Versnel je groei in 2024

  • Inzichten van 24 digitale experten
  • 47 concrete tips die je kan toepassen
  • Thema’s rond: data, contentmarketing, videomarketing, customer experience, social selling, customer journeys, …
  • 63 pagina’s vol groeiversnellers
  • 4 podcasts met 4 topmarketeers
Download whitepaper

Wat kost contentmarketing?

Een van de meest gehoorde onderzoeksresultaten over contentmarketing herhaalt steevast dezelfde boodschappen: waar ook ter wereld zijn de budgetten voor contentmarketing aan het stijgen. In de betreffende studies geven marketers aan met welk percentage hun budget voor digitale contentmarketing groeit en wat zoiets doet met de efficiëntie. Het is fijn nieuws, maar doorgaans vermelden de studies nergens exacte budgetten. Maar wat kost contentmarketing?

> Lees ook: Maak de juiste B2B-content voor elke plaats in de funnel

Helaas kan niemand op die vraag het exacte antwoord geven en daar is een goede reden voor. Zo’n antwoord zou nog wel in beperkte mate mogelijk zijn als contentmarketing zich zou beperken tot de productie van content, maar in werkelijkheid hangt het kostenplaatje af van een reeks van variabele elementen. En voor elke onderneming die aan contentmarketing doet, is wel een andere mix van kostenposten van toepassing. Contentmarketing specialisten starten hun samenwerking met klanten ook vaak met een contentscan om exact te weten te komen waarin een bedrijf al heeft geïnvesteerd of nog zal moeten investeren. Een exact cijfer als antwoord op de bovenstaande vraag is dus schier onmogelijk, maar het is wel mogelijk om aan te stippen uit welke onderdelen het totale kostenplaatje is samengesteld.

1. Productiekosten

De meest evidente aller kosten voor contentmarketing. Een blogpost of een ebook schrijven, een online video inblikken of een webinar organiseren, heeft zijn prijs. Zeker als je als onderneming naar kwaliteit streeft, is dit de post waarop allerminst mag worden beknibbeld. Daartegenover staat dat met een goede kennis van de prijzen van je content leveranciers en een duidelijke planning deze post vrij eenvoudig te budgetteren is.

2. De kostprijs van IT voor content

Houd echter ook rekening met de infrastructurele kant van productie. Een website maken betekent bijvoorbeeld ook kosten voor hosting en voor het aankopen van productiemateriaal (denk maar aan camera’s of het huren van een studio). Daarnaast moet je in functie van de al bestaande kanalen investeren in het bouwen van een website, het opzetten van een blog of het aanschaffen van een contentmanagementsysteem. Verlies daarbij ook de tools niet uit het oog die nodig zijn om de digitale content op een geautomatiseerde manier te promoten op sociale media. Die software hangt doorgaans wel samen met de pakketten die de evaluatie voor hun rekening nemen (zie verderop). In het kader van de promotie is het eveneens een goed plan om vooraf een duidelijk mediabudget te bepalen (voor bijvoorbeeld sponsored updates)

3. Planning en strategie

Nog voor één letter of één beeld content is geproduceerd, moet je echter ook rekening houden met de kosten die het voorbereidingstraject vergen. Een analyse van wat je als bedrijf in huis hebt, het in kaart brengen van de doelgroepen, het ontwikkelen van een heldere strategie en het plannen van de content vragen een budget dat minder recurrent wel broodnodig is om de daaropvolgende investering in productie te laten renderen.

4. Evaluatie

Digitale contentmarketing rust op het immense voordeel dat de impact van contentdistributie zeer goed meetbaar is en als basis kan fungeren voor het verfijnen of bijsturen van de strategie. Dit kan voor een stuk gratis via bijvoorbeeld Google Analytics, maar het kan ook lonen om te investeren in automatiseringssoftware. Daarmee kan je de verspreiding optimaliseren, maar ook duidelijk het bereik en de conversiegraad analyseren.

5. Lange termijn investering

Het proces van content produceren, verspreiden, analyseren en bijsturen geeft al aan dat investeren in contentmarketing een lange termijn investering is. Het is zelden rendabel om een half jaar in contentmarketing te investeren en dat te laten volgen door een half jaar zonder inspanningen. Autoriteit opbouwen met content rendeert op lange termijn en zo moeten dus ook de som van bovenstaande en bijkomende kosten worden ingeschat.

6. Faciliteren

Wie werkt met een externe contentmarketing, kiest op deze post in elk geval voor duidelijkheid. Uitbesteden maakt dat extra kosten voor lokalen, elektriciteit of verwarming in de prijs van de leverancier zitten. Een doe-het-zelf benadering vergt bovendien ook veel tijd van het personeel en die uren kan het niet besteden aan het oorspronkelijke takenpakket.

14 redenen waarom jouw contentmarketing niet werkt

Heb je weinig of zwakke leads, weinig bezoekers, weinig clicks? We sommen in deze whitepaper 14 redenen op waardoor het fout kan lopen en geven tips hoe je dit kan vermijden.