dat onder impuls van bijvoorbeeld platform-innovaties zeker doen.

Hoe gebruik je de periodieke tabel voor content marketing?

De opsomming van de categorieën in de periodieke tabel voor contentmarketing doen een vrij intuïtief gebruik ervan binnen het contentmarketing-proces vermoeden. Omdat bij de strategische reflectie elementen zoals doelstelling, boodschap, doelgroep en kanalen prominent naar voren komen, lijkt het deel met de platformen en targets vooral een geheugensteuntje. De formats, content types en sharing triggers kunnen dan weer heel wat scherpte toevoegen eens de contentproductie vaste vorm moet krijgen. Dat de metrics vermeld staan, is zonder twijfel van zeer groot belang. Het zijn net die elementen die, bij het in praktijk brengen van contentmarketing, in het achterhoofd moeten blijven om finaal tot meetbare resultaten te kunnen komen.

Op die manier en met deze mix aan elementen is het nog lang zo gek niet om de tabel aan de muur te spelden in de werkruimte van een contentmarketing-professional. Als inspiratiebron, als memo of als hulp bij het structureren van enkele initiatieven. Het enige wat elke marketeer er beter nog naast hangt, is een lijstje van zijn buyer personas. Onmogelijk te integreren op de standaardtabel, omdat deze personen voor elke onderneming zullen variëren, maar in wezen onmisbaar bij het maken van strategische en inhoudelijke keuzes.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.