Hoofdpunten

periodieke tabel
6984 Views

De periodieke tabel voor content marketing


periodieke tabelInfographics zijn een almaar vaker opduikende manier om heel wat content op een bevattelijke manier te synthetiseren. Infographics over content marketing zijn er bij de vleet en vaak vanuit vele invalshoeken (studies, strategieën, verkoopprocessen, enzovoort), maar deze grafiek annex tabel vonden we te mooi om achterwege te houden. Chris Lake van Econsultancy maakte naar analogie met Mendeljev een periodieke tabel van de content marketing. Het resultaat is meer dan bruikbaar.


Een periodieke tabel met alle deeltjes uit het universum van content marketing is een idee waarvan iedereen zich meteen afvraagt waarom het nog niet eerder is uitgevoerd. Wellicht luidt het antwoord dat het een flinke dosis inzicht en analysevermogen vergt om de juiste mix van onderdelen en categorieën in de tabel te vervatten. Net daar is Chris Lake met verve in zijn opzet geslaagd. Hij voorziet een opdeling in formats (artikels, video’s, apps,…), inhoudelijke content types (een review, een interview, een statistiek,…) en platformen (LinkedIn, Facebook, de bedrijfswebsite, Goolge+,…). Tot zover de voor de hand liggende keuzes van zo’n tabel, maar het is ook fijn om te zien dat de bedenker een plekje voorziet voor de doelstellingen (leads, traffics, branding, sales,…) en voor de metrics (downloads, new leads, bounce rates, nieuwe leden,…).

periodieke tabelGoed gevonden en zeer op hun plaats in zo’n tabel zijn ook de ‘sharing triggers’ die aansluiten bij de andere inhoudelijke elementen. Het gaat hier om elementen als sexy, funny, zeitgeist, tone of voice, brand guidelines, enzovoort. Het resultaat is een al bij al knappe mix. Het niveau van de platformen ontbeert enigszins de opdeling tussen paid, owned en earned media. Omdat sommige platformen echter zowel paid als owned kunnen zijn, was dit wellicht een weinig evidente integratie. De auteur heeft bovendien in zijn begeleidende blogpost allerminst de pretentie dat dit de definitieve tabel moet zijn, de opdeling mag nog evolueren (van Mendeljev naar Darwin dus) en zal dat onder impuls van bijvoorbeeld platforminnovaties zeker doen.

Hoe gebruik je de periodieke tabel voor content marketing?

Alleen de opsomming van de categorieën in de periodieke tabel voor content marketing doen een vrij intuïtief gebruik ervan binnen het content marketing proces vermoeden. Omdat bij de strategische reflectie elementen als doelstelling, boodschap, doelgroep en kanalen prominent naar voor komen, lijkt het deel met de platformen en met targets vooral een geheugensteuntje. De formats, content types en sharing triggers kunnen dan weer heel wat scherpte toevoegen eens de content productie vaste vorm moet krijgen. Dat de metrics vermeld staan, is zonder twijfel van zeer groot belang. Het zijn net die elementen die bij het in praktijk brengen van content marketing in het achterhoofd moeten blijven omdat finaal tot valideerbare meetresultaten te kunnen komen.

Op die manier en met deze mix aan elementen is het nog lang zo gek niet om deze tabel aan de muur te spelden in de werkruimte van de content marketing professional. Als inspiratiebron, als memo of als hulp bij het structureren van een aantal initiatieven. Het enige wat elke marketer er beter naast hangt, is een lijstje van zijn buyer personas. Onmogelijk te integreren op de standaardtabel omdat deze personen voor elke onderneming zullen variëren, maar in wezen onmisbaar bij het maken van strategische en inhoudelijke keuzes.









Recently Published

LinkedIn innovations
»

Meer foto’s en video op LinkedIn

LinkedIn blijft druk met het bekendmaken van vernieuwingen. Soms zijn ...

validatieproces
»

De grote nood aan een goed validatieproces voor content

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel (grotere) organisaties: ...

uitlegvideo
»

Case: Vereniging Eigen Huis scoort met uitlegvideo

Het is een format zo oud als de straat, maar nog steeds uitermate ...

content goedkoop
»

Goede content is niet goedkoop

Een van de grote troeven van digitale contentmarketing is de lage ...

chatbots contentmarketing
»

Chatbots zullen contentmarketing veranderen

Bij chatbots denken we meestal aan de algoritmes waarmee bedrijven ...

dcmc2017
»

DCMC2017 : wie spreekt op het Digital Content Marketing Congress 2017?

Van 9 oktober tot en met 13 oktober is het weer zover: het Digital ...

contentpromotie
»

Contentpromotie: laat je content geen loterij worden

Het is haast een cliché, maar het gebeurt nog te vaak: je investeert ...

contentmarketing mistakes
»

5 misverstanden over contentmarketing

Bij ondernemingen en organisaties die hun eerste stappen in ...

marketing automation tools
»

Marketing automation tools voor start-ups

Is marketing automation iets dat enkel is weggelegd voor grote ...