Hoofdpunten

periodieke tabel
6272 Views

De periodieke tabel voor content marketing


periodieke tabelInfographics zijn een almaar vaker opduikende manier om heel wat content op een bevattelijke manier te synthetiseren. Infographics over content marketing zijn er bij de vleet en vaak vanuit vele invalshoeken (studies, strategieën, verkoopprocessen, enzovoort), maar deze grafiek annex tabel vonden we te mooi om achterwege te houden. Chris Lake van Econsultancy maakte naar analogie met Mendeljev een periodieke tabel van de content marketing. Het resultaat is meer dan bruikbaar.


Een periodieke tabel met alle deeltjes uit het universum van content marketing is een idee waarvan iedereen zich meteen afvraagt waarom het nog niet eerder is uitgevoerd. Wellicht luidt het antwoord dat het een flinke dosis inzicht en analysevermogen vergt om de juiste mix van onderdelen en categorieën in de tabel te vervatten. Net daar is Chris Lake met verve in zijn opzet geslaagd. Hij voorziet een opdeling in formats (artikels, video’s, apps,…), inhoudelijke content types (een review, een interview, een statistiek,…) en platformen (LinkedIn, Facebook, de bedrijfswebsite, Goolge+,…). Tot zover de voor de hand liggende keuzes van zo’n tabel, maar het is ook fijn om te zien dat de bedenker een plekje voorziet voor de doelstellingen (leads, traffics, branding, sales,…) en voor de metrics (downloads, new leads, bounce rates, nieuwe leden,…).

periodieke tabelGoed gevonden en zeer op hun plaats in zo’n tabel zijn ook de ‘sharing triggers’ die aansluiten bij de andere inhoudelijke elementen. Het gaat hier om elementen als sexy, funny, zeitgeist, tone of voice, brand guidelines, enzovoort. Het resultaat is een al bij al knappe mix. Het niveau van de platformen ontbeert enigszins de opdeling tussen paid, owned en earned media. Omdat sommige platformen echter zowel paid als owned kunnen zijn, was dit wellicht een weinig evidente integratie. De auteur heeft bovendien in zijn begeleidende blogpost allerminst de pretentie dat dit de definitieve tabel moet zijn, de opdeling mag nog evolueren (van Mendeljev naar Darwin dus) en zal dat onder impuls van bijvoorbeeld platforminnovaties zeker doen.

Hoe gebruik je de periodieke tabel voor content marketing?

Alleen de opsomming van de categorieën in de periodieke tabel voor content marketing doen een vrij intuïtief gebruik ervan binnen het content marketing proces vermoeden. Omdat bij de strategische reflectie elementen als doelstelling, boodschap, doelgroep en kanalen prominent naar voor komen, lijkt het deel met de platformen en met targets vooral een geheugensteuntje. De formats, content types en sharing triggers kunnen dan weer heel wat scherpte toevoegen eens de content productie vaste vorm moet krijgen. Dat de metrics vermeld staan, is zonder twijfel van zeer groot belang. Het zijn net die elementen die bij het in praktijk brengen van content marketing in het achterhoofd moeten blijven omdat finaal tot valideerbare meetresultaten te kunnen komen.

Op die manier en met deze mix aan elementen is het nog lang zo gek niet om deze tabel aan de muur te spelden in de werkruimte van de content marketing professional. Als inspiratiebron, als memo of als hulp bij het structureren van een aantal initiatieven. Het enige wat elke marketer er beter naast hangt, is een lijstje van zijn buyer personas. Onmogelijk te integreren op de standaardtabel omdat deze personen voor elke onderneming zullen variëren, maar in wezen onmisbaar bij het maken van strategische en inhoudelijke keuzes.









Recently Published

»

Wat is lead nurturing?

Vroeger gingen mensen twee tot vier keer naar een showroom van een ...

skills contentmarketeer
»

Wat zijn de skills van de contentmarketeer?

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een ...

artificial intelligence
»

Kan artificiële intelligentie je content maken?

Artificiële intelligentie (AI) is één van de trending marketing ...

social media
»

Eenvoudig je sociale media bereik verhogen

Het is geen geheim meer dat wie echt wil opvallen met content op ...

contentmarketing care
»

Help mijn content werkt niet: EHBO voor contentmarketing

Je investeert in contentmarketing, maar te weinig mensen lezen of ...

»

Waarom Instagram (bijna) onmisbaar is

Social media experts merken het al een tijdje op: Instagram wordt zo ...

andrew davis content overload
»

Andrew Davis: “Stop de content overload”

“Het is niet omdat we meer content maken, dat we er ook meer kunnen ...

contentplatform
»

Wat is een contentplatform nu precies?

Voor veel bedrijven is een contentplatform het nieuwe ...

»

Op zoek naar shares: welke soort content werkt?

Voor veel merken zijn content shares zeer belangrijk. Content delen ...