Hoofdpunten

Wat kost content marketing?
1613 Views

Wat kost content marketing?


Wat kost content marketing?Een van de meest gehoorde onderzoeksresultaten over content marketing herhaalt steevast dezelfde boodschappen: waar ook ter wereld zijn de budgetten voor content marketing aan het stijgen. In de betreffende studies geven marketers aan met welk percentage hun budget voor digitale content marketing groeit en wat zoiets doet met de efficiëntie. Het is fijn nieuws, maar doorgaans vermelden de studies nergens exacte budgetten. Maar wat kost content marketing?

Helaas kan niemand op die vraag het exacte antwoord geven en daar is een goede reden voor. Zo’n antwoord zou nog wel in beperkte mate mogelijk zijn als content marketing zich zou beperken tot de productie van content, maar in werkelijkheid hangt het kostenplaatje af van een reeks van variabele elementen. En voor elke onderneming die aan content marketing doet, is wel een andere mix van kostenposten van toepassing. Content marketing specialisten starten hun samenwerking met klanten ook vaak met een content scan om exact te weten te komen waarin een bedrijf al heeft geïnvesteerd of nog zal moeten investeren. Een exact cijfer als antwoord op de bovenstaande vraag is dus schier onmogelijk, maar het is wel mogelijk om aan te stippen uit welke onderdelen het totale kostenplaatje is samengesteld.

1. Productiekosten

De meest evidente aller kosten voor content marketing. Een blogpost of een ebook schrijven, een online video inblikken of een webinar organiseren, heeft zijn prijs. Zeker als je als onderneming naar kwaliteit streeft, is dit de post waarop allerminst mag worden beknibbeld. Daartegenover staat dat met een goede kennis van de prijzen van je content leveranciers en een duidelijke planning deze post vrij eenvoudig te budgetteren is.

2. De kostprijs van IT voor content

Houd echter ook rekening met de infrastructurele kant van productie. Een website maken betekent bijvoorbeeld ook kosten voor hosting en voor het aankopen van productiemateriaal (denk maar aan camera’s of het huren van een studio). Daarnaast moet je in functie van de al bestaande kanalen investeren in het bouwen van een website, het opzetten van een blog of het aanschaffen van een content management systeem. Verlies daarbij ook de tools niet uit het oog die nodig zijn om de digitale content op een geautomatiseerde manier te promoten op sociale media. Die software hangt doorgaans wel samen met de pakketten die de evaluatie voor hun rekening nemen (zie verderop). In het kader van de promotie is het eveneens een goed plan om vooraf een duidelijk mediabudget te bepalen (voor bijvoorbeeld sponsored updates)

3. Planning en strategie

Nog voor één letter of één beeld content is geproduceerd, moet je echter ook rekening houden met de kosten die het voorbereidingstraject vergen. Een analyse van wat je als bedrijf in huis hebt, het in kaart brengen van de doelgroepen, het ontwikkelen van een heldere strategie en het plannen van de content vragen een budget dat minder recurrent wel broodnodig is om de daaropvolgende investering in productie te laten renderen.

4. Evaluatie

Digitale content marketing rust op het immense voordeel dat de impact van content distributie zeer goed meetbaar is en als basis kan fungeren voor het verfijnen of bijsturen van de strategie. Dit kan voor een stuk gratis via bijvoorbeeld Google Analytics, maar het kan ook lonen om te investeren in automatiseringssoftware. Daarmee kan je de verspreiding optimaliseren, maar ook duidelijk het bereik en de conversiegraad analyseren.

5. Lange termijn investering

Het proces van content produceren, verspreiden, analyseren en bijsturen geeft al aan dat investeren in content marketing een lange termijn investering is. Het is zelden rendabel om een half jaar in content marketing te investeren en dat te laten volgen door een half jaar zonder inspanningen. Autoriteit opbouwen met content rendeert op lange termijn en zo moeten dus ook de som van bovenstaande en bijkomende kosten worden ingeschat.

6. Faciliteren

Wie werkt met een externe content marketing, kiest op deze post in elk geval voor duidelijkheid. Uitbesteden maakt dat extra kosten voor lokalen, elektriciteit of verwarming in de prijs van de leverancier zitten. Een doe-het-zelf benadering vergt bovendien ook veel tijd van het personeel en die uren kan het niet besteden aan het oorspronkelijke takenpakket.









Recently Published

»

PepsiCo financiert zijn marketing (deels) met content

Content maken evolueert voor veel multinationale merken naar een ...

whatsapp business
»

Content via WhatsApp: KLM toont de weg

Als contentmarketeer kan je voortaan ook WhatsApp aan je kanalenmix ...

GDPR
»

De impact van GDPR op contentmarketing

GDPR is ‘talk of the town’ in marketingland. Minder dan een jaar ...

workflows
»

Waarom helpen workflows je contentmarketing?

Workflows zijn de hoeksteen van een performante aanpak van je ...

»

Wat is marketing automation en hoe kan het jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een woord dat al een tijdje meedraait binnen ...

dcmc2017
»

DCMC2017 in 4 quotes als opwarmer

Van 9 tot 13 oktober organiseert Mediaforta zijn jaarlijkse Digital ...

leads
»

Hoe kan je het best leads kwalificeren?

Daar zijn ze opeens. Je hebt interessante content gemaakt en ...

Hubspot
»

Wat zijn de voordelen van HubSpot?

In ons vorige artikel over marketing automation schreven we dat ...

marketing automation
»

Hoe duur is marketing automation?

Marketing automation software vind je in vele vormen en uitvoeringen, ...